Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-31, 10:07
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kreta i november?

Ang. marknaden, kolla med hotellet eller någon som vet, de flyttar marknaden längre in mot staden om vintern. Tror den har en annan address i november, men som sagt, kolla upp - det är en upplevelse med dessa marknader. Livet på marknaden, mer än prylarna.
Svara med citat
Gammal 2013-09-20, 22:32
haneleh haneleh är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2013

Åh, en familj till som åker till Kreta på höstlovet! Vi åker 29 okt till Chania (med Ryan Air från Nyköping) och har bokat hotell Elma's Dream i Chrissi Akti. Vi har aldrig varit på Kreta eller i Grekland öht förut, så det ska bli spännande. Vi vet inte riktigt vad vi ger oss in på. Vi är nog beredda på att vädret inte är så bra, så blir det bara plus om det sedan är bra väder. Det är skönt att bara komma iväg från höstrusket och vara ledig med familjen.
Vi räknar med att hyra bil en dag och åka runt lite. Vi har ca 3,5 km in till Chania och 100 m till havet. Det låter bra i alla fall!... Jag tycker det verkar som att de små byarna väster om Chania går i varandra, så jag har ännu inte listat ut hur Chrissi Akti ligger i förhållande till tex Nea Chora, Agia Marina, Kato Daratso, Agiii Apostoli osv... Jag skulle gärna vilja ha tips om sevärdheter och bra restauranger runt omkring Chrissi Akti och i Chania förstås... om det är ok att jag norpar lite på på ditt inlägg här.
/Helena ....här också
Svara med citat
Gammal 2013-09-21, 08:43
bwh bwh är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Vi bodde på nabohotellet Triton nå i september. Stranden 100m fra hotellet er en av de fineste jeg har vært på, helt fin sand og krystallklart vatn. Hvis du går inn på tråden "God mat i Agii Apostoli" er det en del tips på tavernaer i området. Vi tok Taxi fra flyplassen og betalte mindre enn 30€, Taxi fra hotellet til Chania kostet 7€. Vi brukte ca. 15 minutter da vi gikk langs stranden til Nea Chora. Det er et fredelig område som passet oss utmerket.
Info om Chania finner du her: http://www.chaniacrete.gr/se/
God tur!

Senast redigerad av bwh den 2013-09-21 klockan 09:05.
Svara med citat
Gammal 2013-09-21, 11:06
Höstluffare Höstluffare är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Va bra med en "dubbeltråd"! Vi kan ju tipsa varandra!

Jag är fortfarande tveksam till vårt hotelval på Frida Apartments, eftersom det ser ut att ligga "off". Har kollat på google satellit och tycker också att det ser ut att vara sammanhängande bebyggelse hela vägen. Vi kanske kan gå åt båda hållen?

Vad gäller bilhyra vill jag passa på att fråga om någon vet något bra ställe? Pålitlligt! Vi hyrde bil sist vi öluffade men hade då bara ett barn med. Nu behöver vi större bil och tre barnstolar och det kanske kan vara knepigt?

Egentligen åker vi ju i oktober. Vi reser hem den 2/11, men tror att vi kommer att hinna med att suga ur de sista dagarna av sommarsäsongen 2013. Det gör inget om vädret inte är kanon. Det kommer att vara bättre än här hemma och det är äventyret, lugnet och avkopplingen vi är ute efter. Och maten! Åh som vi längtar!

/Helena
Svara med citat
Gammal 2013-09-21, 11:41
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Hej.
Vi hyr bil av Sunny cars i Nea Chora. De har alltid varit jättebra. Om man bor i Nea Chora hämtar man bilen"runt hörnet" och lämnar även där.
Jag skulle fundera på något av hotellen i Nea Chora, det finns flera trevliga där,
även några som ligger på gatorna precis bakom stranden. Vi har verkligen fastnat för Nea Chora och vid varje resa så blir det alltid några dagar här.
Varifrån flyger ni och med vilket bolag?

