![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
torsdag 19 september.
Igar sa tvaettade,slipade och malade jag den stora rullporten vid Florida Studios. Det aer lite pyssel, for den ska ju malas pa baegge sidor. Det blaste raett friskt, sa jag fick tunna ut faergen med lacknafta, annars sa torkade den i penseln....Jag overdriver forstas lite, men det var ju perfekt torkvaeder....Sa efter nagra timmar var det faerdigt, jag var lite flaeckig, och faergen raeckte precis....Vikken tur!! Sen aer det ibland lite svart att se naer solen ligger peau, ifall man missat nan liten flaeck haer eller daer, men vid naermare inspektion idag, sa ser det raett hyfsat ut. Igar kvaell stack jag till Pelagos, for det var sista kvaellen med det svenska gaenget, Riitta, Leif,Bingan och Tomas, samt Lasse fran Jakobstad. Det var en trevlig, men lite sorglig kvaell som det brukar bli naer man ska skiljas.Sent blev det ocksa, men jag fick lift hem med Manolis grabb Antoni. Dom e goa gubbar/grabbar/flickor peau Pelagos. Idag ere torsdag och det hade kommit nya gaester till Zephyros, sa jag visade den daeringa plastkartan for ett svenskt/alandskt par,som hade taenkt hyra bil och fara runt,sa det passade ju bra. Aennu inget regn, men lite spridda moln garnerar himlen och tempen ligger runt 27-28 grader med lite fin bris. Inte sa fuktigt i luften idag...Far se vad dagen har att erbjuda. Vi ska bl.a saetta upp faellbara torkstaellningar vid varje laegenhet, och det betyder lite borrande,pluggande och skruvande. Sen ska vi oxo beskaera tva STORA fikus-traed, men det vaentar vi med tills det tunnat ut med gaester.For det kommer att ta tid och blir nog lite bokigt med stora grenar,lov,etc.....Rena timmerfaellningen, for de tva traeden har verkligen vaext med superfart.... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
....idag torsdag em skruvade vi ,d.v.s Andreas och jag, upp 4 st utfaellbara torksstaellningar.Som tur aer har Andreas fatt en riktigt stor och stark borrmaskin, som borrar i allt.... Sen aer det lite lurigt att fa halen att passa, men om man gor ett hal forst, och sen skruvar dit staellningen och sen haller den i raett laege, sa marker man ut halen och sen viker man undan staellningen och borrar de sista tre halen...Da funkar det..Mardrommen aer ju att fa borra fler hal och sen fylla i med spackel (gr=stocko)....
Hursomhelst, vi fick upp fyra utan problem,sa nu har vi resten kvar till nan annan dag....Det flaektar behagligt, och det aer kanske dax for en liten tupplur uppe pa Florida....zzzz... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Fredag 20 september.
Idag kom jag glaedjande nog upp relativt tidigt, och stack ner till Zephyros, daer jag traeffade Andreas. Jag beraettade att jag taenkt mej en tur upp till Menetes, for att borja skissa pa Elias kafeneion. Sa jag pep ivaeg och tjakkade ett block A4, for pennor och gummi hade jag. Sen for jag som ett skott ivaeg soderut till Menetes. Daer fanns ingen Elias, men jag visste ungefaer vilken vinkel jag ville ha,sa jag lanade en stol fran verandan och skissade litegrann. Sen gick jag och letade reda pa Elias hus, vilket inte var helt laett, men ortsbefolkningen hjelpte till........Han var inte daer heller, sa jag gick tillbaka, och da motte jag Elias. Han kikade peau skissen och forklarade sej nojd, och sen gick han och vilade, medans jag fortsatte att skissa litegrann. Sen for jag tibax till Pigadia, och tog en giro i centrum. Sen tibax till Zephyros, daer vi nu har satt upp ytterligare tre torkstaellningar, soeu totalt 9 stycken aer uppsatta, och mer blir det vael imorrn....Det aer lite svalare nu och ganska molnigt. Igar pa Pelagos, sa hade Manolis son Dimitri varit ute i Amopi och fiskat ca 10 fisk, sa hans pappa Manoli stod i dunklet och rensade.Som tur var hade jag med mej en stark led-lampa, som man kan saetta pa huvudet, sa den fick han lana och var mkt glad for detta....Han sag ut som en hjaernkirurg, och all personal pa Pelagos kom och kikade pa honom, och Mimis som kom for att spela, tyckte han sag ut som RoboCop.....\ Sen traeffade jag fru Fellman med sin syster Mia.Det var roligt, for jag visste inte att dom skulle komma. Deras aekta makar skulle tyvaerr inte ansluta denna gang,utan hade annat for sig..... Nu aer klockan snart halv fem, och det Stora Lugnet haver intraett....Dax att ta en Box (lokal laeskedryck) och kika lite i New York Herald Tribune fran 5 september, som nan hade glomt pa planet..... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
...sen bidde det inte mycket mer gjort aen att snacka me gaesterna, och jag lanade ut min plastkarta till ett gaeng svenska damer. Sen for hotellhunden Mimo runt som en raket med en tom plastflaska,annars aer han vaeldigt veluppfostrad och snaell.....
