Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-03-07, 17:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hällvättes snöhällvätte!!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Pierra Creta anordnar för andra året i rad en skidtävling. Den äger rum denna gång på Mygerouplatån, Psiloritisberget i Rethymno-regionen. Detta år är det en lagtävling med 2 - 5 deltagare per lag. Förra året var det individuell tävling och det fanns deltagare från Grekland, Tyskland, Frankrike och Sverige (Elisabet var där som medhjälpare)
Ja, det var jag och det var den mest fantastiska Greklandsupplevelsen jag haft, alla kategorier. Byborna från bergsbyarna kom i busslaster för att vara med om folkfesten. En rar äldre dam satt på sin pall och serverade te som hon kokat på tio örter i en jättekittel över öppen eld. Männen grillade småsouvlaki så det osade lång väg. Byprästen Papa Andreas stod i målet och high fiveade alla som gick i mål. På kvällarna bjöds vi på fantastiska fester i byarna, med massvis med mat, raki, dans, andra trevligheter och presenter.

Tävlingen var ett jättebra arrangemang av de några av de mest skidfanatiska människor jag någonsin träffat (och jag har träffat många). Min dotter (som för övrigt vann damklassen) fick ljungande applåder när hon sa att det var den roligaste tävlingen hon varit med i (och ändå visste de ju inte hur många och olika tävlingar hon faktiskt har varit med i).

För övrigt kan tilläggas att Pierra Kreta inte är en "vanlig" skidtävling utan en tävling i skidalpinism, där man går uppför berget med stighudar under skidorna samt stegjärn på fötterna och isyxa i handen där det är som brantast (då spänner man fast skidorna på en specialryggsäck) och när man nått toppen åker man ner (opistat) till målet.

Pierra Kreta är namnet på tävlingen. Arrangörer är fjällklubbarna i Heraklion och Rethymnon.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:05.