![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Envis har jag alltid varit Monica P. Jag har nu tillställt Patriarken av Konstantinopel en skrivelse vari jag efterfrågar synpunkter på den Grekisk- Ortodoxa kyrkans roll i det sociala samhället. Patrikarkatämbetet har erhållit mina förfrågningar, och jag emotser svar framöver.
Monica, jag verkligen värdesätter det svar du avgett här på Forumet! Emottag från mitt hjärta ett varmt tack. Din fullödiga genomgång av Kyrkans roll i det Grekiska samhället är en viktig pusselbit för mina studier av frågan. Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Na´se kala!
(säger man som tack om någon ger en tack, komplimanger eller lyckönskningar och sånt. Om det är till flera blir det na´sthe kala.) |
|
|||
|
|||
![]()
Mycket intressant!
Det som frapperat mig betäffande den Ortodoxa kyrkan är dess mystisism.Jag.tycker om det. Man måste inte ha förklaringar på allt. Det är lite hemligt och folk verkar tycka om det och acceptera det. |
|
||||
|
||||
![]()
Det tilltalar mig också samt alla vackra ikoner. Är själv lycklig ägare till en fantastisk ikon som hänger i sovrummet.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Monica, jag tycker du har beskrivit den ortodoxa kyrkans roll så bra. Vi iakttagare från sidan om, ska inte komma med pekpinnar. Grekerna lever i en helt annan kultur och gudstro. Alla vi känner går till kyrkor (de är ju så många), ber oss vara med vid begravningar, bröllop och dop och att delta i gemenskapen. Jag kan beundra deras tro! Utan den: Hur skulle det gå under den pågående stora ekonomiska krisen? Själv har jag inte någon gudstro och Den Helige Anden = Agio Pnevma försvann för mig vid konfirmationen.
/ Jannis |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skrev en del om ortodoxa kyrkan den 4 och 6 juli 2010 för den som vll läsa.
|
![]() |
|
|