Nu har det svalnat ganska bra och tempen nu, ca halv sju lokal tid, aer ca 25 grader. Dax for mej att uppfara till Florida Studios och laga lite mat,vila lite innan Pelagos.... |
|
||||
|
||||
![]()
Grattis i efterskott o tack för dina rapporter!
// KR |
|
|||
|
|||
![]()
Ja det är jätteroligt att läsa dina reflektioner från dagarna. Jag känner igen många namn du skriver om har träffat fler av dom. Men leva så nära som du gör har jag aldrig kommit närheten av. Härligt har du och roligt får vi som läser det du skriver. Ha det fortsatt bra och hälsa fru fellman om du träffar henne igen. Många återvändare först i maj sen i september.
|
|
|||
|
|||
![]()
Lordag 21 september.
Takk for snaella inlaegg !! Idag fick jag minsann hembesok uppe pa Florida Studios..... Horde lite roster som fragade om nan var hemma, och da uppenbarade sej Marko och Marit, som hade promenixat aenda upp....Som tur hade jag vatten, och efter en stund sa smakade det bra med lite starkt Gevalia.....Det blaser alltid lite hos mej, och jag har en del fonster oppna, sa det aer ganska svalt och skont,vilket var gott for de tappra vandrarna.... Nu aer jag pa Zephyros, och vaedret aer som vanligt,sol och tempen ligger runt 28 grader. Jag ska (nog) byta straengar pa mandolan, men Andreas och jag ska saetta upp fler torkstaellningar under dagen..... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Sondag 22 september.
Det har haent en lite olycka peau Pelagos....naemligen att dorren in till herrarnas toalett hade ramlat av....Men Chroni fick dit nan som satte in en helt ny ram plus dorr.Fast den aer lackad, och han fragade mej om jag kunde mala den sa att den sag lite trevligare ut.... Det ska jag gora, men detta maste ske tidigt pa morron,sa att den aer torr till kvaellen. For Pelagos rullar peau hela veckan..... Idag kom det nya gaester, bl.a Jan och Ina fran Holland. Det paret och jag brukar aka upp till Avlona och sen vandrar vi stigen ner mot Tristomo....Det aer en laaang stig, men vi har aldrig gatt hela,for den aer ca 4.5 km....Det aer naestan helt folktomt daeruppe i norr, och ganska mycket rovfaglar. Ingen taeckning pa mobilen heller, sa man far vara forsiktig sa att det inte haender nat. Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Mandag 23 september.
Igar traeffade jag bl.a systrarna Anita Fellman och Mia Berg pa Pelagos, som jag idag ska kora upp till Menetes. Har lanat Chronis lilla gula bil och jag ska plocka upp damerna vid hotell Socrates halv ett. Innan dess ska jag ivaeg och kopa faerg till Pelagos dass-dorr....Om mojligt ska den bli sa fin och grann som det bara gar,fast jag har ju inte all tid i vaerlden peau mej.. Vaedret idag: lite blasigt och inte sa varmt, men helt ok. Efter VendelTravels utflykt soderut ska jag tibax till Zephyros for att skruva upp mer torkstaellningar. Nu har dessutom Jan och Ina fran Holland kommit, och det var dom som skickade den fina slagborrmaskinen som vi anvaender. Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Du får väl raska på målandet lite om dörren skall hinna torka till kvällen
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jaha, Riitta, det staemmer bra det. Nu har jag varit ivaeg och tjakkat faerg,sandpapper,tejp,etc....Daeremot missade jag att kopa lite spackel, men det far vael greja sej senare idag....
