![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag har ju tänkt att hyra bil nästa vecka...MEN.. jag åker nog inte runt till ALLA byarna, vill iaf åka norröver till Apollonas och dag 2 dra mot Chalki. Imorgon om vädret är bra ska jag ta bussen till Plaka och kolla in de fina stränderna... Filoti är det långt dit, kan inte hitta den byn på kartan... norr eller söder??? ![]() Senast redigerad av Sunny12 den 2014-10-09 klockan 21:00. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
I Chalki ligger Valindras Kitrondestilleri. Ett måste när man är på Naxos! Koronos ligger lite avigt till från Apiranto, Filoti och Chalki, men är väl värd ett besök. Det är en av öns äldsta byar, där har inte hänt mycket under många år. Panos - Renas pappa - kommer därifrån. |
|
|||
|
|||
![]()
Då ska jag absolut följa ditt råd Janne.. klart jag vill se det som är mest sevärt och genuint.. bortkastad tid annars.. så TACK. igen för nyttig vägledning...
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Om du är vid Agia Anna vid 5-snåret,kolla om det fortfarande finns sköldpaddor där vid piren!
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() MVH zakka |
|
|||
|
|||
![]()
Fredag 10 oktober, Naxos.
Idag en solig och varm dag... MEN... blåsig.. men beslöt mig ändå för att dra till Plaka beach och bada, var så nyfiken på stränderna som jag hört så mycket om att de ska vara så fina! Tog först en fika nere vid buss-stationen med min trevliga granne på hotellet, som idag skulle dra vidare med Blue Star till Santorini kl.13.00 och min buss skulle avgå vid 12.00 till Plaka, så vi satt där i nästan en timme och hade riktigt trevligt! Tiden gick därför fort och jag tog adjö och önskade en trevlig tid på Santorini, förmodligen kommer han åter till Naxos om några dagar. Nu börjar en del tavernor i Chora skylta med att de snart ska stänga inför säsongen, det märks också markant att antalet turister minskat. På bussen var det inte särskilt många heller...vägen till Plaka var vacker...i Agia Anna upplevde jag det som väldigt exploaterat, liksom helt uppbyggt för turismen..men ändå mysigt! Väl framme i Plaka... åh..det var nästan som jag tappade andan VILKA FANTASTISKA STRÄNDER.. pudersand som var ljuvlig att gå på... inte många själar här heller, bara ett fåtal som klev av där med mig... Jag uppsökte genast en passande plats under ett träd som bjöd på lite skugga..slängde mig sen i det ljuvliga havet.. vilken känsla.. en STOR skillnad mot hamnbassängen i Chora där jag tidigare badat... sen la jag mig och solade med den här underbara vyn framför mig.... Här följer fler bilder från Plaka beach... Här stannade jag förstås flera timmar och bara njöt..vilken underbar miljö! Tyvärr blåste det kraftigt.. tillslut hade jag sand överallt.. i munnen och näsan.. ![]() Tillslut var jag där inte särskilt långt att gå, här syns Agia Anna på håll.... Satte mig sen på tavernan mittemot piren där fiskebåtarna ligger tätt ihop(här hoppades jag sen att få se sköldpaddor.... Tyvärr kom jag inte ihåg namnet på tavernan, men ni som varit här vet säkert det.. en trevlig familjedriven taverna och fint läge... frågade killen som serverade om möjligtvis sköldpaddorna fortfarande brukar komma in här vid piren runt 17.00..men han sa att så här sent på säsongen är det inte så vanligt att de kommer in tyvärr... så tyvärr jag fick inte se någon! Agia Anna håller också på att stänga igen, såg lastbilar med solstolar som transporterades bort från stränderna.. vissa hotell såg öde ut, här skulle jag inte vilja bo i lågsäsong..skulle nog lätt få "lappsjuka" då!!.. ![]() Men gärna i mellansäsong för de fina strändernas skull! Nöjd med sen lunch..kändes det dax to move on.. eftersom jag kände behov av att röra på mig så beslöt jag mig för att gå hela vägen hem till Chora... cirka 6 km till Chora från Agia Anna...det blåste kraftigt fortfarande så det blev ingen trevlig promenad tillbaks, dessutom är det en hel del trafik på den vägen mot Chora, tur det inte hade hunnit bli mörkt..då det inte finns någon gångväg utan man måste ju gå på bilvägen, men det gick bra, det tog en timme till Pension Sofi och där väntade gulliga Rena som genast bjöd mig på ett glas vin och en liten tallrik med eget odlade tomater och underbart god getost också denna hemmagjord, hon berättade att de har egna djur såsom getter, grisar och höns..Theodoris var just nu iväg och matade dessa berättade hon... hur hinner de med allt kan man undra.. de är otroliga..satt en timme och pratade med Rena som är den mest vänliga och omtänksamma människa jag träffat på länge.. jag berättade för henne om de galna grisarna jag mött uppe i bergen på Amorgos (just för att hon själv har just den här typen av grisar själv) hon skrattade gott när jag berättade om detta möte, hon tyckte också att det var underligt att de sprang fritt så långt uppe i bergen... det gör inte deras de går i ett inhägnat område. Att getter går fritt är ju helt naturligt i Grekland menade hon... MEN.. grisar inte lika vanligt! Trött och nöjd efter denna dag, nu ska det bli skönt att krypa i säng! Kalinichta! Sunny (direkt från Naxos) ![]() Senast redigerad av Sunny12 den 2014-10-10 klockan 22:25. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Och att ta bussen till Plaka och gå tillbaka till Agia Prokopius. Med stopp för bad på flera ställen. Du har det skönt du, Sunny! Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Sunny(direkt från frukostbordet, Pension Sofi).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Håller med om du inte får missa stränderna söder om Chora! Rekommenderar precis som ovan buss till Plaka och sedan promenad längs vattenkanten tillbaka mot Agios Prokopios.
Om du stannar till i Chalki på din tur runt ön så finns det ett café i övre delen av byn, längs genomfartsvägen och mittemot skolan, som är väl värt ett besök. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, Lemon..för tips!
Jag sitter just nu i Agia Anna..och ska inta en god lunch..mer om denna fantastiska dag kommer senare... Sunny (direkt från Agia Anna).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Om du vill åka lite bil så ta en tur ner till Lionas, om tavernan delfini fortfarande är öppnen så är den i sig värd resan, Jag gillar Lionas starkt, en av de häftigare byarna på Naxos och vägen ner är ganska dramatisk, bränslet blir inte så dyrt, vi körde en hel del och tror inte vi la mer än 60 euro på soppan, o då hade vi bil i 10 dagar, En Panda drar inte så mycket annat än uppför men det tar man nästan igen i nedförsbakarna
![]() |
![]() |
|
|