![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Efter all julmat sitter det fint med mer sallad på bordet och jag låter mig inspireras av mina minnen från Grekland.
De första åren var Grekisk Sallad något av det första vi beställde på semestern. Ingen sallad var som den föregående, men varje sallad var fantastiskt LÄCKER! ![]() Grekisk sallad på Ostria, numera Veggia, vid sandstranden i Paleochora. Här sitter vi gärna och njuter en sen lunch helt ute på ”verandan” (tvärs över gatan, PÅ stranden blir det ju). ![]() Grekisk sallad hos Haris på The Water’s Edge Café, Paleochora. ![]() Grekisk sallad på ”Taverna Volos” i Volos, Tinos. ![]() Grekisk sallad på taverna Antonis vid Agios Kiriaki-stranden, Tinos. ![]() Grekisk sallad på taverna längs landsvägen någonstans på Tinos. ![]() Tzatziki på Marathia, Tinos. ![]() Ibland blir det lite olika, ännu en tzatziki på Marathia, Tinos. OK, det är ett par år mellan bilderna. ![]() Zuccini-sallad på Marathia, Tinos. En verklig favorit! ![]() Rödbetssallad och avokadosallad på Makis i Almirida, Kreta. Mycket gott. ![]() ”Colour Salad” på mölle-tavernan vid stranden i Stavros, Kreta. ![]() Rödbetssallad och tzatziki på strandtavernan i Kalathas, Kreta. ![]() Rödbetssallad (med blast, mums!) på To Limanaki i Panormos, Tinos. ![]() Vacker Lahano Salata med goda Zuccini Balls och tzatziki till, på den lilla gränden där Malamatenia också ligger, Tinos. ![]() ”Lahano Salata” på någon taverna i närheten av Glyfada i utkanten av Aten. ![]() ”Tzatziki special” skulle jag vilja kalla denna på Taverna Jiannis i Rhodos stad. ![]() Fruktsallad i Ktikados, Tinos. Det började med Grekisk Sallad, numera vill vi helst prova alla möjliga andra sallader. Vilken föredrar du? |
|
||||
|
||||
![]()
Får vi drista oss föreslå "Mamas Salad" från taverna Medefis just intill Haris Hotel här i Paleochora. Vi avnjöt densamma i denna afton tillsammans med goda middagsrätter. Denna sallad har alltid en mycket läcker senapsdressing på toppen.
Arne och birgitta |
|
|||
|
|||
![]()
Vilka läckra sallader, man bli onekligen sugen.
Vilken trevlig ide att publisera dessa nyttigheter, efter julhelgerna. Carina |
|
||||
|
||||
![]()
Mm, vilka goda bilder. Något av det godaste jag ätit är på restaurang The third Eye, Paleochora. Allt de serverar är gott, speciellt deras blandade sallad, deras Briam mmmm.
|
|
||||
|
||||
![]()
Smaskiga bilder!
![]() Jag fotar nästan alltid de sallader som sticker ut från mängden. Här kommer några av dem. ![]() Taverna Kira Pothiti på Scinoussa. Såååå god! ![]() Taverna Dialaila på Lipsi. Jag gillar kapris, och här får jag mitt lystmäte. ![]() Ingen grekisk sallad, men väldigt god ändå. Den innehåller bland annat apaki, och är så gott. Denna sallad brukar jag frossa i på Taverna Kalderimi i Chania. ![]() Den här var inte så speciell, men bilden blev bra. (Från Chios.) |
|
||||
|
||||
![]()
Vilka härliga sallader
![]() ![]() I September åt jag den vackraste och godaste salladen i Avlona på Karpathos, men eftersom min Photobucket inte har fungerat på ett år, så kan jag inte lägga ut bild på den här ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Gillar också salladerna på Dilaila på Lipsi. Utöver salladen på Jannes bild har de flera andra varianter, alla lika goda!
Min favoritsallad på Lipsi är dock Pefko-sallad som serveras på just restaurangen To Pefko. Den består huvudsakligen av tomater, salladslök, fetaost och rostade tärningar av lite grövre grekiskt bröd. Enkla ingredienser, men fantastiskt gott! ![]() Har tyvärr ingen egen bild på salladen så jag länkar till en bild från Pefkos blogg: http://3.bp.blogspot.com/-Bg_vc0mJXc.../s400/7166.jpg |
|
|||
|
|||
![]() Vilka smarriga sallader... ![]() Har ju försökt mig på att göra grekisk sallad hemma, men tyvärr smakar det aldrig så gott som i Grekland, konstigt eller??.. ![]() Sen är jag väldigt imponerad av er alla som kommer ihåg att fota maträtterna innan ni börjar äta, det glömmer alltid jag...är väl så hungrig förmodligen! Ska skärpa mig till nästa resa, det är ju kul att ha lite bilder på det man ätit, speciellt om det är fint upplagt. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Dilaila, och Kostas taverna vid Platys Gialos, är förresten två av mina absoluta favoritlunchtavernor. Till och med värt att resa till Lipsi bara för deras skull. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Arne, "Mamas Salad" blev jag sugen på redan när ni skrev om den häromdagen. Jag kommer bestämt att be om Mamas Salad om/när jag kommer till Paleochora igen.
Ramses, visst är maten fantastisk god på The Third Eye! Jag tycker också att det är kul att man kan äta SÅ god moussaka och lasagne t ex vegetariskt, som man som regel brukar förknippa med att det ska vara kött i rätten (när man nu inte är vegetar). Men SÅ gott det kan vara utan kött också. Jag brukar göra Stroganoff på grönsaker ibland, jättegott! Läste också att Birgitta ätit Stifado på enbart grönsaker (en köttbit från maken kan man ju alltid be om). Kul att du uppskattade "nyttigheterna", Carina. Riitta och Smultron, jättegott ser det ut - och vackert dessutom! Sunny12, jag känner igen det där med att man är så hungrig så man glömmer att ta en bild på den vackra maten, men ibland lyckas det mig ändå. Mina bilder är tagna genom en rad år, gillar egentligen inte att fota för mycket vid maten, men man är ju glad för minnena efteråt så jag försöker kompromissa. Janne, det var ju ruskigt frestande bilder! Nu blir det sallad här både till lunch och till middag. Nu vet jag att jag kommer att beställa sallad om/när jag besöker Kalderimi igen. Men förlåt min okunnighet: Vad är "apaki", Janne? |
|
||||
|
||||
![]()
Den salladen äter vi alltid när vi är där. Inte ofta vi hoppas över den grekiska salladen, men här gör vi det. Apaki är rökt fläsk. Fantastiskt gott i sallad, och som smaksättare.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack! Den ska provas.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En god sallad som man kan bli bladig av
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Väldigt bra matbilder!
Tröttnar man någonsin på grekisk sallad? Om jag var tvungen att äta en enda rätt resten av livet så skulle grekisk sallad komma vääääldigt högt på listan! |
|
||||
|
||||
![]()
Härliga bilder
![]() Myssa. |
|
||||
|
||||
![]() |