Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-07, 18:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Dött forum?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Sen ska man ju inte glömma att designen och tekniken som används på communitys idag, är vida bättre design och överlägsen funktionalitet, om man jämför med Kalimera. Här har eg inte hänt så mycket på de senaste 10 åren.

Vi ska heller inte glömma att medelåldern på detta forum är ganska hög. Ingenting som lockar en yngre publik, så det är kanske inte så konstigt att nyrekryteringen går lite trögt.
/Netwolf - Uppkopplad för det mesta
Jag som är lite till åren kommen är så HIMLA glad att det samma "design" på Kalimera Jag är totalt ointresserad av teknik och är inte med på något annat forum än Kalimera där just Greklandsintresset är det som gör att jag går in. Älskar att läsa blogghörnor, resebrev och rapporter direkt från de som är i Grekland och man får svar direkt på sina frågor. Hjälpsamheten är stor....

Annars håller jag kontakt med vänner m hj a telefon, brev och e-mail....Tänk man är nog ett unikum!!!

Lissi - som ska göra fotoresebrev efter julresan på Peloponessos
Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 19:41
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
....jag som har ett saerdeles daligt minne( ( men hyfsad fysik) haver denna gang istf att efterat skriva ett resebrev, skrivit nan sorts dagsrapport fran Karpathos om mojligt varje dag, for da kommer jag iallafall ihag vad jag gjorde.........
Det kaendes laettare for mej, for jag har nog aldrig kommit mej for att skriva ett resebrev,vad jag minns......
Hej Mikke du lockade oss också att resa till karp. att det inte vart kärlek är inte ditt fel .Min håg är mer till Tilos .o. Rhodos Men tack för dina dagsrapporter.
Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 19:53
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Men det är kanske så också att den yngre publiken inte sätter Grekland högst på sin resmålslista.Vi som åker dit idag är kanske lite äldre , då det begav sig var åkandet till Grekland för oss ett stort äventyr.Från Mig som börjar nedräkningen hur länge vi skall kunna åka till Grekland.
Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 20:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag som är lite till åren kommen är så HIMLA glad att det samma "design" på Kalimera Jag är totalt ointresserad av teknik och är inte med på något annat forum än Kalimera där just Greklandsintresset är det som gör att jag går in. Älskar att läsa blogghörnor, resebrev och rapporter direkt från de som är i Grekland och man får svar direkt på sina frågor. Hjälpsamheten är stor....

Annars håller jag kontakt med vänner m hj a telefon, brev och e-mail....Tänk man är nog ett unikum!!!

Lissi - som ska göra fotoresebrev efter julresan på Peloponessos
Jo, men det är ju inte teknik det handlar om. Det handlar om funktion. Dagens tänk handlar mycket om att man som användare inte ska kunna göra fel och att man ska hitta det man söker på en gång. allt i Steve Jobs anda.
Ett forum som detta behöver oxå ett tillskott av yngre användare, annars kommer detta forum att självdö. Jag säger inte att det är ngt större fel på Kalimera, men det kan kännas mossigt för en yngre generation.
Att förändringar sker, måste vi äldre acceptera. Jag har sett flera inlägg av yngre användare, där de undrat över bästa festarön o dyl, bara för att ibland mötas av nästan hånfulla kommentarer. Det tycker jag är synd, för det skrämer bort de yngre, som dessutom berättar för sina kompisar att Kalimeraforumet består av gamlingar. Tyvärr.
/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 20:32

Jag kan fullt ut hålla med Dig om att det ibland finns en del "besserwisserinlägg" här och hoppas verkligen att jag inte bidrar till dessa, men det är ju alltid upp till mottagaren av svaren här att bedöma.
Det jag ALLTID upplevt är dock att det alltid funnits en uppriktig och genuin lust från alla att verkligen hjälpa till att svara på frågor och att dela med sig av erfarenheter.
Visst är det synd när någon frågar om nöjesliv i Rhodos stad och några genast fördömer detta utan att svara på de frågor som ställs ...och det är synd med den totala brist på förståelse som finns för AI. osv men jag anser ändå att det är ett bra forum och den gemensamma nämnaren är ändå att främja intresset för Grekland och grekiskt liv.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 20:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Här på Kalimera kan det ta dagar innan man får svar på en fråga, medans det på twitter betraktas som gammal skåpmat om inlägget är från igår.
/Netwolf - Uppkopplad för det mesta
"Hastighet före presicion"!!! Jo det är ju bibeln för många numera. Jag läser gärna "gammal skåpmat" på Kalimera från igår. Tycker inte att det är nödvändigt att vara konstant uppkopplad för att undvika att nyheterna som jag läser har blivit historia. Tycker mycket om grekernas inställning till tid och spanjorernas "manana, manana".

