![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, jag har precis slagit mig ner på Meze2...här är alltid mycket folk!..
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Fredag 17 oktober, Naxos
Värmen håller i sig, strålande sol även idag och ingen vind som en sommardag i Juli!. ![]() Idag ville jag ut och vandra lite, om man nu kan kalla det för det när man går på bilvägen! Målet var byn Galini cirka 6 km norr om Chora. Traskade iväg på fm och packade ner lite fika i ryggan, inte säkert att det finns någon taverna som har öppet så här sent på säsongen. Det var som sagt olidligt hett idag och ingen skugga att svalka sig i, tradigt att gå på en bilväg men vackra vyer när man kommer högre upp, ner mot havet och bergen. Halvvägs tänkte jag för en stund om det vart så klokt att gå i denna hettan, men fortsatte ändå. Tillslut hittade jag en skuggig plats att vila på ett tag och inta vätska, hade dessutom en fantastisk utsikt ner mot byn Galini... Det var ju en bit kvar att gå... men tillslut kom jag ändå dit, det tog ett par timmar, mycket uppför och ett par pauser... 6 km.. hmm..kändes mer som 10 km...men här var väldigt rofyllt att vara... Sen strosade jag runt på en del småvägar en bit bort ifrån byn, mysiga vägar... Sen passerade jag en stackars igelkott som hade det blivit påkörd, så synd.. jag gillar igelkottar, första gången jag ser en i Grekland.... synd att den var död!... Stannade och fikade en timme, det verkade stängt på den enda tavernan i byn.. traskade sen hela den långa vägen hem till Chora igen, kunde ju ha liftat men kom mig aldrig för att göra det, dum som jag är.. ![]() Såååå skönt att komma hem och ta en härlig dusch och sen softa på balkongen..! Senare stack jag ner till Meze2 och intog en god måltid med ett krus retsina, där har de alltid mycket gäster, känns trevligare då! Gillar inte att sätta mig på ställen som är helt folktomma, även om det händer i bland ute obygden.. ![]() Fick senare veta av min värd Rena att det idag varit 32 grader i skuggan.. hon vill ha regn för det behövs nu.. Sunny(som just nu sitter i bara ett linne på balkongen och det är alldeles ljummet ute, klockan är snart 23.00 lokal tid).. ![]() Senast redigerad av Sunny12 den 2014-10-17 klockan 21:59. |
|
|||
|
|||
![]()
En tur til Galini var min første vandring i Grækenland nogensinde. Det var i 1979.
I Galini begyndte byens "søde" små børn at kaste sten på mig, mens de råbte "turist, turist". Jeg gik tilbage til Chora og har aldrig siden besøgt Galini. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vilken tur jag hade då... inga elaka barn som kastade sten på mig.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Var det alltså den igelkotten som blivit påkörd? Jag ser dem jätteofta på öarna, stackarna är nästan alltid helt platta när de blivit överkörda.
Den första levande igelkott jag såg var på Tilos första gången jag var där, i trappan ner mot torget från Annas studios. Fick gå hem och slå upp vad de hette, det var skadzóchiro, det har jag aldrig glömt sedan. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Förresten Sunny, om du vill samla på dig vinkaraffer så kan du köpa dem på Amorgos också, i järn/diversehandeln i Katapola. Jag köpte två nu senast bara för att få möjlighet att ta en bild där inne, det är ett helt osannolikt ställe, de har ALLT och ägaren vet dessutom precis var han ska hitta det man frågar efter.
Jag gick först in och frågade om han hade en luftmadrass, han tänkte ett slag, böjde sig sedan ner där han stod och halade fram en kanonfin madrass för 9 € ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
![]() Ska tänka på det nästa år, för klart jag ska till fina Amorgos då!.. ![]() Sunny (från ett hett och soligt Naxos).. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fantastiskt att du har sånt väder!
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja, underbart!..
