![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Kontakta flygbolag du skall flyga med. Inte betalar de pengar tillbaka men har skyldighet att ta hand om sina kunder. Om du har hela resan på samma biljett är det den första flygbolag (Agean) som skall ta på sig att fixa resten. Jag har rest mycket och också hamnat på olika förseningar, inte har jag behövt kontakta biljettens säljare(tex. Travellink osv...) utan flygbolag har alltid fixat det. Far ut till flygfältet, där fixar de, vänta inte "hemma" eller ring. När du är ute på flygfältet då när ditt flyg skulle avgå (2 timmar före) måste de ta hand om dig.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Tydligen är Blue1 ett dotterbolag till SAS och då bör du ha gjort en bokning hos Supersavertravel med bolag inom Star Alliance, och då kan jag inte tänka mig annat än att Aegean löser detta åt dig. Men har du gjort två separata bokningar är det ett annat läge, för isåfall har Aegean bara ansvar för att ta dig till Aten. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Oj tack för era svar, nu har ni lugnat mig lite grann... jag har gjort endast en bokning till helsingfors och aegean är det första bolaget så nu vet jag att de borde vara det bolaget som ser till att ta mig hela vägen till helsingfors.. så länge jag kommer till rätt land är jag glad, och gärna i tid, men det verkar jag dock inte kunna lyckas med, men som sagt, ni har gjort mig lugnare genom era svar nu, då har jag lite mera skinn på näsan när det väl är dags så slipper jag stå som ett frågetecken
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
De senaste tre dagarna har flygen tydligen lättat och landat stort sett punktligt i Aten. Men vad hjälper det, när de nu har annullerat flygen i morgon och troligen även kommer att göra på torsdag.
Har du hört från Aegean ännu, Teee? Har de ditt mobil nr. så kanske de har skickat SMS. Annars skulle jag kontakta dem snarast och höra vilket alternativ de har till dig. Kom ihåg att spara alla kvitton på extrautgifter, så bör du kunna få dem refunderat när du kommer hem. Hoppas allt löser sig på bästa sätt och att du kommer väl hem på fredag då i stället för torsdag. Tur att du har beställt hela resan i samma beställning, annars kunde det bli jobbigt (och dyrt). Lycka till! |
#5
|
|||
|
|||
![]()
nej tyvärr hjälper ju inte det...Idag blev strejken bekräftad och flygplatserna har gått ut med att de har stängt...Jo alla bolagen har mitt nummer, Aegean sa till mig att alla deras flyg är inställda de här två dagarna och de hänvisar till supersavertravel, och de säger istället att de har kontaktat alla flygbolagen, aegean och sas, och har fått höra att inga flyg är inställda så de säger åt mig att dyka upp på flygplatsen på torsdag.. Det jag svarade då är att det är svårt att gå in på en flygplats som är stängd, men fick då svaret att jag ska ringa dom då i så fall..
Jag har tyvärr inte beställt exakt hela resan i samma beställning, MEN tack och lov till helsingfors iaf, och så länge jag kommer mig dit så är jag åtminstone på plats i rätt land, då är det närmare hem och den sträckan löser sig alltid ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kollar man på Atens flygplats, så är stort sett alla flyg inställda i morgon, inkl. SAS från Köpenhamn.
Kollar man på Kastrup flygplats, så står ingenting om att flyget till Aten är inställt. Konstigt! Så jag förstår att du får väldigt osäkra besked. I morgon måste väl både Supersavertravel, Aegean och Blue1 eller SAS veta om de flyger till och från Grekland - och ha en lösning på hur deras passagerare ska komma hem, för det är ju deras plikt. Om du måste köpa ny biljett Helsingfors-Kokkola så försök att få den delen refunderat eftersom det är en extrautgift. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jo det är väldigt förvirrande... MEN nu har grekerna gått ut med att strejken endast pågår i 12h, med start för 30min sedan, och pågår till 12 imorgon, vilket betyder att mitt flyg på torsdag troligtvis klarar sig.. Man ska inte ropa hej för tidigt men nu håller jag tummarna hårt för att få komma hem...
Jag har dock försökt prata med alla möjliga bolag och människor OM jag skulle missa min sista resa, men de säger allihop samma sak, eftersom det är en skild bokning så tar inte dom ansvar för vad det är som orsakat att jag inte hunnit med flyget, därför får jag inga pengar tillbaka för den resan, eller ombokning... Skulle den däremot ha varit med i samma paket så hade jag så klart fått den fixad också säger dom alla... Men nu håller vi tummarna för att strejken faktiskt bara pågår i 12h ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
http://en.aegeanair.com/all-about-us...ease/?prid=326 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() For senere reiser har jeg e t t råd, det er å booke direkte av det enkelte flyselskap ![]() Og ikke gjennom Supersaver, Travelstart og hva de nå heter alle sammen - det kompliserer unødvendig ![]() Vi fikk engang endret flytid på et innenriksfly med Aegean, med de nye tidene ville vi ikke kommet med flyet hjem fra Athen. Av erfaring visste jeg at vi uten problem omgående ville fått avbestilt/pengene tilbake fra AEGEAN Airlines, m e n denne billetten var booket via "Supersaver" og d e t var den store forskjellen. Supersaver viste til de inntil 16 ukene det kunne ta før vi fikk pengene tilbake, og at det var fordi Aegean ( i dette tilfellet) måtte godkjenne. Det jeg tør påstå er at det er Supersaver ( og andre tilsvarende) som "holder på pengene"! Siden har jeg alltid søkt etter billigste reise via søkemotorer, m e n når jeg har funnet billigste reise/gunstigste flytider booker jeg billettene direkte av det flyselskapet som jeg har funnet ut er billigst/gunstigst ![]() - vi fikk kjempeservice av Austrian Airlines i fjor vår da asken fra Island laget problemer, om vi da ikke hadde booket direkte av dem, tror jeg ikke vi hadde fått noen erstatning for billettene vi ikke brukte. -men, tilbake til deg, Teee ![]() ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det kan vara bra att ha ett intyg från Aegean om det inställda flyget när du ska utnyttja försäkringen. Eventuellt får du också ersättning för försenad hemkomst. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Halloj
![]() Efter att ha haft en låååång hemresa, och nu ha fått vila upp mig och ordna saker och ting här hemma, så har jag någon minut till övers för att tala om för er att hemresan gick smidigt och bra ![]() Men nu har jag som sagt vant mig med kylan, kommit mig i form här hemma, och börjar ha saker och ting upprett... Tack och loooov blev ju flygstrejken avblåst så att allting gick smidigt hem ![]() ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Härligt att höra att du kommit hem!
![]() ![]() Har tänkt en del på hur det gick. Såg ju att planet från Chania blev avlyst och tänkte en del på hur det skulle gå, Blue1 såg ju ut att avgå enligt planen. Men du har alltså kommit med ett plan från Heraklion i stället för från Chania - så bra! Huvudsaken är ju att allt löser sig - och du hann med din förbindelse till Kokkola till och med. Hurra! Ha en härlig vinter! Tack för att du orkade skriva lite om Hur Det Gick! |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ja, skönt att det gick bra men jag vill korrigera en sak, Marianne. Från och med nu och fem månader framåt gäller devisen: Hemma bra, men borta bäst.
![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|