![]() |
|
||||
|
||||
![]()
.
9 Oktober bär det av till årets Kretaresa. En vecka blir det och bara jag och Sambon, tonåringen fick nog förra hösten och sa att hon aldrig mer skulle med ( sa hon med ilska i blicken ![]() Vi har vårt vanliga rum på Illiana/Agia Marina där vi trivs väldigt bra men utflykt med hyrbil blir det som vanligt, ca tre nätter ![]() Lentas var vi i förra sommaren, passade oss som inte gillar massturism och "paxning av solstolar kl 05:00 på morgonen". Google Earth går varm innan varje resa, hittade en liten Lentasliknande by kallad Tris Ekklisies som såg intressant ut, sökte här på forumet men det fanns inte så mycket att läsa om det. Finns det någon som vart där? I så fall har jag frågorna: 1. Måste man ha 4WD bil ner och upp till Tris Ekklisies ? 2. Finns det rum att hyra? 3. Tavernor förutsätter jag att det finns.... hm... ? SL! Jukka |
|
||||
|
||||
![]()
Har tyvärr inte varit där. Vi skulle köra dit när vi var i Lentas, men blev avrådda för att vägen var så dålig. Men det kan ju ha ändrats, och vi hade ingen bra bil. Tavernor och rum att hyra ska finnas. Berätta gärna om ni åker dit. Är väldigt nyfiken.
|
|
||||
|
||||
![]()
.
Finns en film på youtube när en rysk (?) herre och dam kör upp för vägen, krokigt och smalt är det men... Visade precis Sambon, hos var inte så förtjust i den ryska youtube filmen men sa att det såg ok ut, så nu blir det minst en natt i tris ekklisies. Får väl ta en 4wd bil, hoppas min kompis Manolis har fått in 4wd bil med AC vilket han inte haft innan. Mvh Jukka |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har inte heller varit där, men ser att det inte ligger så långt från Kofinas, dvs högsta punkten på Asterousiabergen som är Europas sydligaste bergskedja. Kofinas med sina 1231 möh är inte alls lika högt som topparna på Kretas mer kända bergsmassiv, men jag har sett på bilder att det är en fantastisk utsikt därifrån, och - det är inte mer än ca 200 meter till toppen från den lilla kyrkan Panagia Kera, dit man kan köra (på grusväg). Hur man hittar dit kan man läsa här. Jag tror det är ganska branta 200 meter. Förstår beskrivningen som att det är lätt klättring som man klarar utan problem om man inte är alltför höjdrädd.
Nu vet jag ju inte om ni är intresserade av toppturer, men jag hade absolut velat gå upp om jag varit där. För övrigt står det att det är grusväg till Tris Ekklisies, men det har du nog redan förstått. Och så ser det fantastiskt ut på bilderna! Men det vet du ju också redan! |
|
||||
|
||||
![]()
Kul! Glöm inte berätta lite sen.
![]() |
![]() |
|
|