![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej, Ulf!
Jag läser ditt inlägg med stor empati och hoppas allt löser sig till det bästa! Du verkar ju att vara en "fighter"som inte ger upp i första taget! Bra också att du reglerar ditt blodsocker med rätt kost istället för insulin. Som du säger de är så snabba med att ordinera insulinbehandling. Synd bara om de som inte kan prata för sig och inte heller har anhöriga som kan framföra deras önskemål, de måste ju känna sig helt "lost"och utlämnade till läkare och andra som styr och bestämmer över deras liv.(jag arbetar i vården så jag vet hur det kan gå till) Mvh Sunny |
|
||||
|
||||
![]()
@Sunny 12: Du har en bra poäng i det du skriver. Vi har idag 2 st vårdgrupper inom landstinget. De utredda och de väntande! Om man ska som utredd och diagnostiserad höja sin röst så måste det tyvärr ske med buller och bång! Annars så kan du sitta tyst där och vänta på den hjälp som aldrig kommer...
/Ulf Ps: Detta är det samhälle som vi har valt idag utan att lägga några politiska aspekter på det hela... Just Watch and learn! |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, det är skrämmande..om man är sjuk måste man samtidigt vara tillräckligt frisk och stark för att orka argumentera och få den behandling/vård man vill ha... hur många är det?....
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Men nu förstår jag inte: vad är det som är så farligt med insulin? Jag vet väldigt lite om diabetes, man måste väl ha en närstående som har problemet för att lära sig, men jag trodde att det var en säker och bra lösning när ens egen produktion sviktar.
|
|
|||
|
|||
![]()
Diabetes är en ämnesomsättningssjukdom, hormonet insulin reglerar blodsockret, vid typ II diabetes kan bukspottskörteln(där insulinet bildas) fortfarande producera insulin, men mängden räcker inte till för kroppens behov, då kan man med hjälp av speciell diabeteskost och motion reglera sitt blodsocker och kan på så vis slippa att ta insulinsprutor, vilket ju är det bästa!
Inte alltid detta fungerar en del får kombinera med tabletter som stimulerar insulinproduktionen. Eller om bukspottskörtelns insulinproduktion helt upphört som tex vid Diabetes typ I behövs insulinspruta. Har studerat ämnet mycket då det ingår i mitt jobb att ge insulin till de som behöver hjälp med detta. Senast redigerad av Sunny12 den 2013-03-30 klockan 12:10. |
|
|