![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
I Halkidiki är det inte heller.
|
|
|||
|
|||
![]()
Är det byn precis vid Mount Athos?...Har inte namnet i huvudet, men jag menar "gränsstationen"
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Preveza? /Katitzi
![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Igomenitsa?
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Nej, inte i Igoumenitsa.
En hint : Den äldre kvinnan bär en vardaglig traditionell klädedräkt som är typisk och vanlig för äldre kvinnor på denna plats, befolkningen är till stor del av icke-grekiskt ursprung ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Xanthi ?
|
|
|||
|
|||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Var kommer de ifrån?
Jag har varit i Metsovo men minns inte att kvinnorna hade speciella kläder. Det kan bero på att min hjärna var full med ost. ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Metsovo är "vlach capital of the Pindos". Vlacher tros ursprungligen ha kommit ifrån det som idag är Rumänien, de var nomader, och herdar och väldans duktiga med hästar bl.a. Därav namnet "valacker" på kastrerade hästar som de använde som packdjur under flyttningar´mellan vinter och sommarbete. Senast redigerad av larstommy den 2013-12-21 klockan 16:31. |
|
|||
|
|||
![]()
Grattis Simetra! Bra!
Jag tvekade men borde gissat i förrgår på Metsovo då jag minns stilen på gatstenarna. Ostarna var himmelskt goda. Speciellt en lagrad ädelost. |
|
||||
|
||||
![]()
Jeg minnes også med glede osten i Metsovo, men det som gjorde størst inntrykk, var grillen med flere stooore spyd med kokoretsi ute på torget. Dessverre var det lang tid til de var ferdig grillet, så vi måtte reise videre uten å smake. Men neste gang.........
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Metsovo, ja där har jag övernattat en natt för många år sen. En riktigt mysig by!
Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Simetra ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
....för några år sen lånade jag en bok av English Jon på Karpathos som handlade om vlacher. Boken heter "The unwritten places" och är skriven av en engelsman, Tom Salmon. Han var visst lärare i Athen och fick korn på Pindosbergen, och åkte upp och befryndade vlacher och skrev sen boken. Mkt läsvärd.
Mikke |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat: