![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Vi ska ju åka till Ithaka i sommar och kommer att hyra en mindre eka. Det är ett ställe som nog har 20-30 båtar till uthyrning. Det ser seriöst ut.....Man kan ju hyra liknade båtar både på Lefkas (Nidri) och Kefalonia (Agia Efimia). Dessa uthyrningsställen har funnits i många år. Dom kan väl inte vara olagliga då? Borde inte myndigheterna stängt ner dom då? För oss är det viktigt med båtuthyrningen som är en stor del av semestern så nu blir jag orolig. Min man har 30 års båtvana och lägsta "körkortet" för båt - förarbevis. En fin bok med många stämplar ![]() Jag har också sett lokalbefolkningen "hyra ut" småbåtar till turister. T.ex i Loutro fick en norsk barnfamilj låna gummidingar för att ta sig till stränderna runt orten. Vilka "papper" ska man fråga efter mer Monica P? Försäkring givetvis, men mer? Jättetacksam om du vet..... |
|
||||
|
||||
![]()
Hemkommen från Kioni på Ithaka och vi hyrde badbåt i ett par dagar
![]() Båten var en större "eka" med soltak, ca 5 meter lång. Den hade alla "papper" i ett stuvfack i fören. Fråga mig inte vad det stod på dem....men det var många. Det fanns flytvästar och nödraketer på samma ställe. Öskar saknades dock och det hade behövts. Ett sjökort i form av en handritad karta medföljde också ![]() ![]() Deia |
|
||||
|
||||
![]()
Deia, du fick din båttur, kanske mer intensivt än du ville...
Jag antar att uthyraren hade licens, alla säkerhetsprylar också. Men inget att ösa med? Den där reformen jag nämnde i ett tidigare inlägg, att fiskare ska kunna ta med turister på olika turer, börjar äntligen se ut att förverkligas. Ett ekonomiskt program kallat Leader Alias har tydligen kommit så långt genom byråkratins snårskog att man nu kan ansöka om olika bidrag för att rusta sin båt och annat. Havet är stort, lockande och underbart. Och opålitligt! Man kan vara ute i jättefint väder på morgonen och sen på middan blir det hur jobbigt som helst. Jag vet, vi har haft båt sen 1974. Men som ni fick erfara är det andra, oansvariga bårförare som utgör den största risken! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Oansvariga båtförare har vi upplevt många gånger i Sverige också. Har haft båt sedan 70-talet. Dock har vi inte fått in vatten i båten på samma sätt som denna gången. Störst och snabbast är ofta det som gäller.....även i Sverige ![]() Alla uthyrare av badbåtar på de Joniska öarna ligger på östkusten! Vinden kommer ju oftas från nordväst så den driver inte upp så mycket sjö, även om det blåser - vilket det ju gör ![]() Oavsett incidenten med utflyktsbåten så var det fantastiskt att äntligen få ta sig ut på havet Grekland - på egen hand. Något vi längtat efter i många år. Får se om vi vågar göra om det......men längtar redan. ![]() Deia |
![]() |
|
|