![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Det var bara för att exemplifiera att det finns marginaler även om man skulle landa lite sent när man är i transit. Av den totala summan passagerare som är i transit har ju den absoluta majoriteten en betydligt längre transittid än MCT kräver. Resterande flyg, som ligger på exakt MCT, är naturligtvis mer känsliga men de drabbade passagerarna är också ett absolut fåtal. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för bra upplysningar SteffTee!
Det riktigt kniviga kan inträffa när man flyger inrikes i Grekland och ska hem sedan. Ett engelskt par som jag träffade nu senast skulle flyga Milos-Aten-hemmaflygplatsen i England. Men planet från Milos blev försenat i två timmar. Det gjorde att de missade planet i Aten, fick vänta 10 timmar extra - och betala ytterligare 900€ för att komma hem... När jag senast hörde av dem jobbade de med sin skadeanmälan till försäkringsbolaget men de var pessimistiska om utgången. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag tar inte ens morgonbåt från Tinos till Rafina om mitt flyg går 13.55 samma dag fast jag skulle hinna om båten går i tid...men det är ju just det ![]() Men jag är väl feg. Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Nej, jag kör också hängsle och livrem på den punkten... Samtidigt, skulle det hända: jag skulle betala och sedan kraftfullt förtränga alltihop. Jag är rätt bra på sånt
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Var så god
![]() Det är liksom lite av mitt jobb att kunna detta. Sitter mitt i dessa frågeställningar dagligen på arbetet på den stora flygplatsen ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag hakar på den här tråden lite… Jag har kollat på lite flygresor till Aten och hittat ett alternativ som skulle vara kanonbra, om det funkar vill säga. Eftersom vi bor i norra delen av landet måste vi flyga inrikes först till Arlanda för att ta oss vidare ut till öarna.
Jag har då hittat flyg med SAS från Luleå till Aten en onsdag morgon, ankomst Arlanda 07 20 och vidare till Aten kl 07 55, alltså 35 minuter mellan planen. Eftersom alternativet finns som genomgående bokning så är det ju OK enl SAS, men jag är ändå väldigt tveksam till hur det verkligen funkar. Bagage får man väl kanske skippa, det må så vara, men vi ska ju hinna ta oss mellan inrikes och utrikes och sen där antar jag att man måste genom säkerhetskontrollen också vilket ju kan ta sin tid. Ibland är det ju väldigt lång kö där, men då kanske man måste fram med armbågarna och helt enkelt tränga sig före i kön ![]() Funkar det bara så vore det ju fantastiskt, då landar man i Aten kl 12 35 och då skulle vi kunna ta flyget till Milos på eftermiddan och vara framme där samma dag som vi lämnar hemmet. Helt otroligt, men är det realistiskt? Vad säger ni andra erfarna, skulle man våga chansa på detta? ![]() Maria |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Garantier för irregulariteter kan man aldrig ge men med en sådan biljett är du ändå garanterad att bli ombokad till första möjliga förbindelse till ATH. Tyvärr kan det kanske bli svårt att få med Milos-biljetten i samma routing. Kö i säkerhetskontrollen kan man drabbas av ibland och, som du skriver, då får man kanske använda sina armbågar eller ödmjukt fråga om man kan få smita före. Ha en bra resa! |
|
||||
|
||||
![]()
Tack SteffTee för bra svar, du skulle ju kunna ha en egen hörna här med flygplatsfrågor
![]() Det känns ju som att det skulle kunna funka, men frågan är ändå om det är värt det. Nåja vi får fundera ett tag till! Maria ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Alla
![]() SteffTee verkar ha koll på det mesta. Mitt enda råd är: Har ni kort transfertid, se till att ni inte åker vidare med Agean Airlines. För kommer inte bagaget med då...Vi fick inte med en väska från Düsseldorf till Thessaloniki. De hittade väskan i Düsseldorf ganska omgående, vi fick besked inom en timme. Men sedan började helvetet, vi skulle till Alonissos via Volos. Från mitt resebrev när vi anlänt till Alonissos: Flertalet butiker var stängda, så vi kunde inte komplettera alla damprylar som saknades i den försenade väskan, jämmer och elände. Behovet av väskan ökade för varje minut, telefonkontakt med Aegean Airlines, där fanns inte ett uns av servicekänsla, de skulle skicka väskan till närmaste flygplats, på Skiathos!? Vi skulle åka dit och hämta väskan med båt (nästan en dag samt kostnad för färjan), de var totalt ute och cyklade. Vi blev mer än förbaskade, sicket sätt!! Helt uteslutet förklarade vi, väskan skall till Alonissos, där vi är och ingen annanstans. Det kom bara en massa helt meningslösa irrelevanta bortförklaringar. För AA verkade det som om Skiathos var en obebodd ö helt utan möjlighet att få något uträttat där. AA verkade inte vara något flygbolag som vi skall anlita i fortsättningen, för att travestera på, Don't cry for me Argentina, Don't fly with Aegean Airlines! All denna ilska och frustration kostar på, sickna typer ![]() Väskan kom med båt till Alonissos efter fem (5) dagar! (Då hade jag varit i kontakt med turistpolisen i Athen, den lokala polisen, hamnpolisen, Hellenic Seaways om de hade kontakt på Skiatos, Kim på Rhodos m.fl..) Väskan hade varit två gånger i Athen och även två gånger i Thessaloniki, enligt taggarna. Om ni vill läsa alla turerna kring väskproblemet kan ni läsa här http://www.kalimera.nu/resebrev/2010...alonissos.html Ha en go helg //PA |
![]() |
|
|