![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Fast vem är väl jag att klandra? Jag har ju själv gett vår katt dylika dusörer ![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Jag inser alltmer fördelen med att alltid bo på andra våningen när jag är i Grekland
![]() Jag skulle bli galen på alla tiggande katter och hundar. Fast i detta fallet är det ju inte alls synd om Arne och Birgitta eftersom de själva vill ha det så ![]() Ha det fortsatt härligt!! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för er underbara reseskildring! Givande att ta del av och att följa var dag. Extra kul sen jag vart där själv i september i år. Känner nästan dofterna av ouzon...honungsrakin och maten ni äter och kan höra havets brus till Svedala....
Fina bilder! Taverna Metexi planerade redan i höstas att ha stängt hela december. Den ena brodern i familjen sa att han skulle sova ut då och vila sig. Allt Gott! Marja |
|
||||
|
||||
![]()
.
Hej Arne och Birgitta, gott att se att Stavros menar Totte mår bra och får förstklassig mat, blev glad av bilden på honnom, han ser ut att må bra. Undrar... vart ligger KKP cafet? Mvh Jukka |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Men v i foretrekker også 2 etg ![]() På balkongen vår på HARIS fikk vi besøk av den gyldne Haristotte e n gang i løpet av de fire ukene vi bodde der ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Onsdag 18 December. Paleochora
En vacker men blåsig morgon möter oss. Nästan inga moln och havets vita gäss har försvunnit. Idag ser vi vid horisonten ön Gavdos. Det är cirka fem landmil dit. Birgitta planerar för en tur dit med övernattning, Vi får väl se hur det blir med den saken… Vid halvelvatiden igår upp till Water´s Edge att umgås med övriga gäster. Vi passade därtill på att förbetala vår studiohyra till Flora, detta enär vännen Flora samt sonen Yiorgios ju under onsdagens morgon ska fara till Skottland att fira jul och nyår tillsammans med släkten. 350 € betalade vi för en månads vistelse i den fina studion. Efter sedvanlig siestavila var det så dags att taga en tur längs strandvägen att skåda vilka strandtavernor som var öppna. Det blåste rejält så vi hade dragit fram våra i höstas nyinköpta Mc Kinley-dunjackor. Jackorna kom väl till pass. Frisören hade stängt för dagen, sak samma med elbutiken. Det får bli en förmiddagspromenad under onsdagen. Vi rundade KKP-fiket och gick direkt in på Järnkamintavernan just intill att spisa middag. Såg i kommentarerna på forumet att någon ville veta KKP-fikets geografiska belägenhet. Fiket heter egentligen Café Cosmogonia och återfinnes cirka femtio meter ner från den vackra kyrkan sett. Järnkaminstavernan med namnet Taverna Innochous den ligger mittemot KKP längs huvudgatan i byn. Birgitta fastnade för Cheese Balls, halvportion, medan Arne sin vana trogen valde den vansinnigt goda grillade kycklingfilén. Notan stannade på 13€ inklusive ett krus vitt. Till notan varsitt bjudglas varm honungsraki. Hemåt i snålblåsten vid åttatiden. Tidig nattning. Lite bilder från gårdagen återfinnes i bildgalleriet under ”Onsdag 18 December” Utetemperaturen nu klockan 09.00 är 16,7 grader, men det är alltfort elaka vindar om än i avtagande. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det är så roligt när ni berättar om KKP-fiket och att jag själv suttit där och bara vart helt nöjd. Tack vare "kalimeranerna" RAMSES som visade mig vägen dit.
Hoppas ni får hyggligt väder till er färd! Håller tummarna. Håll er varma! Marja |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Typ vad då? Det krävs lite framförhållning och inte bara att välja en bra dag.
Det ska bli spännande att se hur det blir kanske får vi se Arnes solnedgångar från Gavdos eller blir det Lissis som funderar på att åka dit i oktober nästa år. En resa till Gavdos vintertid med en övernattning kräver att man hyr en egen båt för färjan går bara ett par ggr i veckan. Är säkert en kostsam historia. Sommartid kan turisterna stanna några timmar och åka hem med båten när den går men på vintern gör färjan bara ett stopp för i och urlastning. Således krävs mat för flera dagar om man tar den ordinarie färjan, eventuella mediciner etc. Om vädret sedan försämras kan man bli där en hel vecka. Jag gillar små ställen men skulle nog föredra en liten varmare månad för att vstas där så länge. Lite för öde även för mig. Jag var själv på väg dit sensommaren 1982 men den vi skulle segla med tyckte väderprognosen var för osäker för att segla med två landkrabbor. Duktiga grekiska seglare vet hur farligt deras hav är. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jamen, då börjar det väl bli dags då, så du får uppleva nåt
![]() ![]() /Wolfen |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Birgitta
![]() Stå på dig, Gavdos är väl värt ett besök! Jag var där 2012. Se resebrevet http://www.kalimera.nu/resebrev/2012/kreta_gavdos.html Vad gäller matbutiker så tror jag att butiken i hamnen har öppet året runt. Ha en trevlig resa ![]() //PA ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Meh, herregud människa. Har du hört talas om I-R-O-N-I...
Tror faktiskt inte det finns nån mer pekpinnare än dig på Kalimera. Alltid hittar du nåt fel. Du avstod minsann en resa för 31 år sen till gavdos, och i nåt annat inlägg dissar du hela Syros, pga av en dålig upplevelse 84 . Herregud...! /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Alla
![]() Jag tror att Harris kan fixa övernattning på Gavdos även på vintern, själva resan går väl först längs Kretas sydkust innan det vid Chora Sfakion bär av mot Gavdos i 2 timmar (så var det när vi åkte över). Det finns bofasta på ön året runt, t.o.m. Rastahippies som bor i en kåkstad byggd av vrakgods och annat som de hittat. Ett par norrlänningar klarar lätt denna strapats, inga problem. Lycka till //PA ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har hört talas om ironi men tycker inte att det är särskilt passande i ett forum där de flesta av oss försöker komma med mer eller mindre genomtänkta råd för att hjälpa andra. Jag har själv fått många värdefulla råd av andra genom åren. Att skämta bort allt passar sig inte heller alltid. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
En kollega tillbringar sedan många år 3-4 juliveckor i Paleochora - alltid med fyra-fem nätter på Gavdos.
Eftersom båtturerna till och från är mycket osäkra ser hon alltid till att lägga Gavdosvistelsen tidigt på resan, för att inte riskera flygresan hem. Man kan inte alltid räkna med att komma tillbaka just då man tänkt. Vädret på rutten är nyckfullt och båtar ställs ofta in - och då talar vi juli! Jag skulle inte ens tänka tanken att ge mig på det i december-januari. Dessutom, mot bakgrund av vad hon berättat om Gavdos, så gissar jag att det är stendött vintertid. Om än lugnt och fint på sommaren. Och så tror jag defintivt att Totte föredrar om ni stannar hemma ![]() |
![]() |
|
|