![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Takk fra meg og, for de daglige stemningsrapportene
![]() ![]() -slik at dere rekker å få klærne vasket og tørre før reisen til Egypt ![]() ![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tack för resan. Arne och Birgitta!
![]() Jag kan knappt bärga mig tills "vi" åker till Egypten. Hoppas bara resan blir längre denna gång. ![]() /Wolfen |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tack igen en gång! Den mörka och dystra tiden här hemma kändes kortare när man varje dag fick läsa era fina rapporter.
![]() ![]() / Anne |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Hej och välkomna hem!
Tack för trevlig läsning! Ni har skämt bort oss med de dagliga rapporterna! ![]() ![]() Lena |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ja, här sitta vi i huset med snödrivorna utanför i väntan på vårt incheckade men saknade bagage. Så här långt (18.50) icke en skymt av våra väskor. Detta oaktat damen på SAS-info vid Arlanda utlovade att våra väskor skulle anlända under lördagens eftermiddag.
Alltnog, vi fattade telefonen att vid lunchtid kontakta "SAS Baggage Service Contact". Telefonkö; Ni är nummer två i kön! Efter trettio minuter alltfort nr två i kön. Vi gav upp. Gick vi in på SAS hemsida med förlorat bagage kunde vi skåda att bagaget nu anlänt till rätt destination och var under distribution.... Det var klockan 12.00 idag. Månne bagaget ska forslas med ren och ackja hit till Mariedal?? Arne skickade ett epostmeddelande till SAS Info center med överskriften "Jesus till duvomånglarna i templet; I haven gort det till en rövarkula" Så en väldig salva om att sitta i telefonkö 30 minuter på plats två och ändå ej komma fram till Skandinaviens näst största flygbolag. Därtill en hovsam, ehuru svaleldoftande förfrågan varför SAS ej svarar på epost! Sitta kantänka endast en bolagstjänsteman allena på dammigt kontor att svara på samtliga skandinaviska reklamationer?? En strukturrationalisering värd namnet i så fall... Arne och Birgitta |
#6
|
|||
|
|||
![]()
BRA rutet Arne!
Jo saknat bagage på hemväg kan man stå ut med, det kan t o m vara skönt att slippa packa upp första dan hemma ![]() Lite bävar jag då vi flyger från Kastup...Jag har aldrig nånstans sett så mycket bagage som är fellastat och som ligger på massor av stora lastvagnar i bagageutlämningen som just där.....Kan det vara så himla svårt att lasta rätt???? Det står ju på taggarna vart väskorna ska. Jag är säker på att det finns en "nu jävlar ska vi jäklas lite"-tävling bland lastningspersonalen som lite på skoj skickar iväg bagage åt annat håll där den automatiska avläsningen inte funkar ![]() ![]() Lissi - som förhoppningsvis har helt fel. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ja Lissi, du har helt rätt! Hustru Birgitta har dock viss oro inför morgondagen. Arne rakade sig senast i fredags morse, och börjar nu alltmer se ut som en slusk med tvenne dagars skäggstubb! Rakapparaten är ju i det incheckade bagaget dessvärre.
Nu misstänker Hustrun att Arne i morgon bittida anländer till frukostbordet med hård skäggstubb likt en typiskt Hustrumisshandlare. Ett brännbollträ medtaget som rekvisita samt en nätundertröja av typ brynja och därtill en burk Norrlands Guld 3,5 skulle fullständiga bilden av en våldsverkare. Nu förfogar Arne emellertid varken över brännbollsträ eller nätundertröja, så det är nog ändå lugnt! Arne och Birgitta I Väntan på bagaget... |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Starta dagen med ett gapflabb! ![]() /Netwolf |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Så, äntligen, efter 40 timmars försening anlände till slut våra ränslar hem till huset i Umeå.
Hårdosten samt den stora förpackningen med lufttorkad skinka hade ej tagit skada av förseningen. Arnes rakapparat har nu varit igång att skörda tvenne dygns skäggstubb. Laptoparna har återfått sina laddarsladdar. Turligt nog har vi ju extrembatterier med 12.000 Milliampéretimmars kapacitet, så laparna har kunnat brukas även utan laddning. I full drift räcker ett dylikt batteri i cirka tio timmar efter laddning. Arne och Birgitta |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Härligt, då är allt åter som vanligt!!
En nyrakad Arne är nog bäst ![]() ![]() Tror att Arne "passar bäst" i ouzo och inte Norrlands Guld ![]() Lissi |
#11
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Välkomna hem! ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Vi har inte tänkt att göra någon resumee över vår resa. Det mesta har vi skrivit om, priser på logi, buss - och taxiresor och tavernabesök. Vardagslivet i en levande by, dom vänliga människorna på Kreta och lite om krisen i Grekland.
