![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jo tavernan? är öppen med samma ägare som under alla tidigare år.
Dessutom finns två rum att hyra för 25 Euro per natt inkl frukost. Rekommenderas detta ställe, nej inte av undertecknad. Maten bestående av lammkotletter, grekisk sallad, potatis, ost, öl och vin från tunna, beställdes för att kolla det som turisten nog mest vill ha på sin tallrik. Lammkotletterna var en sorglig historia för att vara från Anogeia där man ju normalt sett är proffs på denna maträtt. Tomaterna i den grekiska salladen hade nog förvarats i någon av tavernans rivningsdel eller källare, de smakade "muggit" dvs inte alls bra. Den friterade potatisen hade "simmat" alldeles för länge i oljan. Den egentillverkade osten var en höjdare och även vinet var helt ok. Öl ja jo den var som den brukar när det står Amstel på etiketten. Kanske blir kvaliteten bättre längre fram på säsongen, vad vet jag. Kocksan verkade inte särskilt engagerad och såg inte bekväm ut med att tillaga grekiska rätter. Jag rekommenderar att intaga måltiderna i Anogeia. Vi hade ändå en fin tur med en lång promenad ute på platån. Inte särskilt mycket besökare häruppe så man har nästan naturen för sig själv åtminstone så här års. Inne bland bergen i Psiloritis ovanför Anogeia finns platsen som inte så många känner till. Jag vet inte om HenricG kollade av hela området och kanske missade den viktigaste delen, den fina stenkyrkan, uppförd som en mitato, Agios Yakinthos. Vi firar St Valentins dag här i Sverige, i Grekland firas Yakinthos dag (Hyakinthos) den 3 juli. Hyakinthos var en vacker yngling som älskades av Apollon men även av Zefyros, den snabba västanvinden. Den senare greps av avundsjuka och vid en jakt blåste han Apollons pil ( en annan version säger att det var en diskus) mot Hyakinthos som dödades och förvandlades till en blomma vi alla idag känner som hyacinten. Är ni i Anogeia med omnejd den 3 juli så missa inte festligheterna på plats till Yakinthos ära. Kolla in http://www.yakinthos.com/ (Det blir engelsk text efter förklaringen om alfabetet) lars Kriti stin kardia mou |
|
|