Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-15, 16:56
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Båtluffa i Småkykladerna?

Jag glömde att skriva att Donoussa fylls av festande Athen-ungdomar från mitten av juli - 200 - 300 personer som tältar vid den bästa badstranden och festar dygnet runt!
Våga
Svara med citat
Gammal 2011-11-16, 10:12
Karlssons avatar
Karlsson Karlsson är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2011

Vi har besökt samtliga fyra bebodda öar i Småcykladerna under de senaste åren. Den ö som såhär i efterhand gjort starkast intryck är Schinoussa. Enligt öborna finns det 16 stränder. Där kan man också ganska tydligt se delar av ursprunget till den grekiska krisen i form av många påbörjade men ännu ej avslutade projekt, t.ex en skulpturpark med skulpturer från den grekiska mytologin, dock än så länge utan skulpturer. Ett påbörjat bygge av en ny hamn, ett påbörjat bygge av en ny väg till den påbörjade hamnen etc.
Själva byn ligger på en bergskam 100 m ö.h. med utsikt åt flera håll. Där finns också flera trevliga och bra tavernor. Vi bodde på ett ställe som heter Galini (vill jag minnas inte helt 100) som ligger lite utanför byn, vilket innebär att man förutom utsikten kan avnjuta en fantastisk stjärnhimmel.
Öborna själva menar att öns främsta sevärdhet är fem st förfallna väderkvarnar, utspridda över ön. Dessa står så i förhållande till varandra att de bildar två linjer som skär varandra i en rät vinkel. Man kan alltså säga att det finns inga sevärdheter på Schinoussa förutom den levande byn, utsikten, stränderna och stjärnhimlen. Väl värt ett besök m.a.o.

F.ö. råder jag Dig att överväga ett besök i Katapola på Amorgos, paradiset på jorden.
Svara med citat
Gammal 2011-11-16, 20:48
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Karlsson> Koufonissi en bra familje- och nybörjarö. Schinoussa var det senast och tyckte det var ok. För varje gång jag umgås med min luffarpolare så växer dock ön. Men island hopping 2012 innefattar Iraklia i planerna. Hur sätter du den i relation till de andra? Jag tycker att det ser enormt inbjudande ut när Scopelitis angör ön iaf. Låt höra ditt omdöme !

/ Anders
Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 01:22
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Hej Anders!
Jag har också varit på de 4 bebodda öarna och tyckte bäst om Shinoussa. Chora där känns ändå som en riktig kykladisk chora fast i miniformat. Iraklias hamnby tyckte jag saknade charmen som andra byar kan ha, Nu var det iof 15 år sen jag var där men jag tror inte det har förändrats till det bättre.
Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 11:58
Karlssons avatar
Karlsson Karlsson är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2011

Hej alla!
Vi var på Iraklia för fem år sedan. Hamnbyn är ganska utspridd på en bergssluttning och vi upplevde den inte heller lika charmig som t.ex. Schinoussa. Själva ön var dock trevlig att vandra omkring på. Den är ju inte så stor så det är ju nästan omöjligt att gå vilse där.
Värd ett besök men inte lika charmig som Schinoussa är min uppfattning.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:42.