Har prexxist varit ivaeg till Socrates och hittade Anita och Mia liggande vid poolen i soolen...;-) Nu har dom en halvtimme peau sej att gora sej iordning innan jag haemtar dom.... Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Så det blir inget målat idag då
|
|||
|
|||
![]()
Nej, inget malande idag,for jag skaffade faerg,etc innan utflykten.Taenkte ga dit och mala imorron morron...
Idag bidde det ju en liten tur med Anita och Mia upp till Elias Kafeneion. Vi kom vael dit ca 14.20 eller soeau, och vi parkerade nedanfor kyrkan.Sen for dom som aer intresserade av mat, sa fick vi varm fava med lok, en stor sallad,toppad med feta, och Elias egen olja....Sen kom det en varm saganaki med citron och efter den goda maten sa bidde det nanting sott, bergamott tror jag det var....plus en liten kopp starkt grekiskt kaffe.... Fort gick det och gott var det... Sen puttrade vi ivaeg ner till Amopi, tittade pa English Jon's vaederkvarn, som ser ut som en gammal borg-eller torn fran medeltiden.Sen fortsatte vi laengs stranden mot norra delen av Amopibukten och svaengde sen upp pa soptippsvaegen upp till kronet, daer vi tog till hoger, ut mot norra delen av halvon. Lyckades lokalisera Andreas Diakidis lilla sommar-stavlo, och sen vidare ner mot det stora korset och jaette-parkeringen och sen slutligen Pigadia. Vi tog det verkligen lugnt och stannade nagra ganger for att Anita skulle komplettera sin samling av karpathiska kyrkor..... Nu pa Zephyros, lite svalare, t-shirt och skjorta peau...... Kanske en aning sent att borja borra i vaeggarna for torkstaellningar....men det kommer fler tillfaellen till det..... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Tissda 24 september...
Ida uppsteg jag vid sjutiden,frukosterade ngt och nedfor sedan till Pelagos for att borja med dorren. Innan sjaelva maleriet, sa fick jag dessutom snygga till efter dom som satt dit karm och dorr.Skum,etc som blivit over, samt sen stack jag och kopte spackel. Det heter stocko peau grekiska.... Sa innan jag kunde borja mala, sa var nog klockan bortat halv tio.Sen skulle ju allt slipas oxo. Det gar inte sa fort att mala dorrkarmar,for man vill ju inte att faergen skall komma pa vaeggen och golvet, sa det maste maskeras hittan och dittan. Musik under arbetet har jag i telefonen plus en liten batteridriven forstaerkare....Det kunde inte vara baettre torkvaeder, men jag hann bara stryka dorren pa ena sidan,men jag fortsaetter vael imorrn. Chroni kom forbi for att kika och han var nojd. Fem timmar me karm & dorr peau raken blev det idag, med lite fika emellan.Hoppas nu bara dorren torkar tillraeckligt,sa vi kan lyfta in den och haenga peau den peau gangjaernen innan folket strommar till vid attatiden.... Tinkle now behind this door, but please don't do it on the floor...;-) Nu peau Zephyros, Maria,hennes moder Sophia samt Garden Villa's bulgariska staederska sitter och snackar. Dax for lite lunch innan Andreas kommer puttrande peau sin Vespa... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
...soeau kom deau Andreas och vi borrade och skruvade upp fem torkstaellningar, d.v.s vi har tre kvar att fixa. Sen gick en luftkonditioneringsapparat sonder, den vibrerade mycket, och det visade sej att en vinge hade forlorat en bit, daerav vibrationen. Sa vi forsokte skruva av propellern, men det visade sej att den var gaengad at andra hallet, man skruvar upp medurs....
