Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-17, 17:03
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Dessa Gatuhökare!

Dessa gatuhökare!

Jag har med förundran skådat dessa gatuhökare, eller ska jag skriva nasare, de som med sin med en rem fästad runt halsen försöker sälja diverse bråte på turistorterna från sina på magen placerade lådor.

Oftast handlar det om i sydostasien tillverkade och kopierade märkesprodukter av mer än tveksam kvalitet.

Jag har förstått att säljarna mera troligt är illegala invandrare utan uppehållspapper.

Hur är det? Köper ni Kalimeravänner något av dessa personer? Det handlar oftast om Dvd-skivor där kopieringsskyddet nogsamt avlägsnats i fjärran sydostasiatiskt land, eller klockor med tveksam kvalitet. Tändare, diverse övrigt bjäfs.

Vi handlar aldrig av dessa gatuhökare, men gör någon annan det?

Arne

Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 17:21
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Dessa Gatuhökare!

Nej det gör vi inte. Tycker det är lite obehagligt när de kommer fram när man solar på stranden... En gång för några år sedan var det en solande italienare som bar sig riktigt illa åt och slog till en kille som ville sälja något "bjäfs" med påföljd att maken blev förbannad på italienaren och en högljudd diskussion uppstod... Inte vet jag om alla förstod precis allt som sades men den stackars försäljaren lommade iväg och läget lugnade ner sig en aning men maken var grinig en lång stund... Man behöver ju inte vara elak även om man inte vill köpa något!

MVH zakka
Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 18:24
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

[IMG][/IMG]

På stranden använder jag denna skylt med framgång... när dom blir för påfrestande !

/ Tom
Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 18:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Nån gång på Tinos köpte jag några CD- skivor, men inte numer....Men man får beundra deras nit ibland, även om man blir lite trött när man blir tillfrågad om solglasögon, syapparater, afrikanska skulpturer mm.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 19:30
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Kors då, jag var helt övertygad om att du stavat fel på smartfånen och var upprörd över alla Dessa gatuKökare! och tänkte, innan jag öppnade tråden, att ja de är säkert mycket upprörande med alla sina himlans dumma korvar och allt sitt eländes jäkla stekos

Nu, för att återgå till frågan. I somras blev jag erbjuden en helkroppsmassage (som jag skulle betala för naturligtvis - inget roligt är gratis) av en man på stranden i Plaka. Men jag avböjde.

Däremot såg jag att övriga turister gärna betalade för den tjänsten. Väskor, solglasögon, klockor i renaste guld och annat verkade inte vara någon framgång alls att kränga.
Jag tyckte synd om dem i värmen och tänkte varje gång att nästa gång ska jag köpa något, men det blev aldrig av.
Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 20:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Sådana har jag inte sett någon annanstans än på Santorini på många år ... Men jag blir inte upprörd, det är väl fattiga människor som försöker försörja sig det handlar om.
Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 20:37
Malina Malina är inte uppkopplad

Jag blir absolut inte arg eller förvånad. Jag förstår att de måste försöka försörja sig,precis som Romerna här.
En gång har jag fått en mycket bra massage av en Thailändska på Santorini.
Klockor,armband,väskor köper jag inte.
Man försörjer sig så gott man kan...
Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 21:29
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jag blir absolut inte arg eller förvånad. Jag förstår att de måste försöka försörja sig,precis som Romerna här.
Man försörjer sig så gott man kan...
Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 21:31
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Jag brukar inte handla av dem.. MEN.. jag kan förstå att de måste försörja sig på något vis!..
Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 21:54
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Om ni nu tar kroppsmassage av dom som erbjuder detta på stränderna. Då är frågan hur är deras handhygien. Tror inte att den är den bästa. Det har gott ut varningar om detta.

Sedan kan man ju förstå dom som säljer krimskrams. Är väl att jämföras med våra tiggare. Det mest tragiska är när småbarn går runt och försöker sälja saker.
Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 22:20
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Jag handlar inte sånt skräp från någon strandnasare. Det är väldigt sällan vi ser någon heller på Anti men det kommer någon ibland. Alltid är det afrikaner och det är klockor, kikare, väskor, hårknyppling, musik-CD eller DVD som gäller.
Jag såg någon dokumentär om detta för något år sedan och det beskrevs som rena slaveriet med papperslösa försäljare.
De besvärar en inte om man är tydlig och skapar på huvudet och viftar nekande med handen utan att se otrevlig ut. En nick tillbaka brukar det bli.

