Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-03, 19:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Du skulle väl få lite tillsyn också och om det är av den jag tror så kan du inte få det bättre
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 19:51
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Du skulle väl få lite tillsyn också och om det är av den jag tror så kan du inte få det bättre
Ja, någon kommer och städar var tredje dag, hon sa inte vem!..
Jag är ju ensam gäst, så servicen blir inte som den normalt är när det är fler gäster och jag har ju fått betala därefter också!..
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 20:14

Visst är väl Piraeus också väldigt mysigt, som här i Zeas marina.. som jag strosat runt idag..

Lite havsutsikt har jag från min balkong på Lilia hotel.. ..

MEN, det ska bli skönt att komma iväg till SIFNOS imorgon och dessutom en ny båtupplevelse med Adam Korais, spännande..
Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 11:07
inkfishs avatar

Sunny - jag såg just på facebook att de byter busstidtabell på Sifnos just idag. Så var säker på att det är den färskaste om du ser någon uppsatt.

Här är den:

http://www.roomsinsifnos.com/el/χρήσ...;ων/
Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 11:30

Tack, Inkfish..så bra!..
Det blir nog inte nödvändigt för mig att hyra bil.. kommer vandra det mesta och sen ta bussen däremellan..

Idag är det hett, softar i hotellbaren, snart avfärd till hamnen...
Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 11:35
inkfishs avatar

OM du skulle hyra bil, t ex för att åka upp till superidylliska fiskeläget Cheronissos - jag brukar hyra moppe på Apollo moto rental, på höger sida i backen in mot Apollonia när man kommer från ditt håll. De har bilar också. Damen kan verka butter men tinar upp om man pratar på, och har alltid varit schyst med priser och villkor.
Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 11:46

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
OM du skulle hyra bil, t ex för att åka upp till superidylliska fiskeläget Cheronissos - jag brukar hyra moppe på Apollo moto rental, på höger sida i backen in mot Apollonia när man kommer från ditt håll. De har bilar också. Damen kan verka butter men tinar upp om man pratar på, och har alltid varit schyst med priser och villkor.
Bra tips, ja dit vill jag ju, någon dag blir det nog hyrbil eller två.. ..gillar ju att susa runt på öarna.. ..
Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 11:56
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Bra tips, ja dit vill jag ju, någon dag blir det nog hyrbil eller två.. ..gillar ju att susa runt på öarna.. ..
Och av erfarenhet kör du ju så bra på krokiga vägar, Sunny!
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 12:01

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Och av erfarenhet kör du ju så bra på krokiga vägar, Sunny!
Birgitta.
.....
Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 14:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag fick nyss sms-hälsning från Sunny som är lyckligt på färjan, på väg till Sifnos. Ingen internettäckning på färjan.

Hon hälsade till er alla!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 15:10
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Jag som ville läst det senaste om Rakadiko... Bagageförvaringen då? Såg du något om den i Pireaus?
Fortsatt härlig resa!
Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 17:17
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Kanon att resan börjat bra Sunny

Trots att jag inte själv kommer iväg till Grekland är jag så himla glad att Greklandssäsongen börjar på riktigt nu, med alla direkt rapporter!

Väntar med spänning på dina rapporter från Sifnos

Ylva
Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 14:33

Tisdag 5 maj

Båtresan igår tog sin lilla tid efter 6 timmar var jag framme på Sifnos, när vi ankom Serifos.. vart jag positivt överraskad.. så vackert.. får nog besöka den ön innan hemkomst.

Ringde upp Dimitris när vi närmade oss Sifnos, jodå han väntade in mig... No worries.. Vilken trevlig man.. på vägen till hotellet visade han mig var jag kunde handla mat och dryck, två st välsorterade butiker bara 3 minuters promenad från hotellet, kan det bli bättre.. i byn Katavati.

Det lilla Guesthouse med 6 rum, så mysigt och jag enda gästen.
Vilken lyx!..

Tyvärr är det problem med wifi på hotellet men de försöker ordna så jag kan få uppkoppling från grannhotellet.

Så innan det blir klart så blir det lite sisådär med rapporteringen och bilder, men det kommer så snart allt är klart!
Nu sitter jag på Hotel Anthoussas café och taverna i Apollonia, som tur är så har ju de flesta tavernor numera wifi.

