Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-15, 18:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Ska vissa länder bojkottas?

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Indien är däremot, tyvärr(för det är många plaster jag skulle vilja besöka där), ett land jag inte kommer att reisa till pga våldtäkterna
Men hur ställer du dig till våldtäkter här i Sverige? Vilket man kan läsa om var och varannan dag!
Är inte det lika förskräckligt?..

Det förekommer ju inte enbart i Indien menar jag!

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-03-15 klockan 18:06.
Svara med citat
Gammal 2015-03-15, 18:48
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Men hur ställer du dig till våldtäkter här i Sverige? Vilket man kan läsa om var och varannan dag!
Är inte det lika förskräckligt?..
Jo klart det är det! Du tror väl inte jag tycker det är ok? Men nu var detta länder jag helst inte vill resa till. Har inte läst om gruppvåldtäkter mot barn eller under bussresor i Sverige. Det jag läst om Indien har varit horribla grejer. Som nu senast den här 70-åriga nunnan som blev gängvåldtatt när hon försvarade sin klosterskola. Eller den turisten som dog av sina skador efter en gruppvåldtäkt.
Svara med citat
Gammal 2015-03-15, 19:00

Citat:
Jo klart det är det! Du tror väl inte jag tycker det är ok? Men nu var detta länder jag helst inte vill resa till. Har inte läst om gruppvåldtäkter mot barn eller under bussresor i Sverige. Det jag läst om Indien har varit horribla grejer. Som nu senast den här 70-åriga nunnan som blev gängvåldtatt när hon försvarade sin klosterskola. Eller den turisten som dog av sina skador efter en gruppvåldtäkt.
Jo, jag vet att det varit extremt just i Indien.. MEN.. tycker att alla övergrepp och våld på kvinnor och barn är lika hemskt i alla dess former vart någonstans det än förekommer!

Undra vart man ska bo och resa tro!..
Svara med citat
Gammal 2015-03-15, 19:40
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
MEN.. tycker att alla övergrepp och våld på kvinnor och barn är lika hemskt i alla dess former vart någonstans det än förekommer!
Ja, verkligen! Och på djur! Där är jag heller inte så förtjust i hur de behandlar djur i vissa länder Som för ex i Kina. Men där har jag varit flera ggr och tyvärr behandlar man inte de alltid så bra i vårt kära Grekland heller..
Svara med citat
Gammal 2015-03-15, 20:06

Citat:
Men där har jag varit flera ggr och tyvärr behandlar man inte de alltid så bra i vårt kära Grekland heller..
Nej, tyvärr inte.. ..men ändå åker vi dit, måste nästintill blunda när jag går förbi åsnor, hästar, kor med bundna framben...så fruktansvärt att inte få röra sig helt fritt!

Sunny, STOR djurvän!
Svara med citat
Gammal 2015-03-16, 13:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Klart att det är horribelt. Det är fasansfullt. Precis som våldtäkter i alla andra länder inklusive Sverige. Och precis som i Sverige är den farligaste platsen för en indisk kvinna hemmet. Det är där flest övergrepp begås.

Indien är en demokrati, sju snäpp efter Grekland på demokratiindex. Och regeringen sanktionerar inte våldtäkter, tvärtom, gärningsmännen på bussen är ju dömda till döden (vilket jag egentligen har mer problem med än kriminalitet, statligt arrangerade mord är ju fruktansvärt).

En förändring verkar vara på gång i Indien. Efter de senaste årens uppmärksammade våldtäkter verkar många ha fått nog, det har ju varit våldsamma protester bland kvinnor och män efter det fasansfulla som hänt. Jag undrar om det beror på den växande medelklassen, fler och fler utbildar sig, värderingar ändras.

Men värderingsskiftet kan inte gå fort i ett land med Indiens historia, med klasskillnader som är gigantiska även om kastsystemet officiellt är skrotat. I Indien bor några av världens fattigaste människor men också några av världens rikaste. Eftersom jag varit i Indien blev jag enormt provocerad av att hitta indier på listan över världens rikaste människor.