Däremot de ambulerande "dövstumma" som placerar ut tändare, ficklampor, laserpekare och annat krafs på restaurangborden när man ska äta. Varorna lämnas tillsammans med ett litet kort som förklarar att dom är "dövstumma", är mer besvärande. Hamnar grejerna väl på bordet och kunden börjar pilla på dem så kan det bli irriterat. För matrons skull så undvik helst att få grejerna på bordet. Om det ändå händer så pilla inte om ni inte tänkt köpa.

På det stora hela så är det givetvis beklagligt att de blir tvungna att springa runt och sälja krimskrams till turister.
Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 22:20
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Nei, vi bruker ikke kjøpe, selv om jeg synes veldig synd på dem.....
spesielt de jeg har sett i Athen og Chania, som står/sitter og klasker "tomater" og "jordbær" i asfalten..., og har gjort det i mange år ...
(det er forhåpentligvis ikke de samme da..., men..)

Når jeg ser dem blir jeg ydmyk og tenker spesielt over h v o r priviligert jeg er...

Strandselgere er vi ikke "utsatt for" så ofte, men i sommer så vi mange i Ag. Prokopios på Naxos. Ellers reiser vi l a v sesong, og ellers ofte til små øyer, hvor dette "tilbudet" ikke finnes.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 03:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Har inte sett några på de öar jag besökt vid mina sista resor men jag undviker ju massturismorter nästan helt numera. Eva
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 06:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad

EvaL ; Tinos anser jag inte vara en massturismö, men de ambulerande säljarna finns där, såsom romer, indier/pakistanier (?) och afrikaner. Inte i stor skala men ändå. Det blir nog fler och fler men en försörjning måste de ju ha. Tyvärr är det väl andra som håvar in ev vinst.

Lissi - som bara sett en enveten dragspelande rom som blivit bortkörd då han störde annan musik.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 07:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Kastas - massörernas handhygien är säkert inte värre än när du tar tag i vilken tavernastol som helst för att dra ut den.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 08:35

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Kastas - massörernas handhygien är säkert inte värre än när du tar tag i vilken tavernastol som helst för att dra ut den.
Exakt bakterier finns överallt.. bara man tar i ett dörrhandtag, varit i affären och handlat... när jag var på Samos så var det Thailändare som erbjöd massage vid stranden.... jag studerade dom noga och upmärksammade också att de tvättade sina händer... men det kanske inte alla gör!..

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-02-18 klockan 09:17.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 08:40
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Köpte 4 cd skiver i Plomari på gatan, 2 av dem var det ingen musik alls på när jag kom hem och skulle lyssna glad i hågen, så det gjör jag aldrig om

Massasje på stranden har jag benyttat mej av flera gånger, kan inte låta bli
och vi tar på en massa ting i löpet av dagen utan att tänka på "alla andra" som ochså har tagit i det handtaget, stolen med mer så där är jag inte hysterisk....

Var på Copacabana i Januari, DÂR kan man snacka om strandförsäljare, det värsta jag varit med om , så det lilla som är i Grekland är ingenting.
Bättre dom jobbar för mödan än är kriminella.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 09:26

Citat:
Ursprungligen postat av ouzakia Visa inlägg

Var på Copacabana i Januari, DÂR kan man snacka om strandförsäljare, det värsta jag varit med om , så det lilla som är i Grekland är ingenting.
Bättre dom jobbar för mödan än är kriminella.

Det räcker att åka till Turkiet (dit jag rest ett flertal gånger).. där kan man också snacka om strandförsäljare...där blev man störd i stort sett hela tiden... i Grekland har jag sällan stött på dem...
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 17:45
larvih larvih är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Jeg køber aldrig noget af gadehandlerne, men det er mit indtryk, at f.eks. negeren, som holder til på Chanias busstation med sin lille vogn, er vældig populær. Rigtig mange taler med ham og hilser på ham. Han er vel næsten en institution.
Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 18:19
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Har inte sett några på de öar jag besökt vid mina sista resor men jag undviker ju massturismorter nästan helt numera. Eva
På "massturismorter" som tex Platanias så är det förbud mot sådan här försäljning.... Så här kan man vistas på stranden utan att störas av dessa säljare
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:20.