![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag håller inte alls med!
Har varit två gånger på Karpathos, bägge gängorna i Amopi. Och planerar för att resa dit i år igen. Till Amopi. Jag är inte alls förtjust i Pigadia stad. Tycker den är stökig och ocharmig och hamnpromenaden är verkligen inget att skryta med. Amopi är lugnt, mysigt och lugnt. Flera olika tavernor, så många så de räcker för en vecka. God mat och fin upplyst promenad längs "sluttningskanten" om kvällen. Flera olika fina vikar att bada i. |
|
|||
|
|||
![]()
Och denna bilden är representativ för Amopi? Inte schysst nånstans!
|
|
|||
|
|||
![]()
Tilläggas bör kanske att vi förra året bodde på Aegean Village och vi var mycket nöjda!
|
|
||||
|
||||
![]()
Tycker inte heller att den är representativ. Om man går fram en bit ser det ut så här:
![]() Och om jag tittar åt andra hållet ser det ut så här: ![]() Ganska fint tycker jag. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg velger Amopi! Reiser selv dit for 7 gangen til sommeren. Bor på Apolis, et trivelig hotell. Ønsker jeg å dra til Pigadia, er det bare å ta bussen inn på ettermiddagen/kvelden(siste går ca 18.30) og en taxi hjem. Evt taxi begge veier.
Hvis du liker fred og ro, god mat og trivelige mennesker, er kanskje Amopi stedet. Annette  |
|
||||
|
||||
![]()
Jeg ville uten tvil velge Pigadia
![]() Vi har vært 4ggr på Karpathos, den første gangen reiste vi til Amopi en gang, siden har vi ikke vært der , så smaken er forskjellig ![]() Det er s å mange andre f i n e strender og små byer på øya som tiltrekker oss når vi vil ha en avveksling fra Pigadia ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, vi väljer absolut Pigadia framför Amoopi. Men vi har å andra sidan svårt att göra Amoopi rättvisa. Har aldrig gillat detta. Bättre med en riktig levande stad med en 3 km badstrand precis bredvid.
Annars, på landet är ju både Lefkos och Kyra Panagi mycket bättre än Amoopi. Ursäkta alla Amoopi-älskare! Vi har bara varit på ön i 14 år så vi är ännu nybörjare... |
|
|||
|
|||
![]()
Höll på att dö av tristess i Amopi. Jättefint vatten.... Men för att komma ner till det fina vattnet, så bör man ha en extra drulleförsäkring
![]() Bodde på Lakki vilket inte heller var så imponerande. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, alla Karpathosgillare. Åk mot nordost istället för sydost. Då får ni den grönaste delen av ön med vatten (mycket drickbart), vandringsstigar, fina badstränder. Och vilka vyer. Jag har bott i Amopi och en av mina söner gillar denna plats, men inte jag o frun. Men visst, vi är ju partiska eftersom vi numera har hus strax nedanför byn 'Katodio'... (på vägen till Kyra Panagia).
|
|
|||
|
|||
![]()
Allt är ju en smakfråga.
Jag har jobbat två säsonger i Amoopi på just Aegean Village och sa då alltid; "Det är skönt att bo i Amoopi då det är så lugnt och då har man möjlighet att åka in till Pigadia till liv och rörelse om man känner för det." Men som sagt, det beror på vad man är ute efter. Förra säsongen bodde och jobbade jag i Pigadia (jobbade på Acropolis) och trivdes som allra bäst där. Nackdelen för många som hamnar i Pigadia är att man lätt fastnar på den stranden som finns där vilket är väldigt tråkigt. Om man hamnar i Amoopi så har man i alla fall ett flertal stränder med varierande kvalité så man skulle praktiskt taget kunna stanna där för bad och sol hela semestern, även om jag ändå rekommenderar att hyra bil och ta sig till alla andra fina stränder som ön har att erbjuda (Achata, Kyra Panagia, Apella, Lefkos, Argios Nicholaus etc). Amoopi = Lugnt och stilla, fina stränder, inget nattliv. Pigadia = Liv och rörelse, dålig strand, nattliv, shopping. |
![]() |
|
|