![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Verkar kunna bli en ganska lättsam och angenäm olivplockning. Viill man verkligen arbeta hårt och göra en insats, så finns det hur många olivträd som helst i bergen bakom Pyrgi Thermi. Orten är förresten liten men trivsam med bl a rester från tidigare bad (därav namnet, antar jag).
Instämmer med Eva L. Vore jag pangschis så skulle jag plocka oliver i Grekland varje säsong och då gärna på Lesvos. Senast redigerad av Pnyx den 2012-10-06 klockan 14:16. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
![]()
Jag plockar oliver varje år och det är ett riktigt skit jobb
![]() Sena kvällar i Olivpressen tunga kannor på 100 kg som skall bäras ner i källaren. Varför gör då detta helt enkelt för att man får träffa ljuvligt underbara greker, god mat, dryck och vackra vyer ![]() ![]() Är inte pangschis plockar ändå ![]() Lolis |
|
||||
|
||||
![]()
Instämmer med Lolis
![]() Arbetet är inte slut när oliverna är plockade,oliverna ska pressas, buteljeras ,om man som vi exporterar till Sverige.Träden måste beskäras,ta hand om veden,överblivna kvistar eldas upp,de stora dukarna/näten ses igenom och lappa dem i händelse av hål,olivsäckarna tvättas.Det är arbete i olivlunden året om. Men det är också en trevlig sammanvaro då man oftas plockar med hjälp av hela familjen och släkt/vänner,jag är glad för min del i det hela,tar bara hand om att utfodra alla med god mat och dricka ![]() Och att sen få smaka de första färska olivdropparna är himmelskt! ![]() Senast redigerad av anneli56 den 2012-10-07 klockan 11:16. |
|
|||
|
|||
![]()
Hvilken funktion har nettene..?
|
|
||||
|
||||
![]()
Det stora (4*8m) näten läggs under olivträden och kvistarna vilka skärs ned släpps ner där och så slår man av kvistarna med en liten kratta och oliverna ramlar ju på näten där de rensas från blad och kvistar och samlas i ihop och hälls i säckar.Detta är ett riktigt handarbete
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Larvih har ett album med några olivbilder det är bara att gå in och titta.
|
|
|||
|
|||
![]()
Ok. Mange tak for oplysningerne.
![]() Men hvad gjorde man så i gamle dage, hvor der ikke fandtes net..? |
![]() |
|
|