Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-30, 13:54
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Återbesök i Tsikalaria

En del av Tsikalaria kallas för Metochia, där det bor många återinvandrade greker från Turkiet, och det var där som skottdramat ägde rum. Jakten på kyrkor fortsatte. I övre Metochia låg en liten kyrka med det typiska valvformade klocktornet, byggt med panoramautsikt . Lägg märkte till dom små segelbåtarna ute på Souda-viken.

Ovanför syntes en skåra i berget som ledde ned till en dunge där mycket vatten sprang fram i en skreva. Byborna kallar det själva "Pigi Poli Nero" - källan med mycket vatten :

Nedre delen av en by brukar betyda en modernare bebyggelse. Här Kato Metochia :

Men här fanns också en gammal kyrka. Namnet framgår av vägskylten. Brunnen är väl renoverad, och ser ut att ha drivits av en riktig "åsne-gång" :

En avfart nedåt bevakas av några hundar. Avfarten ledde till en spännande kyrka :

Städerskan var där :

I centrum av Tsikalaria ligger denna turkiska moské . Terassen med "vingårds-taket" är en väl bevarad turkisk "coffe-shop" :

Framför moskén rinner än i dag en källa fram, där man gick ned och tvådde sina fötter (idag är vattnet inte tjänligt) :

Där på diametralt motsatta sidan av "Souda-dalen" ligger mitt nya boende, solbelyst upp på kullen :

Det blev en rask promenad hem "fågelvägen". Nästa bild är tagen på väg genom skogen uppför på "min" kulle :

Gammal 2011-10-30, 16:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Återbesök i Tsikalaria

Trevligt med en grekisk promenad idag också! Tack

Lissi
Gammal 2011-10-30, 16:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Fina bilder , tackar. Men jag har sån liten bildskärm så jag ser inte dina inlägg utan att krångla lite.

(Vet nån hur jag kan få en bild som är anpassad till bildskärmen?)

Där vid Soudabukten gjorde min man en massa månader som maskinlärling på båt , nån gång -59-60. Sen återvände han härom året för att träffa en släkting- och kände inte igen sig alls.
Gammal 2011-10-30, 23:05
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Verkligt trevlig guidning!
Gammal 2011-11-01, 10:07

Hej ! Det händer att bilderna blir för stora och breda första dagen, men sedan brukar det ordna till sig.
Om det går utanför bildskärmen kan man ändra web-läsarens zoomning i datorn. Någonstans nere i högra hörnet står det en symbol och "100%". Där klickar man och ändrar till ett lägre procenttal. Då blir texten och allt mindre, men får bättre plats på skärmen.
Jag förminskar alltid mina bilder till 600X800. Ibland fastnar en större storlek någonstans i systemet men försvinner så småningom.

Stefan
Gammal 2011-11-01, 14:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

OK!
Gammal 2011-11-02, 15:34

Ett annat sätt är att skapa en genväg direkt till forumet, så att man inte får med den blå bården runt omkring. Då är det bara forumets detaljer som tar plats.

Klicka på www.kalimera.nu/forums/index.php?

så kommer forumet upp. Skapa en genväg till denna på skrivbordet genom att högerklicka. Alternativt lägg till sidan till "MIna favoriter" .

Lycka till
Hälsn. Stefan

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:09.