Nu åker jag strax till Paleochora, men givetvis med några dagar i Nea Chora.

Paul
Svara med citat
Gammal 2013-09-21, 21:25
haneleh haneleh är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2013

Vår "hotellchef" har mailat och sagt att han kan hjälpa oss med biluthyrning (som ligger precis vid hotellet) och att boka taxi till oss från flygplatsen för ca 28 EUR.
Vi hoppas också på avkoppling, upplevelse och ja tack, lite sol också, det gör inget. Bara att kunna sitta och äta frukost utomhus i okt/nov gör gott för själen.
Tack för tipset om god mat och Chanialänken, bwh!
Om man bor i Chania och vill ta sig till Elafonissi, måste man åka över bergen då? Jag är så otroligt höjdrädd, men skulle gärna besöka Elafonissi...
Jag kollade också på Frida hotell (jag har nog kollat in alla hotell mer eller mindre...) och det ser jättefint och trevligt ut, men vi valde Elma's dream pga läget närmare havet. Jag har dock inget annat att gå på då vi är helt nybörjare på Kreta... Vi har köpt grisen i säcken ;-).
Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 10:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av haneleh Visa inlägg
Jag är så otroligt höjdrädd, men skulle gärna besöka Elafonissi...
Jag är också höjdrädd men har aldrig känt obehag under resan till Elafonissi.
Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 19:47
NilsHåkans avatar
NilsHåkan NilsHåkan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

hej där!

Vi bodde på hotellet bredvid för ett antal år sedan (2 vuxna) och med barnvagn är det svårt att ta sig in till Chania till fots. Kommer ihåg att det fanns restauranger i "området" väster om hotellet.

Annars är området fint och det finns bussanslutningar på en parallellgata till den Ni bor på. Fråga i reception.

Vi är en stor vän av att hyra bil (trots den livliga trafiken) då detta ger en enorm frihet att se mer av underbara Kreta. Mitt råd är att läsa på ordentligt innan Ni åker och ha några "planerade" utflyktsmål och gärna läst på kartan ordentligt samt kollat google map var ni svänger osv.

Kreta är inget man varit med om innan man varit med om det när det gäller att hitta. Detta bara som en vägledning om förberedelse.

Ha en fin resa och hoppas Ni blir lika förtjusta i Kreta som många av oss andra här. Vi åker för övrigt till Rethymnon (favoriten) den 3 oktober.

Elafonissi är fint men jag gillade vägen dit och tillbaka bättre än stranden. Då ska det läggas till att vi gillar att åka bil och inte är några strand människor.
Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 21:05
Höstluffare Höstluffare är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Citat:
Vi bodde på hotellet bredvid för ett antal år sedan (2 vuxna) och med barnvagn är det svårt att ta sig in till Chania till fots. Kommer ihåg att det fanns restauranger i "området" väster om hotellet.
Menar du hotellet bredvid Frida apartments? (Nu är vi ju två kretanybörjare på tråden.. ) Vi har ju barnvagn (för två barn dessutom) och kommer att vilja promenera till stan. Promenera överhuvudtaget..

Tror att jag också kollat mer eller mindre alla hotel. Vi ville ju bo i Nea Chora och vill gärna kunna gå dit.
Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 07:20
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Höstluffare Visa inlägg
Vi har ju barnvagn (för två barn dessutom) och kommer att vilja promenera till stan. Promenera överhuvudtaget..

Tror att jag också kollat mer eller mindre alla hotel. Vi ville ju bo i Nea Chora och vill gärna kunna gå dit.
Det gäller från alla hotell i området...det går utmärkt att gå utan barnvagn längs stranden in till Nea Chora men har ni vagn får ni gå på gatorna in.

// Malin
Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 17:55
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det gäller från alla hotell i området...det går utmärkt att gå utan barnvagn längs stranden in till Nea Chora men har ni vagn får ni gå på gatorna in.

// Malin
Det går nog bra att gå med barnvagn med lite större hjul än paraplyvagnar om det är torrt väglag.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.