Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2005-04-07, 00:44
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Citat:
Ursprungligen postat av Mia
har det verkligen blivit MYCKET dyrare på två år? Eller är det bara som det verkar på nätet? Vi hade tänkt oss Naxos eller Syros eller Pelopponessos runt men är som sagt lite oroliga om kostnaderna har rusat i väg... Skulle vara intressant att få höra lite om andra resenärers erfarenheter i denna fråga!
Hej,
Nu kan jag bara prata för Rethymno, men i alla fall.
En god vän till oss kom ner för några dagar sedan och tänker stanna minst en vecka, förmodligen längre. Vi hittade en studio åt honom mitt i gamla staden 50 meter från där vi bor för 10 Euro/natt. Hyresvärden ville ha 15 Euro, men eftersom vår vän "slog till" på en hel vecka så här i april, så fick han ner priset. Någorlunda OK studio (med tanke på priset!) med kylskåp och diskbänk, dock ingen AC och heller inte kokplatta.
Men visst, detta är april. Där vi bor kostar rum/studios för korttidsboende mellan 25-45 Euro per natt och förmodligen blir det snäppet dyrare under högsäsongen. Själva betalar vi månadshyra för två månader i "stöten" varje gång och då är ju priset ett annat.

Går man till några av dom stora butiks-kedjorna (Champion, INKA) så upplever vi inte priserna på dagligvaror som speciellt dyrt, utan ungefär som i Sverige. Vissa varor är klart billigare och andra (typ toa-papper) snäppet dyrare. Fast den typen av varor brukar vi handla på Lidl och då blir det ju billigt! Frukt och grönt är naturligtvis väldigt billigt på marknaden.
När vi går ut och äter middag så brukar det kosta mellan 14 Euro och upp till drygt 20 Euro beroende på vilken "krog" vi väljer. Och då är det för oss bägge tillsammans inkl att vi delar på ett halvt kilo husets samt en flaska vatten.
Fast vi har haft ett år på oss att leta upp prisvärda kanonbra restauranger.

Ska man ta sig runt med kollektivtrafik på Kreta så är bussnätet väl utbyggt och det är billigt att åka buss!

Men som sagt, jag kan bara referera till Kreta på det stora hela taget. Men jag upplever heller inte Aten som speciellt dyrt, slog ihjäl några timmar där senast i går och en fika på haket till höger om McDonalds på Syntagma, kostade mindre än motsvarande på ett poppis café i Rethymno!
Dom har förresten sänkt metro-priset från 8 till 6 Euro (om man är själv) till/från flygplatsen, fast flygbussen är lika smidig och kostar betydligt mindre.

Calle!
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:14.