![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har Acer. Vet inte om det har med saken att göra, men CPU och fysiskt minne snurrar ordentligt fast jag bara har mejl och chrome (en flik) öppet. ![]() Så här ser det ut när jag endast har två program öppna. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det finns andra mer avancerade varianter som mäter massa annat i datorn, volt hit och dit, klockfrekvenser osv. osv. Du kan nog grotta ner dig i nån Windows funktion också men denna funkar. Börja med den här eftersom du haft problem med grafiken och sen kan du kolla vidare om det visar sig vara ok. Hade max temp i går på 64 grader. Upp till 75 grader är nog okej beroende på vad det är för grejer. Går att googla mer specifikt för den typen som du har. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag ska testa idag. Återkommer med resultat.
|
|
||||
|
||||
![]()
Och här är resultatet.
![]() Den visar ingen temp alls. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Mycket märkligt.
Någon har snott din grafikprocessor ![]() Verkligen ett skumt problem. Det är svårt att tipsa om mer. Grafiken syns inte i enhetshanteraren heller? Googla på modellnummer och graphics failure då kanske det dyker upp tips. |
|
|||
|
|||
![]()
Kan vara så enkelt att programmet inte stödjer sensorn i grafikkortet, testa detta program http://www.hwinfo.com/download.php välj att kryssa i "sensors only" vi uppstart, se om du ser gpun där, om inte starta igen utan krysa i o se om den identifierar grafikkortet, du borde se det i gpu fältet, alt i den detaljerade rapporten under Video Adapter, posta gärna en dump hur det ser ut där
|
|
||||
|
||||
![]()
Nu har det hänt saker, som jag inte riktigt begriper.
Jag avinstallerade Java. Startade om datorn, och såg då att en viktigt uppdatering fanns att installera (fanns inte minuterna innan). Det rörde sig om NVIDIA Geoforce (grafikkortet). Jag gjorde uppdateringen och startade om datorn. Samma fel, samma snurr på fläkten, samma höga värme. Startade om datorn igen, och då fungerade allt som vanligt. ![]() Nu håller jag tummarna att allt ska fungera som det ska. |
|
||||
|
||||
![]()
Hittar du tempen nu?
|
|
||||
|
||||
![]()
Programmet startar, och allt ser bra ut, förutom att tempen visar 0,0 gr.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
0,0! Du ska skaka på termometern, innan du kollar!
/ Jannis |
|
|||
|
|||
![]()
Låter som Acer har gjort en billig lösning och låter softwaren styra fläkten istället för att ha en hårdvarukontroller som gör det, är så på en del budgetgrafikkort i stationära tex, då går liksom nu fläkten på fullt om det saknas drivrutin, om du kör hwinfo så ska du nog se att du kan se tempen, om det inte är så de har nån konstig sensor också
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Det borde inte spela någon roll integrerad eller extern, allt beror ju på hur de löst kylningsstyrningen, det jag skrev var ett exempel på vart jag sett detta betende tidigare
|
|
||||
|
||||
![]()
Håller med.
![]() Ska skaka datorn och prov igen. ![]() Citat:
Har rensat en massa skräpfiler och annat, och just nu verkar det mesta funka. Tack för er engagemang! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Skönt att det löste sig.
Hoppas på att det bara var en f*ck up i drivrutinerna. |
|
||||
|
||||
![]()