![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, grodorna är så fina! Dom har vi träffat många gånger! Ha det fortsatt underbart!
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja allt är vackert på Amorgos. T.o.m grodorna. Om det är någonstans en groda kan bli en prins så borde det vara på Amorgos
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() ![]() Sunny(direkt från Katapola) ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Lördag 7 juni
En morgon med en hel del stackmoln, men det bli nog en fin dag! Idag hade jag ingen brådska ut, lång frukost på balkongen och sen satt jag kvar där i stort sett hela fm och bara njöt!! Strax före 12.00 hade jag packat ihop diverse i min lilla rygga och drog iväg till byn på motsatt sida av Katapola, Xilokeratidi sen vidare mot MALTEZI beach, vackra vyer på vägen dit... Sen tar jag väl mig ett dopp, så här är jag då... ![]() Nej, det blev faktiskt inte något dopp, jag följde vägen förbi Maltezi och vidare upp mot berget där en vandringsled tar vid.. innan jag kom dit blickar jag ut över havet så vackert... Sen när jag gått en bit upp på vandringsleden har jag den här fina utsikten när jag vänder mig om... Hade ingen aning om att denna vandringsled fanns och vart den leder gick bara på impuls och plötsligt var den bara där... Plötsligt kom jag fram till en övergiven by, vad jag gillar att bli överraskad så här.. Underbart!! Här satte jag mig för att vila och fika en stund och bara njuta av tystnaden, det var magiskt!! Fortsatte sen på leden som ser ut så här... Vilka vackra vyer här uppe.. Wow.. Sådär ja, så var jag snart nere i byn Xilokeratidi igen efter några sköna timmar i bergen.. Det är väl det här som är så underbart med livet, att upptäcka små smultronställen som man inte ens visste fanns, utan både kompass och karta... härligt!! En vandring som var lätt och nära Katapola, när man inte känner för att gå allt för långt! Den kommer jag göra om igen!! Kvällen avslutades med en god pizza och vin på den familjedrivna tavernan Erato, strax efter 20.30 anlände Scopelitis med ett nytt gäng turister och det var roomsare på plats som vanligt! Imorgon väntar bergsklättringen.. ![]() Jag ger mig inte i första taget, är den envisa typen!!.. ![]() Hyrbil ska hämtas i ottan runt 08.00..(tidigt för mig som gärna sover till minst 09.00 varje morgon), sen hämta A&B på Titika och sen drar vi till Langada, jag iväg på min vandring och de får strosa i Langada och i Egiali under tiden, så är upplägget för morgondagen! Kalinichta!! Sunny(som hoppas på att ta mig till Stavros).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Lycka till med vandringen till Stavros ! Håller tummarna !
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det skal blive spændende. Jeg holder tummarna, plus arme og ben... ![]() Kalinichta. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Oj så duktig du är med kameran. Härliga bilder som du levererar. Det är som att vara med dig på vandringarna.
Själv har jag problem här på Sifnos vad gäller bilderna. Vet inte säkert om det beror på enbart paddan eller wi-fin eller en kombination. Har därför valt att spara bildrapporteringen tills jag kommer hem. Därför är det extra roligt att se dina fina bilder. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fina bilder ånyo!
![]() Lycka till med vandringen, eller som man säger på engelska "Break a leg!" ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag väntar också med spänning på att få höra om vandrigen. Hoppas allt går bra. Sen är det ju fantastiskt med samarbetet med Arne och Birgitta. Kom att tänka på att när jag nu rest i Grekland så säljer de ju t-skjortor till turister och använder ofta det gamla Nokia-sloganet "connecting people". På Kreta var det "Raki connecting people", på Lesvos var det förstås "Ouzo connecting people". Men det skulle också behövas "Kalimera connecting peolple"!
![]() ![]() / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Säkert kommer det att gå bra. MEN känn ingen press att du måste slutföra vandringen.
Avbryt den om det ser allt för knepigt ut att gå vid stupet där stigen är som smalast. Många före dig har gjort precis så. Det är nästan jag sitter här borta i cyberspace och blir lite orolig trots att jag inte alls känner dig haha! Bra att A & B är på plats också. |
|
|||
|
|||
![]()
Söndag 8 juni 2014
Så var DAGEN här som jag väntat på så länge, pga väder och vind kom den inte att bli av förrän idag! Vandringen till STAVROS som en del påstått skulle vara sååå... svår! Kändes som en stor utmaning för mig, ville se och känna av om detta verkligen stämde!! Hade redan igår packat det mesta i ryggan förutom dryck och frukt och ett par kokta ägg som är bra som energitillskott och lite jordnötter förstås för att återställa saltbalansen i kroppen, man svettas ut en hel del under en lång vandring. Gick till Thomas Auto-Moto rental strax före 08.00, såklart var det ingen där, typiskt tänkte jag, det fanns ett nummer på dörren så jag tog och ringde upp och då svarade en man att han skulle komma om 5 minuter.. hahaha.. tänkte jag, fem minuter i Grekland brukar betyda 30 minuter minst!.. ![]() Men tro det eller ej, biluthyraren kom efter 10 minuter, bra jobbat!!.. ![]() Han sa att vi öppnar inte förrän 08.00, till Arne hade de sagt 07.30, tja lite tokigt är det i Grekland iaf!!.. ![]() Fick bilen snabbt och