Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Fysimeras naturhörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-08, 09:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Underbara höstregn!

För mig som älskar väder är detta ljuvlig läsning. Tack!
Svara med citat
Gammal 2013-11-08, 10:18
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Vi är avundsjuka på er! Här kom bara 3 mm regn på sydöstra sidan av ön. Här är det alltid brist på nederbörd och man vattnar olivträden upprepade gånger på sensommaren. Olivskörden detta år är mycket liten. En del säger att man inte ens får ihop tillräckligt för familjen. Detta beror inte på utebliven nederbörd, utan på att det var sydliga vindar med Saharastoft under blomningstiden, säger man här. Trevligt att läsa nya inlägg igen!
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2013-11-08, 18:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Angående oliver borde Anneli i Koroni svara...men jag kan berätta vad en gammal bonde sa: Om man inte vattnar får man bra skörd vartannat år. Om man vattnar (många har ju slangar med dropp till varje träd) får man hyfsad skörd varje år.
Svara med citat
Gammal 2013-11-09, 06:20
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Angående olivskörden:
I en annan naturhörna från Olle och Anna (Olivarbeten på Mesibacken) skriver dom att deras gamla olivträd vilar och ger oliver vartannat år. Detta skrevs i januari 2013.
Så jag tror inte det beror på nederbörden.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2013-11-09, 09:55
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det är väldigt dåligt med oliver på Karpathos i år också. Jag såg det och folk berättade för mig också! På vårt boende vattnade Minas varje morgon i alla fall. Dom sade att den dåliga skörden berodde på vindarna tidigare under året.

Riitta
Svara med citat
Gammal 2013-11-09, 16:23
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Plockade kvittenblad till vår vän lantbrukskvinnan Nifiko i morse. De får inte vara färska, men gärna lite trasiga, röda osv. Hon använder dem till te när de får hosta./Ylva
Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 17:50
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Just som Birgitta skriver: våra närmare 400 år gamla olivträd ger oliver vartannat år och vilar vartannat oberoende av bevattningen. Här på Kreta har vi också hört bekymrade kommentarer om det dåliga vädret under olivens blomningstid i våras. Och visst kan man se följden av detta i mängden oliver som nu mognar.
Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 18:15
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Græsk olivenproduktion nede med 50 %...
Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 13:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Græsk olivenproduktion nede med 50 %..
Oj, det var mycket!

Läste på sidan att produktionen på Lesbos minskat till 8000 ton i år från 17000 ton förra året. Tråkiga nyheter.
Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 14:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Oerhört tråkigt. Olivoljeproduktionen är viktig för Lesvos det är ju ingen turistö utan det är jordbruket som är deras huvudnäring. Jag använder den goda ekologiska olivoljan som kommer därifrån nästan varje dag. Hade tidigare läst om problemen med oliverna på Kreta men inte förstått artikeln ordentligt eftersom den var på grekiska. Verkar inte ha med den torra hösten att göra utan med problem under blomningen och med skadedjur. Antagligen är skördarna sämre för de som odlar till husbehov också.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-11-20, 10:52
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad

Hej Anna och Olle!
Tack för era fina bilder och inlägg, lika intressant att följa er på de olika vandringar ni gör och er koll på Kretas kultur/natur i alla dess skepnader. Man blir inspirerande och nyfiken och vill bara åka ner och delta. Har inte kunna vara med då jag har ett jobb att gå till, men jag har varit ner ett par gånger på våren och längtar tillbaka. Idag är jag pensionär och har precis bokar en vecka till Vårblommor och örter. Ska bli jättespännande att få delta och träffa er och Milo som är full av energi av vad jag kan se.
Kom inte iväg på olivplockning som jag önskat i höst men ser fram emot våren istället och hoppas på en fantastisk vecka tillsamman med er och några andra likasinnade.
Rolf
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:28.