Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-10, 16:22
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Om du vill åka lite bil så ta en tur ner till Lionas, om tavernan delfini fortfarande är öppnen så är den i sig värd resan, Jag gillar Lionas starkt, en av de häftigare byarna på Naxos och vägen ner är ganska dramatisk, bränslet blir inte så dyrt, vi körde en hel del och tror inte vi la mer än 60 euro på soppan, o då hade vi bil i 10 dagar, En Panda drar inte så mycket annat än uppför men det tar man nästan igen i nedförsbakarna
Svara med citat
Gammal 2014-10-10, 20:47
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Åh, tänk att få se de stora havssköldpaddorna, ska absolut kolla om jag är där vid den tiden!!..
Åh Sunny! Hur har jag missat att du just nu är på absoluta favoritön??? Jag blir alldeles grön av avund... Håller tummarna jättehårt att du får se sköldpaddan! Och tack för att du rapporterar med sådan inlevelse Känns nästan som jag är där med dig...

MVH zakka
Svara med citat
Gammal 2014-10-10, 22:20
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Fredag 10 oktober, Naxos.

Idag en solig och varm dag... MEN... blåsig.. men beslöt mig ändå för att dra till Plaka beach och bada, var så nyfiken på stränderna som jag hört så mycket om att de ska vara så fina!

Tog först en fika nere vid buss-stationen med min trevliga granne på hotellet, som idag skulle dra vidare med Blue Star till Santorini kl.13.00 och min buss skulle avgå vid 12.00 till Plaka, så vi satt där i nästan en timme och hade riktigt trevligt!
Tiden gick därför fort och jag tog adjö och önskade en trevlig tid på Santorini, förmodligen kommer han åter till Naxos om några dagar.

Nu börjar en del tavernor i Chora skylta med att de snart ska stänga inför säsongen, det märks också markant att antalet turister minskat.
På bussen var det inte särskilt många heller...vägen till Plaka var vacker...i Agia Anna upplevde jag det som väldigt exploaterat, liksom helt uppbyggt för turismen..men ändå mysigt!

Väl framme i Plaka... åh..det var nästan som jag tappade andan VILKA FANTASTISKA STRÄNDER.. pudersand som var ljuvlig att gå på... inte många själar här heller, bara ett fåtal som klev av där med mig...

Jag uppsökte genast en passande plats under ett träd som bjöd på lite skugga..slängde mig sen i det ljuvliga havet.. vilken känsla.. en STOR skillnad mot hamnbassängen i Chora där jag tidigare badat... sen la jag mig och solade med den här underbara vyn framför mig....

Här följer fler bilder från Plaka beach...

Här stannade jag förstås flera timmar och bara njöt..vilken underbar miljö!
Tyvärr blåste det kraftigt.. tillslut hade jag sand överallt.. i munnen och näsan.. ..så efter flera dopp var jag ändå nöjd för idag.. beslöt mig för att promenera längs stranden till Agia Anna...åh...så härligt!

Tillslut var jag där inte särskilt långt att gå, här syns Agia Anna på håll....

Satte mig sen på tavernan mittemot piren där fiskebåtarna ligger tätt ihop(här hoppades jag sen att få se sköldpaddor....

Tyvärr kom jag inte ihåg namnet på tavernan, men ni som varit här vet säkert det.. en trevlig familjedriven taverna och fint läge... frågade killen som serverade om möjligtvis sköldpaddorna fortfarande brukar komma in här vid piren runt 17.00..men han sa att så här sent på säsongen är det inte så vanligt att de kommer in tyvärr... så tyvärr jag fick inte se någon!

Agia Anna håller också på att stänga igen, såg lastbilar med solstolar som transporterades bort från stränderna.. vissa hotell såg öde ut, här skulle jag inte vilja bo i lågsäsong..skulle nog lätt få "lappsjuka" då!!..

Men gärna i mellansäsong för de fina strändernas skull!