Jag längtar efter att hälsan ska tillåta att jag kan åka till Indien igen, det är ett land som är nyttigt att uppleva, det gör saker med en. Jag har nåt slags dröm om att volontärarbeta där, inte för att förändra världen utan för att komma närmare människorna. Isåfall kommer jag nog att väga in min personliga säkerhet, det är lätt att bli rädd när man läser om våldtäkterna. Men jag skulle inte låta bli att åka i protest mot våldshandlingarna, staten sanktionerar dem ju inte, tvärtom.
Svara med citat
Gammal 2015-03-16, 15:11
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Klart att det är horribelt. Det är fasansfullt. Precis som våldtäkter i alla andra länder inklusive Sverige. Och precis som i Sverige är den farligaste platsen för en indisk kvinna hemmet. Det är där flest övergrepp begås.
...
Jag längtar efter att hälsan ska tillåta att jag kan åka till Indien igen, det är ett land som är nyttigt att uppleva, det gör saker med en. Jag har nåt slags dröm om att volontärarbeta där, inte för att förändra världen utan för att komma närmare människorna. Isåfall kommer jag nog att väga in min personliga säkerhet, det är lätt att bli rädd när man läser om våldtäkterna. Men jag skulle inte låta bli att åka i protest mot våldshandlingarna, staten sanktionerar dem ju inte, tvärtom.
Jag tror att kunskap och information är ett bra botemedel mot rädsla, här går det att läsa sig till mer om Indien. Det är Per J Andersson som skriver, en verklig indienkännare:
http://www.vagabond.se/bloggar/indie...-typiskt-brott
http://www.vagabond.se/bloggar/indie...k-valdtaktsvag
Södra Indien är mitt vinterparadis, precis som Grekland är mitt paradis andra tider på året. Det är fantastiskt att ha möjlighet att resa ut i världen, att få njuta av olikheter och likheter.
Våga
Svara med citat
Gammal 2015-03-16, 15:17
inkfishs avatar

Tack, inlägg nr 2 där hade jag inte läst förut, däremot det första. Ja, Per J Andersson är verkligen jättebra på Indien.

Vart i södra Indien åker du, Kerala? Jag har kikat en del på det men Indien är inte riktigt i planerna just nu.
Svara med citat
Gammal 2015-03-16, 15:34
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Tack, inlägg nr 2 där hade jag inte läst förut, däremot det första. Ja, Per J Andersson är verkligen jättebra på Indien.

Vart i södra Indien åker du, Kerala? Jag har kikat en del på det men Indien är inte riktigt i planerna just nu.
Jag har varit helt kort i Kerala, men i södra Goa har jag hittat det jag behöver på vintern - en lång strand att promenera på, möjlighet att bo enkelt på stranden till ett rimligt pris, en lugn och meditativ stämning, vind som svalkar, god mat, lagom mycket turister och lätt att röra sig runt på egen hand med lokala bussar eller på andra sätt. Det lilla jag har mött av Kerala var varmare och fuktigare, med korta stränder, grönt och blommande, vänligt och inriktat på ayur veda.

Bombay (eller Mumbai som stan nu heter officiellt) har jag förälskat mig i, en färgstark storstad (22 miljoner invånare) med enorm intensitet men som ändå är lätt att besöka som ensam kvinnlig resenär. Inget för återhämtning, men ett besök där några dagar vid varje indienresa är numera ett måste!
Våga
Svara med citat
Gammal 2015-03-16, 16:11
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Jag har varit helt kort i Kerala, men i södra Goa har jag hittat det jag behöver på vintern - en lång strand att promenera på, möjlighet att bo enkelt på stranden till ett rimligt pris, en lugn och meditativ stämning, vind som svalkar, god mat, lagom mycket turister och lätt att röra sig runt på egen hand med lokala bussar eller på andra sätt. Det lilla jag har mött av Kerala var varmare och fuktigare, med korta stränder, grönt och blommande, vänligt och inriktat på ayur veda.

Bombay (eller Mumbai som stan nu heter officiellt) har jag förälskat mig i, en färgstark storstad (22 miljoner invånare) med enorm intensitet men som ändå är lätt att besöka som ensam kvinnlig resenär. Inget för återhämtning, men ett besök där några dagar vid varje indienresa är numera ett måste!
Våga
Tack, intressant! Mumbai har jag inte passerat, jag åkte charter direkt till Goa den enda gång jag varit där.

Får jag fråga vilken din strand är i Goa? (Du behöver inte svara om du inte vill). Jag bodde i norra Goa (Calangute) men tog några nätter i söder, i Agonda. Det var paradisiskt, om jag bara hittat ett bättre boende hade jag lätt kunnat stanna längre.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.