Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-11, 10:43
Bäckis Bäckis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015
Standard Ö-luffa för första gången, bra rutt med avslut på Santorini

Hej där.

Vi, jag min sambo och hennes två barn på 8, 12 år planerar för en resa i juni, vi har tänkt vara på resa i ca 14 dagar. Vi åker till Aten först och är där i 2 dagar för att sedan ge oss ut på öarna. Vi planerar för att åka hem från Santorini.

Har någon/några några reseförslag, vi är intresserade av maten, kulturen samt mkt bad såklart!

Jag har surfat runt en hel del, har fastnat för Amorgos samt några dagar på Santorini innan hemresan.

Men vi skulle gärna några till förslag på bra prisvänliga och bra barn och familjeöar.

Vänligen
Bäckis
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 13:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Ö-luffa för första gången, bra rutt med avslut på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Bäckis Visa inlägg
Men vi skulle gärna några till förslag på bra prisvänliga och bra barn och familjeöar.
Paros, Antiparos och Naxos stämmer bra in på dina önskemål. Blue Star Ferries går till Paros (därifrån kan ni åka liten båt till Antiparos), sedan till Naxos, och därifrån till Santorini. En perfekt rutt för en barnfamilj.
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 13:47
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Paros, Antiparos och Naxos stämmer bra in på dina önskemål. Blue Star Ferries går till Paros (därifrån kan ni åka liten båt till Antiparos), sedan till Naxos, och därifrån till Santorini. En perfekt rutt för en barnfamilj.
Håller med Kalimera fullständigt.
Tycker ni ska prioritera med flera dagar på Antiparos än Paros. Antiparos är en perfekt familjö, med droppstensgrottan och fina badmöjligheter.
Naxos kommer hela familjen att gilla, det är en mysig och trevlig ö. Rekommenderar Hotel Agios Prokopios, som har gäss, höns, kalkoner, en åsna bakom hotellet. Plus katter. Barn gillar dessa djur. Fina stränder i Agios Prokopios och Agia Anna. Bussar in till Chora går en gång i halvtimmen.
Santorini skulle jag ta sista dygnet, ni kommer att fastna på Naxos
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-02-12, 09:16
Bäckis Bäckis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Hej och tack för era snabba svar och förslag.

Det värmer gott så här års.

Mvh
Svara med citat
Gammal 2015-02-12, 12:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Om du har fastnat för Amorgos tycker jag inte att du ska släppa det helt. Aten-Amorgos-Santorini är en fin resa, bara man står ut med den långa båtresan i början.
Svara med citat
Gammal 2015-02-12, 12:50
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Amorgos är ju så fantastiskt vacker..den vackraste ö jag varit på hittills.. ..så varför inte.. Aten - Amorgos - Naxos - Santorini.... är mitt förslag!
Svara med citat
Gammal 2015-02-12, 16:15
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Mitt råd är att inte besöka för många öar. Med två dagar i Athen i början och två dagar på Santorini i slutet återstår det tio dagar, så max två öar till! Om ni är sugna på Amorgos (och barnen gillar berg och stenstränder med en och annan sandstrand) skulle jag välja att börja just där och avvakta med Naxos. När ni har utforskat Amorgos färdigt (kan säkert ta alla tio dagarna) tar ni er vidare till Naxos, och därifrån till Santorini.

Om sandstränder är viktigare för era barn, samtidigt som ni vill ha många möjligheter till olika utflykter, passar Naxos som första val efter Athen. Att bo i Agios Prokopios eller Agia Anna passar många barnfamiljer, andra gillar att ha närmare tillgång till stadslivet och bussar som går till olika platser på ön. Då kan det passa bra att bo i Naxos stad.

God mat kan ni hitta på många ställen på de flesta öar, riktigt hemlagat stuk på maten hittar ni bäst på öar som Schinoussa och Iraklia. I juni är det främst skandinaviska barnfamiljer och en och annan stamgäst som fyller småöar som dessa, och som gästar de andra öarna. Till Amorgos och Naxos kommer även vandrare från olika länder eftersom det finns så bra vandringsleder där.
Lycka till med resan!
Våga
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:36.