Hej och hå tänk så fort det kan gå!!!

Visst är det så att senaste teknik och högsta hastighet har blivit superviktigt för den unga generationen. Självklart är det också viktigt att "unga" frågor om partyöar och hålligångresmål måste mötas med respekt och intresse om vi skall få en bra och kul mix av Kalimerianer.

Mats

Senast redigerad av Masse den 2011-10-07 klockan 20:53.
Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 22:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Lissi varför är det synd att oförståelsen för AI eller hur du nu uttrycker dig är total. All utvärdering, forskning samt undersökande journalistik etc som jag hittat visar på i stort sett bara negativa effekter med AI både för lokalbefolkningen, deras arbetsförhållanden, miljön etc. Har du några andra källor med mer positiva resultat får du gärna referera till dessa. Intresset för AI minskar inför kommande säsong enligt resebranschens egen undersökning vilket verkligen gläder mig.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 22:36

Eva, jag menar bara att AI finns och att många barnfamiljer väljer detta av ekonomiska och praktiska skäl och de kanske har frågor om orten dessa finns på. DE har redan valt AI av olika skäl och då menar jag att VI inte ska fördöma deras val utan bara svara på de frågor de ställer. Inget annat. Eftersom jag själv inte väljer detta alternativ så nöjer jag mig med det. Jag låter andra välja detta om DE vill utan att skriva dem på näsan vad just JAG tycker. Jag har ju ingen lust att att nedvärdera något jag inte har erfarenhet av.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 22:47
Eva Ls avatar

AI i Grekland är ju fortfarande inte så vanligt och finns bara på några massturismresmål. Därför är kanske erfarenheterna hos Kalimeras användare inte så stora av AI. Jag har rest många gånger till Grekland med mina barn sen de var små och det har varit hur enkelt som helst att äta på en vanlig enkel taverna utan AI. Har rest även med barnbarn både till Thailand där AI är extremt ovanligt samt till Spanien och Grekland utan AI och det har också varit utan problem. Hur svårt är det egentligen att gå ut och äta på en lokal servering utanför hotellet?

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 23:12
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Poangen ar val inte att dra upp all in fragan just har och nu utan det var nog menat som ett exempel, dar vissa medlemmar ar valdigt snabba att svara med kritik.
Grekland AR ett turistland med manga OLIKA sidor, for manga OLIKA typer av folk och intresse, och det ar faktiskt upp till var och vad de valjer att spendera sina slantar pa. " 2 veckor vandra pa Amorgos" eller " 2 veckor ligga pa rygg i solen pa stranden och supa skallen i bitar pa nattklubbarna" eller " 2 veckor vid poolen & all in pa lyxhotell inklusive SPA".
Jag vet vilket jag valjer med fordomer/fordummar INTE de som valjer annat.
Vill ocksa tillagga att det ar bade intressant och kul att lasa om vad andra skriver, tycker och kommenterar.

/Lucky
som annu inte tillhor folkgruppen pensionarer
Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 23:58
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
"Hastighet före presicion"!!! Jo det är ju bibeln för många numera. Jag läser gärna "gammal skåpmat" på Kalimera från igår. Tycker inte att det är nödvändigt att vara konstant uppkopplad för att undvika att nyheterna som jag läser har blivit historia. Tycker mycket om grekernas inställning till tid och spanjorernas "manana, manana".

Hej och hå tänk så fort det kan gå!!!

Visst är det så att senaste teknik och högsta hastighet har blivit superviktigt för den unga generationen. Självklart är det också viktigt att "unga" frågor om partyöar och hålligångresmål måste mötas med respekt och intresse om vi skall få en bra och kul mix av Kalimerianer.

Mats
Nej, det är du det. Jag har inte sagt för eller emot. Jag bara drog ett exempel på hur det KAN vara i dagens samhälle. Vare sig du vill det eller inte så snurrar hjulen fortare och fortare. Det går så snabbt att man oftast inte märker förändringarna.
Alla blir oftast MYCKET förvånade när jag berättar hur det såg ut för tio år sen "Va, fanns inte Facebook!!!"
och för att ta det en gång till. Det ar ingenting att göra med teknik. Det är bara mänskligt beteende som är avgörande, som alltid.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 00:24
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Vet inte hur man citerar .. Men kan klippa och klistra. Citat: Vi ska heller inte glömma att medelåldern på detta forum är ganska hög. Ingenting som lockar en yngre publik, så det är kanske inte så konstigt att nyrekryteringen går lite trögt. Slut citat.

