Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-24, 10:38
snorklar´n snorklar´n är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005
Standard Sv: Båtluffa "light"

Tack för ett kanontips Alexandra.

Vi ska till Naxos, men har beslutsångest för om vi ska till Koufonissi eller Amorgos. Har fått tips om att det blir mastigt att hinna med båda då vi har boendet på Naxos. Var är det härligtast snorkelupplevelser och fridykning? Var är det mest Grekiska? Ja, tacksam för alla tips. Vi tänker stanna ca 2-3 nätter på den andra ön. Eller kan vi hinna båda ändå och tycka att det är ok?
Svara med citat
Gammal 2006-01-24, 10:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av snorklar´n
Vi ska till Naxos, men har beslutsångest för om vi ska till Koufonissi eller Amorgos. Har fått tips om att det blir mastigt att hinna med båda då vi har boendet på Naxos. Var är det härligtast snorkelupplevelser och fridykning? Var är det mest Grekiska? Ja, tacksam för alla tips. Vi tänker stanna ca 2-3 nätter på den andra ön. Eller kan vi hinna båda ändå och tycka att det är ok?
Det är klart ni hinner! Ni har ju 14 dagar och nätter på er!

Frågan är ju bara om ni vill lägga tid på att åka mellan öarna, med packning, transporter och allt vad det innebär, eller om ni hellre vill använda tiden till att ta det lugnt och se och uppleva Naxos.

Själv skulle jag inte tveka en sekund inför att ta "åkandet" - jag tycker nämligen att det också har sin tjusning. Däremot skulle jag nog gräma mig över att måsta betala boende på två ställen de nätterna det gäller...

Om ni bestämmer er för att åka antingen till Amorgos eller till Koufonissi, och det är "bäst snorkling och mest grekiskt" som är avgörande för beslutet, så tror jag att ni hittar det på båda öarna. A är ju känt för just de sakerna, men på K är det nog närmare till de fina snorkelplatserna och det är ju en fördel om man bara ska vara där en eller två dagar. Där hittar ni å andra sidan även tonvis med fler svenskar än greker!
Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 10:41
jesper86s avatar
jesper86 jesper86 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Hejsan! Jag var och dök på Santorini och det var det bästa jag någonsin gjort. Jag är också en snorkelfantast och bestämde mig för att prova på dykning där nere.
Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 14:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av snorklar´n
Vi ska till Naxos, men har beslutsångest för om vi ska till Koufonissi eller Amorgos. Har fått tips om att det blir mastigt att hinna med båda då vi har boendet på Naxos. Var är det härligtast snorkelupplevelser och fridykning? Var är det mest Grekiska? ?
Åh, det är två öar med helt olika karaktär. Snorklingen är nog likvärdig (om man skippar Koufonissis sandstränder och badar från klippor).

Men i övrigt: Amorgos är mycket större, där finns moppeutflykter att göra, alla byar har helt grekisk karaktär (fast skulle man rangordna karaktären skulle Egiali nog hamna under de övriga. Men även Egiali är väldigt fint).

På Koufonissi finns inga andra utflykter att göra än att gå eller åka badbåt till stränderna. Där finns inga andra byar att besöka. Det är ett litet rart och pittoreskt badparadis med fina sandstränder - men inte så mycket mer.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:37.