Nöjd med sen lunch..kändes det dax to move on.. eftersom jag kände behov av att röra på mig så beslöt jag mig för att gå hela vägen hem till Chora... cirka 6 km till Chora från Agia Anna...det blåste kraftigt fortfarande så det blev ingen trevlig promenad tillbaks, dessutom är det en hel del trafik på den vägen mot Chora, tur det inte hade hunnit bli mörkt..då det inte finns någon gångväg utan man måste ju gå på bilvägen, men det gick bra, det tog en timme till Pension Sofi och där väntade gulliga Rena som genast bjöd mig på ett glas vin och en liten tallrik med eget odlade tomater och underbart god getost också denna hemmagjord, hon berättade att de har egna djur såsom getter, grisar och höns..Theodoris var just nu iväg och matade dessa berättade hon... hur hinner de med allt kan man undra.. de är otroliga..satt en timme och pratade med Rena som är den mest vänliga och omtänksamma människa jag träffat på länge.. jag berättade för henne om de galna grisarna jag mött uppe i bergen på Amorgos (just för att hon själv har just den här typen av grisar själv) hon skrattade gott när jag berättade om detta möte, hon tyckte också att det var underligt att de sprang fritt så långt uppe i bergen... det gör inte deras de går i ett inhägnat område.
Att getter går fritt är ju helt naturligt i Grekland menade hon... MEN.. grisar inte lika vanligt!

Trött och nöjd efter denna dag, nu ska det bli skönt att krypa i säng!

Kalinichta!

Sunny (direkt från Naxos)

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-10-10 klockan 22:25.
Svara med citat
Gammal 2014-10-10, 22:34

Citat:
Ursprungligen postat av ingegerd46 Visa inlägg
Undrar om det är mycket folk på Scirocco nu så här års. Längtar såååå till Naxos.
Kan berätta att Scirocco har öppet gick förbi där ikväll när jag var på väg hem från Plaka.. såg mysigt ut några gäster hade de... ...får ta mig en tur dit en kväll innan de stänger igen!..
Svara med citat
Gammal 2014-10-10, 22:59
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vad synd med sköldpaddorna!
Jag tror att resturangen du menar heter Faros. De har egna ekoloiska odlingar och eget kött.Riktigt bra!
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 05:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jag tror att resturangen du menar heter Faros. De har egna ekoloiska odlingar och eget kött.Riktigt bra!
Eller också är det Gorgona.
Men dom tavernorna ligger väl intill varandra?
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 10:07

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Om du vill åka lite bil så ta en tur ner till Lionas, om tavernan delfini fortfarande är öppnen så är den i sig värd resan, Jag gillar Lionas starkt, en av de häftigare byarna på Naxos och vägen ner är ganska dramatisk, bränslet blir inte så dyrt, vi körde en hel del och tror inte vi la mer än 60 euro på soppan, o då hade vi bil i 10 dagar, En Panda drar inte så mycket annat än uppför men det tar man nästan igen i nedförsbakarna
Tack för tips, ja det kan bli en tur till Lionas också, får se vart jag hamnar när jag snurrat runt på vägarna.. ..nejdå jag hoppas jag hittar rätt på en gång!
Nej, klart de små bilarna drar inte så mycket soppa...sen kör jag ju för det mesta väldigt lugnt och fint!!..

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Åh Sunny! Hur har jag missat att du just nu är på absoluta favoritön??? Jag blir alldeles grön av avund... Håller tummarna jättehårt att du får se sköldpaddan! Och tack för att du rapporterar med sådan inlevelse Känns nästan som jag är där med dig...

MVH zakka
Tyvärr inga sköldpaddor i sikte!..

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Ja, verkligen!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Eller också är det Gorgona.
Men dom tavernorna ligger väl intill varandra?
Birgitta.
Det var på Gorgona kommer ihåg namnet nu!!..

Sunny(som har en helt oplanerad dag idag)..
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 14:14
ozogotts avatar
ozogott ozogott är inte uppkopplad

Om du har lite spring i benen och gillar stränderna på Naxos (vem gör inte det) och vädret är varmt och skönt skulle jag rekommendera att ta första bussen från Chora riktning Chalki men gå av vid hållplatsen Ano Sagri.