Sa vi ( eller jag) fick helt enkelt hacka sonder plastproppen, och sen hade Andreas en hel dylik i kaellern, sa da bytte vi och allt var hunky dory. Det norska paret hade sovit lite daligt med vibrationerna, och det kan man ju laett forsta. Iallafall gick det peau tio minuter att fixa det, och det var ju bra..... Nu ska jag sticka over till Pelagos och lyfta tillbaka dorren. Vi far hoppas att den aer torr.... Hall tummarna.... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Nu, vännen, är jag på tråden igen. Tack sötaste du för samtalet idag! Det behövde jag. Kerth får nu blod och trombocyter efter provtagning som visade stort behov av dessa beståndsdelar. Din hälsning till Jensa är framförd och han lyser som en liten fyrbåk - tack för "draghjälpen", han (o jag) behöver sådan ur deppigheten. Hoppas nu dina sista dagar på plats där nere blir riktigt bra och försök avhålla dig från just det där motivet på dörren...
![]() Många kramar! |
|
|||
|
|||
![]()
Onsdag 25 september.
Tack Blossan !! Soeau kom jag ivaeg ner till Pelagos vid 10-tiden idag och grep mej an med att mala baksidan peau dorren.Som tur tog jag med en av mina tvenne pann-lampor, vilket var tur, for att mala i ljuset av den svaga dass-lampan,hade inte vurt enkelt..... Sen,med tanke pa den daliga ventilationen,sa ringde jag Andreas och fragade om jag fick lana forlangingssladden,som vi brukar anvaenda naer vi borrar upp torkstaellningar, och det fick jag. Sa snabbt dit med den och fram med en flaekt, som redan fanns/finns peau Pelagos. Sen ivaeg och fick lite lunch, och sen tillbaka.Da blandade jag ner lite vit faerg i den bleau, och fick en annan nyans. Da malade jag de lister som sitter peau dorren i form av tva rektanglar. Detta gjordes peau fri hand, men resultatet bidde hyfsat.... Under tiden kom bl.a The Terrible Twins, tva grabbar (tvillingar) som lagar allt elektriskt, och dom aer roliga som busen dessutom...Snakkar i mun peau varann och det aer inte helt laett att skilja dom at....Dom var daer och bytte ut varmvattenspatronen i diskmaskinen. Sen kom den lokale laskedrycksdirektoren for leverans av dels vatten och dels Box laskedrycker, som den lokala drycken heter....Den aer riktigt god, och jag koper den alltid. Det visade sej att han varit i Hudiksvall (!) 1989 och stannat daer hos goda vaenner i en och en halv manad minsann !! Provat bade skridskor och skidor hade han..... Efter att dorren var malad och golvet staedat, sa bytte jag handtag in till damernas toalett oh fixade baegge staengningsmojaenerna, det aer skjutregel, d.v.s en metallstang som man skjuter in i karmen. Allt som fattades var lite olja,sen funkare fint.... Nu peau Zephyros och vaentar peau Andreas, for uppsaettning av de tre sista torkstaellningarna.... |
|
||||
|
||||
![]()
Så roligt att läsa om vad du håller på med. Snart har du nog fixat och målat och reparerat hela ön.
![]() Ha det så bra på Karpathos! / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nja, soeau mykke jobbar jag inte,ju....
Men en och annan dag blire ett ryck eller tveau....:-) Antagligen ser det ut som jag jobbar jaemt, men soeau aer abesolut ikke fallet....Det kan geau flera dar utan att jag gor nat.... Sen kom Andreas och nu har vi skruvat upp torkstaellningar peau alla Zephyros balkonger. Vi har blivit riktigt snabba....tar det totalt fem minuter ?? Soeau nu star Garden Villa i tur, det blir nokk peau lordag. Sen om jag fortsaetter och utsmycka dass-dorrn pa Pelagos eller later den vara,det far vi se vad orken,inspirationen och tiden tillater. Elias Kafeneion's vykort ska ju renritas och forberedas for tryckning innan jag far. Har ocksoeau borjat kika lite efter biljetter hemat, men inte kommit laegre i pris aen ca 1800 SEK....aen sa laenge. Just nu sitter jag faergflaeckig och lite trutt och surrar med fyra hollaendska damer + Andreas i skymningen....Nagra andra gaester haller peau att ansluta vid det stora bordet vid den lilla baren, och nagra har gatt inat stan for att aeta lite mat.....Snart dax for mej att scootra uppat/hemat for dusch..... Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Glöm inte och ta bild på dörren
![]() |
|
|