![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bra inlägg Hasse, tycker jag! Det här med genuint kan vi dividera om tills vi blir gröna i skallen. Ofta får jag känslan att många av oss vill både ha kakan och äta upp den. Fina hotell med bra standard, pool mm, många restauranger med mycket att välja på, fina stränder osv ............ men inga turister, inga inkastare, små tavernor med enbart grekiska gäster osv. Tja ........ lite svårt att få ihop. Men ...... därför gäller det för var och en av oss att hitta ett läge längs den här skalan mellan ytterligheterna där vi kan trivas.
Både Parga och Karpathos har sina fördelar. På båda ställena förekommer en och annan inkastare (inte särskilt påträngande), men inte tillnärmelsevis i den omfattning som jag mött och avskytt i t ex Rhodos stad. Både Parga och Pigadia har en hel del turister, men jag upplever lite mera vardag i Pigadia. Jag får mera "tingel-tangel-känsla" i Parga än i Pigadia. Parga har förutom bystranden (som väl är sådär) fina stränder hyfsat nära byn. Valtos (definitivt gångavstånd) och Lichnos (en lång promenad). Karpathos har förutom bystranden (som enligt många är ok, men som inte är tillnärmelsevis så fin som många av öns övriga stränder) många fantastiskt fina stränder runt om på ön som man kan nå med eget fordon eller, några av dem, med buss eller båt. Parga har i sin omgivning en hel del fina utflyktsmål som man såvitt jag förstått kan besöka endera med eget fordon eller charterutflykter (ingen egen erfarenhet). Karpathos erbjuder många små mysiga byar (genuina enligt mångas smak) både uppe i bergen och längs kusterna, mycket vacker natur och som sagt vackra stränder som kan avnjutas huvudsakligen med eget fordon, bil eller skooter. Jag har besökt Parga en gång och Karpathos tre gånger. Trivdes bra i Parga en vecka med fin strand och god mat, men det är till Karpathos jag längtar och hoppas att återvända många gånger. Mina bästa tips: Läs i trådarna under respektive ställe, kolla bildalbum under en del av medlemmarnas profiler (under min finns lite av både Parga och Karpathos) och sist men inte minst ...... Beställ ett ex av Kalimeras e-guider från Karpathos respektive Parga. Kanske hittar du för en struntsumma svaret där! Säkert hittar du iallafall ett stycke trevlig läsning. ![]() |
|
|