![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
I juni bör ni inte ha några som helst problem att hitta boende, den enda gången jag förbokar i juni är om jag vill bo i ett speciellt rum. Om ni väljer Koufonissi som komplement till Naxos är det bra att veta att den ön då är fullsmockad med skandinaviska barnfamiljer och inte så många turister från andra länder. Stränderna där är väldigt fina och i byn finns det gott om tavernor, barer och små butiker. Med tonåringar ska ni i så fall bo i byn, inte utanför. Amorgos har jag inte samma koll på som Naxos och Koufonissi, men om ni gillar att vandra på stigar i bergen är det absolut rätt ö. Jag tror att ni kommer att gilla Naxos väldigt mycket och ett alternativ till att öluffa runt är att stanna där större delen av tiden och följa med en dagsutflykt från Naxos till Koufonissi, med ett kortare stopp på Iraklia på ditvägen. När turbåten lägger till på Koufonissi väntar både badbåt som snabbt kan ta er till öns stränder, och Finikasbussen (gratis) som kan ta er till Finikas strandtaverna. Därifrån kan ni promenera tillbaka till byn efter lunch och bad, eller gå längs vattnet till öns olika stränder. Sista stranden är Porí som har två tavernor vid stranden. Från Porí går det lokalbuss då och då, men också badbåt, vill ni promenera tvärs över ön in till byn tar det ca 20 minuter. Ta sen en tidig båt från Naxos till Santorini dagen före ni ska åka hem och bo då gärna i Fira för att lättast se Santorinis storslagenhet. Både Naxos och Koufonissi har fina badstränder och är öar som känns trevliga både för "nästan vuxna" och vuxna. På Santorini finns en hel del att se, men det är enormt exploaterat och ofta väldigt dyrt. Trevlig resa! Våga |
|
|