Min första reflektion när jag vaknade i morse var.. "nu är jag i paradiset" vilken utsikt från min balkong..Panorama över havet, ser Paros och Antiparos väldigt nära..nästan som att kunna simma över dit.
Det är otroligt vackert här, strosat i Apollonia idag viken underbar by, måste nypa mig i armen för att kolla så jag inte sover och drömmer, helt otroligt mysigt!
Idag blir en lugn dag, har inhandlat karta så imorgon tänkte jag smygstarta med en vandring till Kastro....sen en dag ska jag vandra till Faros, Dimitris ville jag skulle titta in på hans hotell Aperanto på en drink så gulligt!!..

Ja nog är det paradiset här, det känner jag redan!
Berättade för Dimitris att jag fått tips från Kalimera om ön och han kände väl till dig Janne och Camilla..

Han sa, Janne loves Sifnos!.

Tyvärr blev det inte att jag kollade upp bagageförvaring i Pireaus hade annat trevligt för mig, so sorry!
Inte heller åt jag på Rakadiko,pga att det var stängt när jag gick förbi och jag var vrålhungrig, så jag gick till den lilla marinan och käkade, next time maybe!

Det kommer mera...

Sunny, direkt från Apollonia, Sifnos.

PS. Det är få turister här än så länge, men det är bara skönt för min del.

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-05-05 klockan 14:38.
Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 15:04
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Det låter underbart o du missa inte Serifos ser fram emot vidare rapporter
Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 17:17
inkfishs avatar

Roligt att du verkar ha fått en så bra start!

Det är fiffigt med de där kvälls- och nattfärjorna, man kommer fram i mörker och morgonen därpå får man en lyckochock när man tittar ut i morgonsolen. Maranna ligger så vackert till också.

Ja, Apollonia är verkligen vackert, men då ska du veta att Kastro är många gånger vackrare!

Av de angränsande byarna är också Artemonas väl värd att gå några rejäla vändor i, jag hade inte gjort det tidigare men gjorde det senast jag var på Sifnos. Fantastisk by.

Det ska bli roligt att se hur du tillbringar dina dagar!
Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 20:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Han sa, Janne loves Sifnos!.
Har gör ju det.

Roligt att det börjat så bra! Jag gillar Apollonia och byarna däromkring jättemycket, men det är inget mot vad jag gillar exempelvis Kastro och Heronissos. Du har mycket framför dig.

Hoppas att du får igång WiFi så att du kan rapportera.
Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 12:11

Onsdag 6 maj

Varm och solig morgon igen, 30 grader i solen.

Vaknade tidigt kände mig ivrig att få komma iväg på vandringen till Kastro.

Ryggan packad med diverse, först en sväng förbi Apollonia,lugnt och stilla, verkar som om vissa tavernor ej öppnat upp inför säsongen än.

Gick en bit på bilvägen ner mot Kastro, sen tog jag en avstickare på en mindre väg och sen kom jag in på en åsnestig som jag fick för mig ledde till Kastro, men det blev nog en lång omväg, för jag tror att den leden går mot Faros, får fråga senare om jag ska gå igen till Kastro hur jag ska gå.

Tillslut kom jag iaf fram till Kastro.. Åh..så vackert vilka vyer..helt otroligt!!

Strosat runt här och bara njutit, sitter just nu vid det lilla bageriet och käkar glass och dricker en Frappe...

Alla är väldigt vänliga och lätta att prata med, inte mycket turister här heller.

De håller på att städa upp och ställa iordning allt inför säsongen.

Snart ska jag vandra tillbaka till Apollonia men då går jag bilvägen,orkar inte vimsa runt på åsnestigarna....

Jag pratade med min värd Maria igår, hon trodde jag skulle få internet uppkoppling från grannhotellet inom kort.. så då kan jag dela med mig av lite fina bilder också!

Imorgon funderar jag på att gå upp till Profitis Elias, vandringen utgår från Katavati och jag bor ju i närheten.

Idag kanske jag tar en sväng till Artemonas på hemvägen.

Tack, för hälsningar!

Sunny, direkt från Kastro, Sifnos.
Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 15:09

Jag hittade åsnestigen tillbaka till Artemonas ännu en vacker by, stor mysfaktor!..
Sen var det inte långt till Apollonia och här sitter jag nu på tavernan Veranda och njuter med utsikt mot Paros och Antiparos.. bättre kan jag inte ha det!..
Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 15:40
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Åh vad härligt det låter! Fortsätt att njuta på denna så härliga ö

//maji
Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 16:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Låter riktigt härligt Sunny!
Visst är det härligt med försäsong!
Fortsätt njut.....Jag har just själv kollat att allt för min treveckorsresa ryms i handbagaget som ska rymmas i Ryanair-"boxen" . Det börjar resepirra även här nu...

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:32.