Gå in mot byn och såvida du inte har stenkoll på vart du ska fråga efter vägen (gång) till Temple of Demeter. Njut av platsen och gå sedan ner mot bilparkeringen och följ den asfalterade vägen åt höger. Efter ca 10 min, mitt i en uppförsbacke ser du en grusväg som viker av åt vänster. Följ den till du kommer fram till en asfalterad väg på vilken du viker av åt höger, gissar att det rör sig om en timme.
Efter ca 15 minuters lite tråkig vandring kommer en oasfalterad avtagsväg åt höger, tror det står Kastraki på en vägskylt.
Följ grusvägen och så småningom kommer du att blicka ut över havet mot vilket du tar riktning. Om du kommer dit jag tänker mig är du på södra änden av Kastrakistranden.

Nu är det bara att gå med fötterna i havet och bada som du vill. Inte många kommer att "störa" dig. Så småningom kommer du till Mikri Vigla vilket du korsar och därefter väntar Plaka, mera bad, blöta fötter och Agia Anna med bussen tillbaka till Chora.

En heldagsvandring, ganka lång men inte mycket upp och ner och defenitivt härlig. Kolla busstiderna bara och förbered dig på att tavernorna kan ha stängt.

Ozogott
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 14:27

..Tack, Ozogott.låter alldeles underbart den vandringen.. ska absolut försöka göra den nästa vecka... MEN... först tänkte jag hyra bil nästa vecka.. Måndag -Tisdag hade jag tänkt!!..

Sunny (direkt från Naxos, Chora)..
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 16:16

Lördag 11 oktober, Naxos

Idag har jag inte haft några större planer, SOL idag med!!.. .
MEN.. fortfarande stark vind.. vågorna går höga!

Tog och strosade i The old town och sen gick jag bort mot Ag.Georgios Bay, inte särskilt mycket folk, men några var det iaf som badade...

Jag kände inte alls för att bada idag.. väldigt nöjd efter allt badande igår i Plaka..
skönt att bara gå runt i alla kvarter och iakta allt som försigår...

En hel del folk inne i Chora.. jag började snurra runt i de smala gränderna i The old town..gick bla förbi denna taverna... någon som ätit där?? På Typografio?...

Läste på menyn på utsidan att de hade en hel del att välja på...

Nu var det stängt så tidigt på eftermiddagen kanske jag går dit ikväll!

Strosade vidare i de trånga gränderna.. kom fram till en butik som sålde allt mellan himmel och jord .men så fick jag se något som jag letat efter länge... vinkaraffer i plåt.. de som de serverar vin i på tavernorna.. jag tog genast och köpte 2 st blå, min älsklingsfärg, 4 euro st, så billigt! Nu är jag GLAD... visst är de fina?...

Ska bli trevligt att servera vin med dom hemma i samband med en liten festlig middag med goda vänner!

Efter detta inköp gick jag och köpte mig en god spenatpaj i bageriet och drog hem till Pension Sofi för att där äta och slappa ett tag.. ikväll ska jag ut och äta på något nytt trevligt ställe!..

Här kommer en bild på mysiga Pension Sofi, jag bor i rummet i mitten längst upp!

Det kommer mera......

Sunny(direkt från Naxos, Chora)..
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 16:43
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Åh jag blir varm i hjärtat på varenda bild du visar visst är Plaka fint och mysiga choran och framförallt Pension Sofi vi bodde i rummet bredvid första gången bodde vi 14 dagar andra ynka 3 dar önskar man vore där och far gärna upp till Dimitras tempel var jätte fint Ha det fortsatt toppen /Susanne
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 16:44
emma emma är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Re: Från Amorgos till Naxos

Så roligt att läsa om dina upplevelser på min favvoö! Är så avis....men önskar dig en fortsatt härlig vistelse och ser fram emot dina skriverier!
/Emma
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 16:50

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
Åh jag blir varm i hjärtat på varenda bild du visar visst är Plaka fint och mysiga choran och framförallt Pension Sofi vi bodde i rummet bredvid första gången bodde vi 14 dagar andra ynka 3 dar önskar man vore där och far gärna upp till Dimitras tempel var jätte fint Ha det fortsatt toppen /Susanne
Ja, här är väldigt mysigt!.
Förresten jag frågade Rena om hon kom ihåg dig och din familj och när jag sa att ni bla firat påsk med dom (för visst var det ni som gjort det?).. då mindes hon er.
Hon påpekade att namn är svårt att komma ihåg men ett ansikte glömmer hon aldrig...

