![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Men, det är ju så uppenbart!!! Kvällstidningarna braska!!!
Nu förhåller det sig emellertid så att faran för smitta lindrigt talat är utomordentligt liten!!! När jag var i FN-tjänst i Kongo och Mellanöstern i tidigt 60-tal, då fingo vi erfara att man icke sin hand eller fot i Kongofloden eller Nilen skulle doppa!!! Detta baserat på att det i vattnet skulle finnas elaka bakterier vilka i blodomloppet genast skulle intränga via ett småsår eller så!!! Snäckfeber, Gula febern, med flera smittor skulle medföra att man näppeligen Döden emotstå skulle!!! Sådant nonsens.... Väl kommen hem erfor jag att av Egyptens då 55 miljoner innevånare var det cirka ett 50-tal som varje år smittades.... Då rörde det sig om personer vilkas immunförsvar var starkt nedsatt sedan tidigare.... Kvällspressen, den kolorerade, må hava behov av att sina upplagor maximera, men man må ändock taga den information som gives med en nypa salt eller två!!! Jag tycker om djur, och komma ävenså fortsättningsvis att göra. Detta särskilt i Grekland. Arne |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Arne]Men, det är ju så uppenbart!!! Kvällstidningarna braska!!!
Jag håller med dig till fullo! Varenda sydeurope vore annars smittad!. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Agda]
Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Det vi ser här är ett typiskt exempel på mänskligt beteende:
antingen VILL man inte tro att det är så som det berättas om och då VÄLJER man att avfärda det som skrämselpropaganda eller så blir man okritiskt förskräckt bara för att man läser om det. Sanningen ligger allt som oftast varken i ena eller andra facket. Att undernärda djur (och människor) har nedsatt motståndskraft mot ohyra och diverse annat är ju inget nytt påfund. Att det är befogat att iakta en viss försiktighet när det gäller pälsdjur är inte heller något nytt. Varför avmaskar vi annars våra svenska katter, till exempel? Sälvklart betyder detta inte att det finns någon anledning till överdriven försiktighet, men däremot till sund försiktighet. Att människor får mask från djur är inte speciellt ovanligt i Sverige heller. Det finns ju inte alls lika många undernärda och sjuka hundar och katter i Grekland numer, som det fanns till exempel när jag reste dit första gången i slutet av 70-talet. Men då var det desto tydligare att många djur mådde dåligt av svält och sjukdomar, så då bestämde jag mig för att inte ta risken och klappa djuren. Det vore konstigt om smittorisken inte har minskat sedan dess, men det vore lika konstigt om den inte finns alls idag. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag tänker fortsätta att mata katterna, men inte klappa eller lyfta några i fortsättningen. //PO -Better safe than sorry! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mask smittar via avföring. Det man kan få är ringorm, det är inte farligt men obehagligt. Men om en katt eller hund har ringorm så syns det, kala fläckar som kliar. Om dvärgbandmask kan man som redan nämnts läsa på jordbruksverkets hemsida eller på Statens Veterinärmedicinska hemsida. För övrigt så är grekerna medvetna om dvärgbandmaskens farlighet, när jag reste dit med min hund så var man tvungen att avmaska hunden före inresa i landet. Man måste även avmaska mot den samma för införsel i Sverige. För övrigt angående Aftonbladets artikel så undrar man ju hur personen i texten blev smittad? Det står att han blev smittad när han klappade en hund, sedan i faktarutorna så står det ju klart och tydligt att smittan sprids med rävar(el. hundars) och smågnagares avföring. Sedan tycker jag att det är bra att människor informeras om risker och sjukdomar som finns utomlands, för nu när gränserna öppnats är det många som reser med sina husdjur och tyvärr alldeles för få som känner till vad man skall skydda sig mot. Det finns många andra farliga smittor man kan drabbas av, gulsot är ett exempel. Hundar kan smittas av rabies(dödlig), falsk rabies(även den dödlig), "Sandflugsjuka"(Dödlig eller livslång medicinering), Leptospiros, Hjärtmask m.m Förekomsten av Rabies är tack och lov inte stor i Grekland, däremor relativt vanlig i många östeuropeiska länder och i forna Jugoslavien. //Stina Senast redigerad av Stina den 2005-11-30 klockan 16:05. Anledning: tillägg |
|
|||
|
|||
![]()
Jag avråder på det bestämdaste att ta med sina älskade djur till sydligare länder.även om ni gett dem alla tänkbara sprutor.Jag var dum nog att göra det med två av mina svenska katter som jag trodde var skyddade mot allt.Men icke,de klarade inte fästingarna (de var behandlade med fästingmedel).Båda fick en smitta som de inte överlevde trots all tänkbara insatser av vetrinär.Vad exakt det var är fortfarande oklart.
Agda |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
![]() |
|
|