Netwolf! Vet du vad medelåldern ligger på kalimeras 9022 medlemmar? Och vad har åldern att göra med att det är dött på forumet? Diskutera Grekland: mat, dryck, resmål, litteratur m.m. kan jag göra med alla, oavsett ålder.

Lilla sjöborren: som inget fattar ... är väl lite mossig Men att vi ska sjävdö tror jag inte på, i alla fall inte så längre vi "gamlingar" lever.
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 00:31
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Diskutera Grekland: mat, dryck, resmål, litteratur m.m. kan jag göra med alla, oavsett ålder.
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 00:35
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Det går väl upp och ner som allting annat. Aktiviteten på forumet är givetvis mycket större framåt vårkanten när folk börjar planera sina semesterresor. ALLA är ju inte ute och letar greklandsbiljetter redan i oktober; det finns de som är fullt upptagna med att planera julfirandet så här års. Och alla 9000 medlemmar är kanske inte heller intresserade av att diskutera Grekland i tid och otid bara för diskuterandets egen skull. Jag tycker inte att man behöver varken oroa sig eller klaga på saken, vill man ha mer aktivitet får man väl anstränga sig litet själv. Eller göra något annat emellanåt, det sägs att det finns ett liv utanför Kalimera...

Karin
som småtvivlar
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 07:50
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Netwolf! Vet du vad medelåldern ligger på kalimeras 9022 medlemmar? Och vad har åldern att göra med att det är dött på forumet? Diskutera Grekland: mat, dryck, resmål, litteratur m.m. kan jag göra med alla, oavsett ålder.

Lilla sjöborren: som inget fattar ... är väl lite mossig Men att vi ska sjävdö tror jag inte på, i alla fall inte så längre vi "gamlingar" lever.
Hur många är aktiva i Kalimeras forum av de 9000? Inte många. Skulle tro att många reggat sig en gång, bara för att upptäcka att det inte var något för dem. Vi kan snacka ålder hit och dit, men faktum kvarstår. Får vi inga nyförvärv av yngre aktiva forummedlemmar, ja då kommer forumet kanske inte att sjävdö, men åtminstone tyna bort. Det slutar med att det blir en klubb för inbördes beundran, som ingen kommer att kunna slå sig in i.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 09:00
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Visa inlägg
Poangen ar val inte att dra upp all in fragan just har och nu utan det var nog menat som ett exempel, dar vissa medlemmar ar valdigt snabba att svara med kritik.

som annu inte tillhor folkgruppen pensionarer
Visst det förstår jag och jag passade på att överdriva lite. Sen tror jag att jag har rätt att kalimeras mest aktiva medlemmars erfarenheter av AI är begränsade. Sen tror jag ingen lämnar ett forum om de är vekligt intresserade av ett land bara för att de får lite småhugg ibland.

Jag som varit med i Kalimera sen stenålden och aktiv i det gamla forumet sam fanns innan det här uppstod har ju följt utvecklingen länge och i mina ögon var det roligare förr. Kanske för att ö-luffning intressserar mig mest även om jag också åker charter och forumet från början mest handlade om ö-luffning eller så var det det jag såg. Förövrigt är Kalimera det enda forum jag skriver i och Face Book orkar jag inte gå med i. Tyvärr har jag inte ö-luffat på några år och inte lär det bli nästa heller eftersom grekerna blivit så opålitliga med alla sina strejker.

Jag gillar också samhällsdebatt och saknar det på Kalimera. Betydligt roligare än frågor om vilket hotell man ska bo på eller om det regnar eller är moln. Gillar också naturbeskrivningar och inlägg om grekiska maträtter och originella tavernor.

Eva som inte heller är pensionär och inte heller har planerat att bli det förrän om tio år. Gillar att både leva och arbeta.
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 10:39
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Eva som inte heller är pensionär och inte heller har planerat att bli det förrän om tio år. Gillar att både leva och arbeta.
Att bli pensionär utesluter förhoppningsvis inte att man lever!

Lena
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 10:56

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg

Lena
Nä, och man får arbeta lite också om man vill

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 11:16
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nä, och man får arbeta lite också om man vill

Lissi
Så rätt så rätt!
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 11:19
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg

Lena
Naturligtvis inte fast när jag ser hur stor min pension blir om jag går vid 65 lär det nog bli lite magert. Lönar sig verkligen att jobba ett par år extra. Jag är helt i det nya pensionssystemet och har under många år tidgare jobbat i vården i ett inte allt för välavlönat yrke. Min strategi för de kommande åren blir nog att resa lite mindre och amortera mer på min bostadsrätt så livet som pensionär om hälsan tillåter också får innnhålla en del guldkanter som en Greklandsresa ibland.

Nu har vi nog spårat ur ordentligt

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:37.