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
Så roligt att läsa om dina upplevelser på min favvoö! Är så avis....men önskar dig en fortsatt härlig vistelse och ser fram emot dina skriverier!
/Emma
Tack, vad trevligt att du tycker det!..
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 17:08

Citat:
Lördag 11 oktober, Naxos

Idag har jag inte haft några större planer, SOL idag med!!.. .
MEN.. fortfarande stark vind.. vågorna går höga!

Tog och strosade i The old town och sen gick jag bort mot Ag.Georgios Bay, inte särskilt mycket folk, men några var det iaf som badade...

Jag kände inte alls för att bada idag.. väldigt nöjd efter allt badande igår i Plaka..
skönt att bara gå runt i alla kvarter och iakta allt som försigår...

En hel del folk inne i Chora.. jag började snurra runt i de smala gränderna i The old town..gick bla förbi denna taverna... någon som ätit där?? På Typografio?...

Läste på menyn på utsidan att de hade en hel del att välja på...

Nu var det stängt så tidigt på eftermiddagen kanske jag går dit ikväll!

Strosade vidare i de trånga gränderna.. kom fram till en butik som sålde allt mellan himmel och jord .men så fick jag se något som jag letat efter länge... vinkaraffer i plåt.. de som de serverar vin i på tavernorna.. jag tog genast och köpte 2 st blå, min älsklingsfärg, 4 euro st, så billigt! Nu är jag GLAD... visst är de fina?...

Ska bli trevligt att servera vin med dom hemma i samband med en liten festlig middag med goda vänner!

Efter detta inköp gick jag och köpte mig en god spenatpaj i bageriet och drog hem till Pension Sofi för att där äta och slappa ett tag.. ikväll ska jag ut och äta på något nytt trevligt ställe!..

Här kommer en bild på mysiga Pension Sofi, jag bor i rummet i mitten längst upp!

Det kommer mera......

Sunny(direkt från Naxos, Chora)..
Det måste vara vår favoritbutik i hela världen! Där finns kryddor i säckar, oliver i olika inläggningar,rolig sprit,keramik,ost osv osv.
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 17:10

Jaha... detta bevisar att jag inte är så haj på citerandet...
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 17:18

Nja, så stor var inte denna butik, det fanns kläder och souvenirer och lite annat tingeltangel... inte kryddor och mat... det finns ju så många liknande butiker i Chora...
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 17:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
underbart god getost också denna hemmagjord, hon berättade att de har egna djur såsom getter, grisar och höns..Theodoris var just nu iväg och matade dessa berättade hon...
Vi har varit med Thodoris några gånger när han har matat djuren. Vid ett tillfälle hade en av getterna fått små söta bebisar. Thodoris döpte en av dem till Camilla, som så klart gjorde Camilla glad och stolt.

Camilla, Camilla och Thodoris. Geten Camilla lever inte längre, men hennes barn gör det. Vad de heter vet jag dock inte.

Citat:
Det är vårt rum.
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 17:36

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi har varit med Thodoris några gånger när han har matat djuren. Vid ett tillfälle hade en av getterna fått små söta bebisar. Thodoris döpte en av dem till Camilla, som så klart gjorde Camilla glad och stolt.

Camilla, Camilla och Thodoris. Geten Camilla lever inte längre, men hennes barn gör det. Vad de heter vet jag dock inte.

Det är vårt rum.
Så gulligt att döpa den till Camilla!..

Ok, visst är det ett bra rum, läget är perfekt!!..
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 17:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Så gulligt att döpa den till Camilla!
Ja, framförallt när Camilla betyder Kamel på grekiska.
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 17:44

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ja, framförallt när Camilla betyder Kamel på grekiska.
...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:24.