![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag ser behövande människor varje dag,jobbar ju inom vården,köper situation Stockholm varje gång det kommer ett nytt nr...så jag har empati om nån tvekar..
|
|
||||
|
||||
![]()
Från tigagren till mig/oss:
Dagens Lena Andersson: "• Förklara att din utsträckta hand inte är ett tvång. Den är ett andligt erbjudande. Ingen är heller tvungen att gå in i en butik fastän den har dörren öppen och kungör sin existens med en skylt." Bonustext idag av Erik Stenholm: Vi reklandsresenärer/greklandsälskare/kalimeror är alla sanna européer, vi är gränslösa. |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg gir aldri penger til tiggere. Det finnes mange andre måter å hjelpe folk i nød på.
Selv om det helt klart er noen tiggere som har behov for en slant, er det andre motiv til at andre tigger, og det er umulig å vite forskjell. I Norge har vi eksempler på romfolk som er blitt tvunget til landet for å tigge (i en sak fikk politiet tak i bakmennene og de fikk fengselsstraff), og i en annen sak ble en romkvinne dømt for bl.a. menneskehandel og medvirkning til voldtekt. I Hellas har jeg sett tiggende romkvinner bli plukket opp av mercedeser eller andre fine, nye biler når dagens "arbeid" er over, og det er ofte narkosalg-arrestasjoner i leirene. Dette er forhold jeg naturligvis ikke vil støtte med mine penger, da bruker jeg heller de pengene på andre som trenger dem. |
|
||||
|
||||
![]()
De två första verserna ur "Omkring tiggarn från Luossa" av ursvenske Dan Andersson:
Omkring tiggarn från Luossa satt allt folket i en ring, och vid lägerelden hörde de hans sång. Och om bettlare och vägmän och om underbara ting, och om sin längtan sjöng han hela natten lång: ”Det är något bortom bergen, bortom blommorna och sången, det är något bakom stjärnor, bakom heta hjärtat mitt. Hören — något går och viskar, går och lockar mig och beder: Kom till oss, ty denna jorden den är icke riket ditt! |
![]() |
|
|