åkte till Titika och hämtade upp A&B som var laddade inför denna dag, vi hade en lugn och fin färd mot Egiali och Langada, endast ett litet stop för att låta en hel drös getter passera.. ![]() Väl framme i Langada strax före 09.00, tipsade om Nicos taverna och beskrev vägen dit för A&B de traskade på glatt humör dit och jag traskade lika glad mot mitt mål.. STAVROS.. början av leden är samma väg som till Panagia Epanochoriani dit jag vandrat ett par gånger tidigare, men den här skylten kommer upp när man ska ta av till Stavros... Leden går ju även till det fina klostret Agios Theologos som jag berättat om tidigare! Så gick jag vidare på den välkända leden med de vackra omgivningarna, väldigt skönt att gå så tidigt på fm när det inte hunnit bli så varmt.. Vänder mig om och ser det fina klostret Agios Theologos... Även denna gång trevliga möten med gubbar på åsnor, samt cirka 7-8 st unga grekiska killar ridande på åsnor, det var riktigt häftigt! De hade varit på Stavros... Jag trampade på och det var riktigt skönt, sen när jag började närma mig Stavros började jag tänka.. när ska det bli läskigt och svårt.. ![]() Jag är ju förstås inte ett dugg höjdrädd gillar utmaningar! Här kommer ett gäng bilder som visar sista biten fram till Stavros... I MADE IT.. ![]() ![]() ![]() Tyvärr vart jag något besviken, därför att det blev ingen riktig utmaning.. jag tyckte denna vandring var lätt som en plätt!!.. ![]() Då tyckte jag vandringen till PROFITIS ELIAS var mycket värre i den svåra terrängen dit upp!! MEN förstås så lycklig över att ta mig hit upp, det var ändå så magiskt här med moln som svävade under mig på denna höga höjd över 600 meter över havet... här följer bilder tagna här uppe... [IMG]http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1367&pictureid=13605[/IMG ] Stannade här uppe ett par timmar, vädret var perfekt ingen dimma,blåste bara lite svagt! Vandringen till Stavros från Langada tog mig exakt 2 timmar, bra jobbat!! Kan jag tycka!!.. ![]() Kan även berätta att jag idag under vandringen såg min första ORM i Grekland, en ljusgrön normalstor slingrade sig över vandringsleden, blev konstigt nog inte rädd.. ![]() ![]() Den försvann lika fort som den dök upp, så jag hann tyvärr inte fota den! Liknade en svensk huggorm i storlek.. inte ofta man ser orm i Grekland och tur är väl det!! Hade sms-kontakt med Arne så de visste att jag fortfarande levde och inte hade rasat ner för något stup.. ![]() Vid 13.00 traskade jag ner mot Langada igen, mötte flera som var på väg till Stavros.. fotade en hel del under vägen ner också, det är ju så gudomligt vackert här... tur jag lämnade Stavros innan London-dimman kom vid 14.00..när jag kom ner vid Agios Theologos såg det ut så här i terrängen.. Det tog mig 2 timmar ner till Langada pga stop för fotografering och kisspaus.. ![]() A&B vart förstås glada att ser mig igen, en kram och ett STORT GRATTIS blev jag mottagen av, det kändes så bra och jag är så lycklig att jag genomförde denna vandring, trots att den då skulle vara sååå svår, vilket jag inte alls upplevde!! Jag kan rekommendera ALLA som gillar att vandra att den är värd vartenda steg och det är STORSLAGET att vara där uppe i bergen med molnen svävande under sig!! Den ÄR INTE alls så SVÅR som en del påstår!! Är man riktigt höjdrädd ska man naturligtvis INTE gå, få svindel där uppe kan inte vara så hälsosamt!!.. Vi tog sen bilen och körde ner till Egiali, jag var hungrig och ville ha MAT... ![]() Här satt vi ett bra tag och pratade och hade trevligt! Jag kikade in på Mikes hotell, för att se om Theo (värden) var där, ville tacka för senast! Men tyvärr var han inte där, synd för han är så trevlig!.. Vi återvände till Katapola tidigt före 18.00..biluthyraren vart förvånad att bilen redan skulle lämnas..då svarade jag att nu kör INTE jag en meter till, jag har vandrat till STAVROS idag! OK, sa han, bra gjort! Förstår om du är trött och så log han så där gött..som bara Greker kan!!.. Kalinichta, gott folk!! Hoppas ni har njutit lika mycket som jag av denna vandringsdag?? Sunny(som nu är rätt slut).. PS.Det finns fler bilder från min vandring i mitt album på min profilsida, laddade inte upp alla här i inlägget. |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() GRATTIS! Du är helt otrolig, Sunny! Jag är mycket imponerad av dig! ![]() ![]() Yanna |
|
|||
|
|||
![]()
STARKT och BRA JOBBAT!
![]() Häftiga bilder och med sådan variation. Spännande att följa dina vandringar. Ha en fortsatt fin tid! /Marja ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Undebart att läsa om dina vandringar!
Vi brukar känna oss duktiga när vi ar gått till Maltezi och upp till Chora eller upp till Minoa. En gång - i juli( 30 grader ungefär),gick vi från klostret till Aegali.Det tog ca 6 timmar och var urjobbigt MEN underbart! Det lär finnas en vandring som heter "Evangelista" el.dyl. Den börjar i Xilokeradidi, mot Maltezi.man går inte ner mot stränderna utan förbi husen och framåt och en bit uppför. Ska prova den i höst. |
|
|||
|
|||
![]()
Du är då makalös, Sunny! Kraft i arm (i alla fall ben) och mod i barm. Tack för fantastiska bilder.
|
|
|||
|
|||
![]()
På You tube finns denna vandring.Den heter "The Evangelistos walk".
|
|
|||
|
|||
![]()
Super!
Fantastisk vandring og rigtig gode billeder. Det er næsten som at være der selv. ![]() Takker for at du vil dele. ![]() |
![]() |
|
|