Men lite om vädret. Många på forumet frågar om hur vädret är en viss månad på en viss ö. Och vad ska man svara??? Vi var i Stockholm i början av december 2010 och vadade i snö på centrumgatorna. Kom knappt fram. Hur var det ett år senare? Just det, ingen snö! Det är likadant på dom grekiska öarna. Ingenting är förutbestämtbart. När vi pratade med Ekaterina i somras sa hon att det brukar vara fint på södra Kreta i december och januari. I februari har vi vinter. Vi hade sommarväder med 20 till 26 grader första veckan och vårblommorna växte upp. Sedan avstannade allt. Varierande väder, men vi trivdes, när vi visste hur mycket snö som fallit i Västerbotten efter jul. Vi var på Naxos i april förra året. Där kan solen lysa hela månaden och skön värme brukar infinna sig. Men där sa man också att vädret inte var som det brukar vara. Inte större kyla men regn kom ganska ofta. Som alla Naxosbor gladde sig över! Så, det går aldrig att svara på hur vädret är i "lågsäsong". Birgitta, som är så glad över att ha fått tillbaks vårt bagage efter nästan 2 dygn. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Jag har ju bara upplevt jättebra väder i Grekland
![]() ![]() ![]() Grekland visar en annan sida under lågsäsong och vi gillar att uppleva den sidan. Men jag kan MYCKET väl förstå att de som reser en gång om året och vill ha SOL ![]() Vi som har förmånen att åka fler gånger får ju fler tillfällen till detta. Lissi - som tycker att augustiresan till Rethymno vädermässigt var den jobbigaste med över 30 grader hela tiden och alldeles för varmt i vattnet ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Detta mail ankom just nyss från SAS. Vi tycker det är mycket hedrande att bolaget kontaktat oss efter vårt något svavelosande mail angående svårigheterna att nå bolagets bagagereklamation.
Bästa Arne & Birgitta, Jag är l likhet med er en stor vän av Grekland. Har haft förmånen att både arbeta och frekvent besöka landet sedan i början av sjuttiotalet. Jag är därför en hängiven besökare på www.kalimera.se och läser bl.a. olika bloggar och annan kul information. Jag följde med stor glädje er senaste blogg under resan till Kreta över jul & nyår. Fick på detta vis läsa om er situation efter hemkomsten. Vi beklagar mycket era negativa upplevelser både när det gäller ert bagage och den efterföljande bristen på korrekt telefonservice från vår sida. Jag har sänt vidare era inlägg direkt till ansvariga kollegor inom SAS med syfte att följa upp händelsen. Jag informerade också Janne om detta eftersom vi har haft en del dialoger via e-mal tidigare. Har nu som ni ser fått via Janne i retur era kontaktuppgifter som jag nu vidarebefordrar till mina kollegor inom SAS. Vi hoppas att få se er ombord på ett SAS flyg snart igen. Många Hälsningar, Lasse Lars-Ove Filipson Vice President Corporate Sales Scandinavian Airlines System Dept: STONA SE-195 87 Stockholm, Sweden Senast redigerad av Kalimera den 2012-01-18 klockan 21:39. Anledning: Tog bort telefonummer och e-postadress |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Haha, det var det bästa jag läst! Bravo SAS-Lasse, kan jag bara säga!
![]() /Netwolf |
#17
|
|||
|
|||
![]()
SAS skal si opp 300 personer i administrasjonen:
http://www.hegnar.no/bors/article675599.ece 78% sannsynlighet for at SAS går konkurs: http://www.hegnar.no/analyser/aksjet...icle675360.ece Det vil jo være synd, men tvilsomt om SAS har livets rett i dag. Siste tur jeg hadde med SAS var fra Aten til København i november og det var et fly fra forrige årtusen, nesten komisk, men frembrakte minner fra 80-tallet da jeg reiste mye. Fyllt fly ogkun det ene toalettet fungerte. Flyvertinner som alle snart hadde nådd sin pensjonsalder og så ut tl å glede seg til denne! Beklager, men SAS har jeg liten tro på, og de har jo vært holdt i live ved hjelp av kunstig åndedrett siste ti-året ved at de nasjonale eierne har kastet gode penger etter dårlige penger! Hver eneste krone som har vært kastet inn i SAS i denne perioden har selskapet tapt i sin helhet. Synd, men dessverre sant! |
#18
|
||||
|
||||
![]()
En trevlig kille ringde nyss från SAS Service. Killen beklagade de olägenheter vi drabbats av i samband med bagaget.
Vi erbjöds facil kompensation. Dels ett frikort till SAS Lounge, dels skulle vi få ett presentkort att handla för vid vår resa till Egypten den 4 Februari. Någon som har erfarenhet av SAS Lounge? Det leder tanken till en lyxig lokal där allt ingår och lite till..... I sanning en fin present. Arne och Birgitta Med 30 cm nysnö att skotta efter nattens snöfall. |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Men nu fattar jag INGET
![]() Då kan det ju löna sig riktigt att klaga... ![]() Lissi - som tycker kompensationen är sjysst |
#20
|
|||
|
|||
![]()
En klage som er berettiget og skrevet på en troverdig måte og i høflige vendinger vil nesten alltid avstedkomme en positiv reaksjon/overraskelse!
Lounger er veldig bra hvis man har en lang stopover mellom to flighter med ro, gode stoler, kaffe/te og aviser osv, men skal man bare fra a til b så er det nokså unødvendig. |
![]() |
|
|