![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Korfu är för mig första stora kärleken till Grekland och det mötet som gjort att jag återkommit till Grekland år efter år. Jag gjorde min första tågluff dit 1981 och bodde då på den berömda Pelekas stranden. Fortfarande är det den roligaste resan och det är starka minnen från min ungdom. Har tyvärr inte varit just där sen dess, fast minnena lever kvar
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Synd bara för Korfu som resmål att vissa charterbolag envisas med att marknadsföra lite "hopplösa" ställen på Korfu...Agios Georgios (south)/St George är enligt mig ingen större "hit", inte heller exv. Dassia. Kommer du till dessa ställen och inte tar dig runt så har du nog din (negativa) uppfattning om Korfu som resmål klar...
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag med åkte från Brindisi till Korfu. Jag hade nyss läst "Familjen och jag på Korfu" av Gerald Durrell och hade stora förväntningar på Korfu. Och de kom inte på skam. En fantastisk ö med Paleokastritsa och nakenstranden Myrtiotissa som några av de verkliga höjdpunkterna. Även jag tältade vid Pelekas, och vi var också på campingen Dionysos på ostkusten. Jag har fortfarande ett runt klistermärke därifrån. Visst var den semestern ett äventyr som jag aldrig glömmer.
P.S. Läs gärna boken om ni inte har gjort det. Jättekul och han skriver med verklig kärlek om Korfu, dess människor, natur och djur. Framför allt det sistnämnda. Hans bror, Lawrence Durrell, var dock en betydligt mer känd författare. Senast redigerad av Bluesea den 2012-03-22 klockan 14:14. |
|
|||
|
|||
![]()
Tillbringade en chartervecka i Agios Gordis för drygt 10 år sen och gillade Korfu. Paleokastritsa är otroligt vackert och i Korfu stad finns det mycket sevärt, där kan man tillbringa många timmar.
Men som sagts tidigare så ska man nog se till att hamna på rätt ort. Vissa ställen vi åkte genom hade lite för mycket "English breakfast"-menyer och även engelska pubar. Jag gillar visserligen England, men det är inte riktigt det jag är ute efter när jag åker till Grekland ![]() En anledning till att det inte skrivs så mycket om Korfu här på forumet är kanske att det tyvärr ligger lite off för ö-luffning? |
|
|||
|
|||
![]()
Håller med Obo om att orterna dit svenska chartern går inte är de roligaste - förr hade de ju t.ex. Kassiopi som är väldigt fint (dock mycket folk o ganska livat)
Ganska nyligen började de med Acharavi på norra kusten som knappt någon kände till innan. Ett utmärkt alternativ om man vill ha en mer mogen semester. perfekt för både par, barnfamiljer och äldre. Absolut enda nackdelen är att det är långt till Korfu stad. Jag läste också Gerald Durell boken för några år sen - "My family and other animals" charmig och rolig bok om en svunnen tid på ön. Roligt att höra att så många upplevt Korfu och särskilt Pelekas under 80-talet - tyvärr inte jag själv, men många jag känner. Det var väl det lättaste och närmaste sätter att komma till Grekland under Inter Rail tiden! |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Jag blev inspirerad och nyfiken på Korfu av det jag läst här på forumet! Så jag åker dit om två månader! Cookie ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Efter också förstått att Korfu inte är någon favorit ö..
![]() Jag var där 2000 och gillade ön mycket! Fina stränder och mycket att se för den som gillar historia. Det är ju Grekland ![]() De Joniska öarna är kanske mer "turistfällor" om man jämför med andra öar. Alla öar i Grekland har sin charm ![]() Vi åker igen i sommar, jag och mina tjejer. En resa för dom och jag får hänga med. Hotellet passar oss perfekt denna gången. Så ni som varit på Korfu de senaste åren och inte redan skrivit i detta inlägg. Skriv gärna! (Jag kommer skriva när jag kommit hem) Lotta |
|
||||
|
||||
![]()
Om 3 dagar åker vi till Korfu, sist hade vi otur med vädret, det regnade 4 dagar av 7 (åkte i början av Sep.) . Jag blev mycket förtjust i Korfu stad och ser verkligen fram emot att strosa runt där i lugn och ro, det blev lite stressigt sist. Å vad jag längtar
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nyss hemkommen från Korfu.
Helt underbar ö, vi hyrde bil i 5 dagar för €100 & bensinen gick på €50 och vi åkte varje dag över hela ön. Båt hyrde vi också, kostade €50 + €25 bensin i 2 timmar, gick väldigt bra & snabbt! ![]() Korfu stad var väldigt fint med mycket gamla slitna byggnader. Vi bodde uppe vid Sidari i ett fint lägenhetshotell. Kommer lite bilder senare ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Kul att höra! Ser fram emot någon bild. Lotta |
|
|||
|
|||
![]()
Här är lite bilder jag tagit, inte bästa kvaliten då jag inte fick med systemkameran, kommer fler inom någon vecka.
http://korfugrekland.com/bilder/ |
|
|||
|
|||
![]()
Korfu har en plats i mitt hjärta efter att jag upptäckte Pelekas 89 och ett par år framåt. Vilken karnevalstämning bland alla tågluffare! Jag vet att flygpriserna sänktes 93 så då flög jag dit, men ett par år efter blev Aten och båtluff större än tågluff, och eftersom Korfu inte ligger i närheten av den vanliga rutten: Santorini, Paros, Naxos och Ios mfl. blev denna rutt intressantare än bara ensliga tågluffarmekkat Pelkas, Korfu, tack vare just dessa billiga flyg/dyra interrail...
Finns mkt att se på ön. Från jungfruliga Paleokastritsa och kultförklarade Pink Palace till partyställen som Kavos och Ipsos. Sägas bör att jag aldrig varit i Kavos och aldrig kommer att åka dit. Hoppas på ett uppsving för Pelekas. Var där och firade midsommar för två år sedan men levde mest på gamla minnen från förr... Det får nog bli Pelekas i sommar, även om det blir som gamla dagar ![]() |
![]() |
|
|