Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-10-30, 21:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Blir lite nyfiken bara på vilket sätt upplevde du att gränderna var tillrättalagada på Skopelos.
Allt var så perfekt i gränderna på Skopelos. Väggarna var kritvit utan fläckar. Dörrar och fönsterkarmar var skimrande blå. Överallt stod blomkrukor i prydliga rader, översållade med blomster. Det var som om det var scenograferat för att spela in en film som till punkt och pricka skulle motsvara turisternas syn på hur det ser ut i Grekland, eller iordningställt för att ta vykort och kalenderbilder.

Det kändes inte äkta utan som om det var gjort för att turister ska få se det de vill (och spendera en massa pengar).

När vi gick omkring i de gamla områdena på Skiathos såg vi något helt annat. Slitna fasader blandade med mer nymålade. Fönsterkarmar som sedan länge hade behövt en uppfräschning men också sådana som redan hade fått det. Äldre damer som satt utanför sina hus och blev förvånade över att turister promenerade förbi på kvällen. Smutsigt, rent, slitet och fräscht om vartannat, så som det ser ut när människor lever sitt vanliga liv, utan att tänka på att locka dit folk eller tjäna pengar på det.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-10-31, 11:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Allt var så perfekt i gränderna på Skopelos. Väggarna var kritvit utan fläckar. Dörrar och fönsterkarmar var skimrande blå. Överallt stod blomkrukor i prydliga rader, översållade med blomster. Det var som om det var scenograferat för att spela in en film som till punkt och pricka skulle motsvara turisternas syn på hur det ser ut i Grekland, eller iordningställt för att ta vykort och kalenderbilder.

Det kändes inte äkta utan som om det var gjort för att turister ska få se det de vill (och spendera en massa pengar).

När vi gick omkring i de gamla områdena på Skiathos såg vi något helt annat. Slitna fasader blandade med mer nymålade. Fönsterkarmar som sedan länge hade behövt en uppfräschning men också sådana som redan hade fått det. Äldre damer som satt utanför sina hus och blev förvånade över att turister promenerade förbi på kvällen. Smutsigt, rent, slitet och fräscht om vartannat, så som det ser ut när människor lever sitt vanliga liv, utan att tänka på att locka dit folk eller tjäna pengar på det.
Så är det kanske jag tänkte inte så och uppfattade det mer som att de har ett relativt välstånd och inte är beroende av oss turister. Kände aldrig att det var för att tjäna pengar på oss turister men naturligtvis vill alla näringsidkare tjäna pengar på turister. Ingen försökte dock locka in oss i affärerna och jag hoppas att de sköter om sin stad för sin egen skull också. Många greker gillar att ha blommor utanför sina hus som vi också gör här hemma ibland. Det är inte lika vanligt med blommor inomhus som här hemma utan växterna placeras i trädgården eller på trottoaren utanför huset.

Jag och barnbarnet blev inbjudna till den lilla kyrkan nära vårt hotell där några grekiska kvinnor höll på med storstädning. De ville bjuda på kakor och hälsa oss välkomna till gudstjänst några dagar senare. De var så stolta över sin lilla, fina kyrka och den känslan fick vi också när vi besökte ett par kloster.

Tycker nog att de var lite mer på i Skiathos stad för att få in oss på ställena än de var på Skopelos som för mig kändes mer genuint om man ska använda ett så omdiskuterat ord.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-10-31, 19:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tycker nog att de var lite mer på i Skiathos stad för att få in oss på ställena än de var på Skopelos
Ja så är det - i en liten del av Skiathos. Längs en del av hamnen och gågatan är det överkommersialiserat på ett sätt som jag inte gillar. Men stan är större än så, och det finns jättefina ställen och gränder om man bara går lite på sidan. Och som sagt, bara nåt kvarter in, finns ett enkelt, okonstlat vardagsliv där man inte bryr sig om att det finns turister i stan.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-10-31, 20:07
Ceccan81 Ceccan81 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 21
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Har tittat på Skiathos oxå just för att badvikarna såg så härliga ut. Vi vill ha ett hotell med all inklusive men har tyvärr inte hittat det...kos kanske inte har det här lilla mysiga jag söker, det är jag medveten om.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-10-31, 20:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Citat:
Ursprungligen postat av Ceccan81 Visa inlägg
Vi vill ha ett hotell med all inklusive men har tyvärr inte hittat det...kos kanske inte har det här lilla mysiga jag söker, det är jag medveten om.
Jag tror inte att du hittar det riktigt mysiga , lilla, om du samtidigt vill ha AI. En av faktorerna ovan får du nog välja bort i så fall

Lissi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-10-31, 21:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Citat:
Ursprungligen postat av Ceccan81 Visa inlägg
Har tittat på Skiathos oxå just för att badvikarna såg så härliga ut. Vi vill ha ett hotell med all inklusive men har tyvärr inte hittat det...kos kanske inte har det här lilla mysiga jag söker, det är jag medveten om.
Varför är AI viktigt i ett land där det är enkelt och säkert att gå ut och äta till låga priser? AI finns på ett begränsat antal platser i Grekland. Om ni håller er till traditionella grekiska tavernor kan ni på ett enkelt sätt fylla bordet med massor av goda rätter till bra pris och kan variera var ni intar era måltider.

Min son var på Kos med sambo och vänner i sommar. De åkte runt ön och besökte många platser. Han säger att där finns det ni söker men han kommer inte att åka dit igen. Månaden efter åkte han med oss till Skopelos och där fann han det Grekland som han känner sedan tidigare.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2012-10-31 klockan 21:25. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-12-05, 18:01
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Norge
Inlägg: 214
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Citat:
Ursprungligen postat av Ceccan81 Visa inlägg
Råder ni att boka själva via ex. booking.com eller apollo, fritidsresor?
Det enkleste er å kjøpe en ferdig pakke med Apollo eller Fritidsresor. Da kan dere jo også kjøpe transfer til hotellet. Prismessig er det trolig ikke mye å spare på å kjøpe flybilleter og hotell selv.

Her på kalimera finnes det en oversikt over All Inclusive. Men reiser dere til Kos by finnes det veldig mange tavernaer å velge blant. Skal dere på utflukt rekker dere kanskje ikke tilbake til lunsjen dere har betalt for. Men må kjøpe noe på utflukten.

Tror dere blir fornøyd med Kos by. Mange utfluktsmuligheter. Kalymnos, Nisyros. Og selfølgelig Tyrkia. Bodrum er en times båtreise fra Kos.

Kos er en fin øy. Men det er mange turister der. Spessielt i juli. Vil dere ha en mer rolig, og "gresk" øy, kan Samos vere et alternativ. Også der er det muligheter for utflukt til Tyrkia.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-12-06, 06:47
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Det finns en ö som passar alla och det är Kefalonia

PANAKAKIS
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT