![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Kristel.
Jag är ingen grekisk lärare, men ska försöka svara dig så gott jag kan: >Jeg tenker hvordan man skriver navn med greske bokstaver,når navnet >ikke finnes på gresk. ![]() >Er det valgfritt eller finnes det regler for dette? >Tenker spesielt ved bruk av bokstaven I,hvorvidt man velger η eller ι eller >οι eller ει??? ![]() Det finns inga regler. Inte vad jag vet... Det viktigaste är att hitta bokstäver som passar ljudmässigt vid uttalet och det är inte lätt med tanke på hur många i-ljud som finns ![]() >Mitt navn er Kristel og jeg skriver det slik Χρηστελ. >Er dette korrekt eller burde jeg bruke K og en annen utgave av bokstaven >I???Nå synes jeg det er skikkelig kult med X da... ![]() Jag skulle skriva Κρίστελ. Det grekiska Χ (χι) är ett h-ljud. >Også i forhold til bokstaven D.Blir det da ντ? Japp >Lurer også på om noen vet hvordan man skriver Trondheim? Τρόντχεϊμ. Genom att sätta 2 prickar över i-et, så är det inte en diftong länge. >Og her er en vanskelig jeg skulle hatt hjelp med Schultz.. ![]() >Det er altså IKKE mitt etternavn,om noen skulle lure på det. ![]() Det närmaste jag kan komma är Σιούλτs (inte z på slutet). Den var jobbig ![]() ![]() ![]() Hoppas att du blev en smula klokare... /Takis Senast redigerad av Zanét den 2006-01-19 klockan 22:34. Anledning: För långt citat |
|
|