![]() Grekerna själva är förvånade, brukar inte vara över 30 gr i slutet på oktober... så det är ju bara att tacka och ta emot!!.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Alltså den affären på Amorgos måste upplevas,den är helt otrolig.Nu är det många år sedan vi var där men DEN minns jag tydligt
![]() Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Haha, så du har också varit där, Monica
![]() Jag la ett par bilder därifrån i en ny tråd på Amorgosforumet för att inte kapa den här tråden. |
|
|||
|
|||
![]()
Lördag 18 oktober, Naxos
Numera blir jag inte förvånad över att det är fint väder när jag stiger upp på morgonen, bara att tacka och ta emot! Minst 32 grader idag med, så därför blir det inga långa vandringar på bilvägar idag.. istället ska jag njuta av härliga simturer i det underbara havet.. får passa på nu.. snart dax att åka hem till kalla Sverige.. brrrr.. Långt orkar jag inte gå idag.. därför blev det en tur bort till Saint Georges beach...men den långgrunda stranden vill jag inte bada vid utan jag tog och badade vid en liten strand strax innan man kommer till St.George beach..ja några av er kanske känner igen er??.. Först var det bara jag och två grekiska damer, efter ett tag dök det upp fler, övervägande greker som badar här, så jag kör en greek-style igen!.. ![]() Bla de här två grekiska damerna skulle ta sig ett dopp, var av en av dem med en lustig hatt.. som jag tycker är så charmigt på grekiska äldre damer... Här stannade jag länge och fick åter se en grekisk man som fångade en bläckfisk under en snorkeltur och proceduren som följer därefter.. så nu börjar jag bli lite van... ![]() Senare på eftermiddagen drog jag mig ner mot den långa beachen St.George och närmaste café/bar Finikas som var ett väldigt mysigt ställe att sitta och ta sig en frappe och en sandwich mmmm,.... Väldigt mysig miljö på Finikas... Här satt jag och njöt länge.. skönt att bara slappa och slänga några ord till den trevliga killen som serverade.. Tidigare idag fick jag en bild på Scopelitis som var på väg att lägga till i hamnen på Naxos, den är så trevlig den båten... ![]() När jag till kvällen kom hem till Pension Sofi satt hela gänget där, dvs Rena, Theodoris och Panos de bjöd mig på en Frappe och vi hade en trevlig pratstund, passade på att fråga Rena om långtidsboende vad hon tar och naturligtvis får jag ett speciell price... så det hoppas jag att jag kan göra någongång stanna ett par månader... mmm..så härligt det skulle vara!.. ![]() Sunny(direkt från varma Naxos).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Underbart! Njut!!!!
Idag har jag gjort en SUNNY 12!!! Jag bestämde mig plötsligt för att INTE åka hem från Thessaloniki i vår, så jag har bokat flyg med Aigean 21 maj från Thessaloniki till Aten f v b till Tinos. Där stannar jag 10 dagar och åker sen hem från Aten 31 maj! YIPPIE!!! ![]() ![]() ![]() ![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Härligt Sunny12 att du har så fint väder. Det är bra att lagra på lite sol nu för snart skall du ju hem till kalla nord. Passar på att tacka för alla dina fina rapporter och bilder och önskar dig en bra resa hem (för hinner kanske inte mera kommentera här före det).
![]() Och tack till Birgitta för de fina bilderna från Fotis. Vi var på Naxos 2009 om jag inte minns fel och då visade pappa Fotis stolt just denna baby för oss. Trevligt ställe att sitta på är det. / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Söndag 19 oktober, Naxos
Blåsvädret startade redan under natten, fönsterskydden till balkongdörrarna skallrade och slog utanför, jag vaknade med ett ryck vid 02.00..sov oroligt resten av natten! Vilket plötsligt väderomslag.. ![]() Det blåste kraftigt när jag senare på fm drog mig ner mot hamnen, kolla in vågorna... Idag blir det inget bad, strosa i Chora känns trevligare, solen värmde dock något.. men inget shortsväder precis, det blev långbyxor och en kofta.. en del greker går ju redan i dunjackor och tjocka västar.. ![]() Inte myllrar det med folk nu, men när Blue Star anlände så var det nog ett 30-tal personer som klev av... dock ungefär lika många som lämnade Naxos. Naxos Chora är verkligen vacker.. Jag trivs verkligen här, strosa i de trånga gränderna utan att igentligen ha något mål.. Efter ett par timmar vart jag sugen på lite mat och slog mig ner på Pizzeria o Spagettheria Girasole i början av hamnpromenaden... beställde in ugnsbakade grönsaker och ett litet krus vitt..det smakade underbart gott.. ![]() Mina bordsgrannar beställde in en pizza som de delade på... kan förstå varför, den var i jätteformat! Ångrar att jag inte tog en pizza ist för den såg så god ut, tror att de är duktiga på det här, får nog gå dit imorgon och prova en pizza även om min rätt var helt ok. Vanligt förekommande att det hänger bläckfiskar på tork i Chora... Det starkaste minnet från Naxos för mig kommer nog att vara ALLA bläckfiskar jag sett på tork samt bli fångade och slagna i backen.. ![]() Imorgon sista dagen i paradiset.. börjar få ångest, letar lågprisbiljetter skulle gärna stannat kvar, men jag måste väl hem och göra någon nytta!.. ![]() Janne.. KALIMERA -dekalen sitter prydligt på väggen strax innanför entrén på Pension Sofi, fast det vet du väl, du var väl här i sommar!? Sunny(direkt från Naxos).. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Prova pizza du, det brukar var väldigt gott i Grekland. Kan inte fatta att du snart är på väg hem igen. Njut nu av den sista tiden! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Sunny! Som vanligt har det varit med glädje jag har följt din resa!
Tack för fantastisk rapportering och ha det bra tills nästa gång!! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Ja, jag ska verkligen prova en pizza imorgon, sista dagen och natten med gänget!!.. ![]() Sunny ![]() |
![]() |
|
|