![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Bravo, du fortæller så bra, så jeg kan se og lugte stederne, når jeg læser. Tak for det
|
|
||||
|
||||
![]()
Du skriver historia, lugnagatan.
Du sparar väl allt till dokumentären? |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, du skriver väldigt intressanta inlägg. Du har fortfarande den relativt nykomnes blick för saker som vi andra har glömt att vi la märke till en gång...
|
|
||||
|
||||
![]()
T a k k for denne l e v e n d e betraktningen, jeg følte jeg v a r i Chania og opplevde det d u ser og forteller m e n s jeg leste
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Underbar läsning lugnagatan!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Mycket bra och levande beskrivning!
![]() Funderade lite på uttrycket "turkgreker". Finns det kvar någon turkisk befolkning på Kreta idag, eller har alla deporterats sen tidigare? Ngn som vet? Hittade denna intressanta, etniska karta från 1861. De röda områderna är befolkat av turkisk befolkning. ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Trevlig läsning!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag undrar samma sak som Netwolf. Nu, efter några generationer är det inte fullt så omöjligt att umgås...från Leros, Chios och Samos rapporteras mängder av turkiska turister. Greker söker efter sina farföräldrars gamla ställen i Turkiet. Tänk om dessa länder kunde samarbeta ! Vi ser Turkiet dagligen men än har jag inte varit dit.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Visst finns det turkisktalande här idag (i Chania) - det sitter några mitt emot mig här på internetkaféet ![]() Det brukar komma en kryssningsbåt från turkiet varje år och lägga till utanför hamnen. Däremot finns det nog inga "kolonier" med turkiska bofasta här sedan 1922. Enligt min gamla Kreta-guide skulle då hela den muslimska befolkningen på 33.000 individer tvingats lämna ön. Och de grekiska flyktingarna från Mindre Asien (nuvarande Turkiet) fick besätta de övergivna muslimska egendomarna. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Istemmer, hvilken fortellerevne!
![]() ![]() ![]() Dette med 1922, da tyrkere og grekere ble beordret til 'hjemlandet', har jeg lest litt om. Det var vel tema på Klimera en gang? Tragisk historie. Har forøvrig hørt at det på Kos skal finnes 'tyrkisk bydel/kvarter', men aner ikke om dette er etterkommere av mennesker som ble hjemsendt. |
|
||||
|
||||
![]()
Får jag än en gång rekommendera en bok av Louis de Bernières: Birds Without Wings
Den handlar om den här tiden och är kanske inte historiskt korrekt men vem ska bedöma det...mycket läsvärd tycker jag . |
|
|||
|
|||
![]()
Det är är komplicerat. Många av dom "turkar" på Kreta var greker som konverterat till Islam. "Turk" kunde vara ett namn på en muslim. Dom kunde få höga positioner och bevarade både turkiska och grekiska språket.
Titta efter "Cretan Turks", "Ottoman Greeks" och "Greek Genocide" . |
|
|||
|
|||
![]()
På Kos finns en by med nästan bara Turkättlingar
|
|
|