Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-18, 13:28
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Tack för jättefina bilder, Sunny!
Tavernan som Inkfish syftar på är nog den här:

Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 15:25
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Nu vet jag att det ska vara Sifnos nästa vår (om bara min fysiska kondition låter färden ), alltså tusen tack för dina härliga bilder!!
Jag har tänkt på Sifnos redan många år, men ville först se Tinos och blev förstjust i den också! På Sifnos finns det också fina klippor (ser jag på dina bilder) och maken vill ha såna omkring sig!! Och kula vandringsleder. Jag saknar efter träd men hoppas nu jag kunde besöka Thassos i höst, så...

Flera bilder, var så god!
Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 16:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Tack, Charleston..sitter där just nu efter en härlig baddag...jättemysig taverna verkligen genuint grekisk..rapport kommer senare....
Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 16:18

Roligt eija att jag inspererar till ett besök på Sifnos, ja det är verkligen en ö som har allt och om ni gillar att vandra... har ni kommit till paradiset!..
Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 16:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag har också blivit så sugen på Sifnos tack vare Dig Sunny! Sifnos är ju enkelt att ta sig till också...
Jag gillar verkligen att vandra och Tinos är tyvärr ingen optimal vandringsö . Man har inte många vandringsleder att välja på då möjligheten att komma tillbaks till boendet är små. Åker man långt från Chora kommer man inte hem om man inte vill lifta. Jag gjorde det två ggr föra året. Bussnätet är uruselt!

Sifnos lockar!! Tack Sunny
Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 16:45

Ja, Lissi här är toppen, mycket pga att avstånden mellan de olika byarna inte är allt för långa, det går att vandra fram och tillbaka eller ta bussen hem som jag gjorde från Vahty.
Har inte känt ngt behov av att hyra bil (där spar man in en hel del pengar).. som man kan lägga på fler tavernasittningar ist..

Nu börjar jag nästan tycka att Sifnos vinner över Amorgos..funderar redan på att åka hit i höst..

Sunny, som inte är mätt på Sifnos än..
Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 18:32
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Har inte känt ngt behov av att hyra bil (där spar man in en hel del pengar).. som man kan lägga på fler tavernasittningar ist..

Nu börjar jag nästan tycka att Sifnos vinner över Amorgos..funderar redan på att åka hit i höst..

Sunny, som inte är mätt på Sifnos än..
Härligt SunnySifnos är underbart
//maji
Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 20:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Där ser man. Jag visste att du skulle gilla Sifnos, men inte så mycket att ön skulle kunna klå Amorgos. För mig hamnar Sifnos steget efter Amorgos, men det är inte mycket som skiljer paradisen åt.

Kul att du badade vid Efta Martyres. Precis som inken skriver kan det vara svårt att komma i, och upp, om det blåser och går vågor. Vi har snorklat där när havet låg spegelblankt. Det glömmer jag aldrig!

Tack än en gång för fina bilder!
Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 21:14
Malina Malina är inte uppkopplad

Att bada/snorkla vd Efta Martyres måste vara lite som Plakes på Amorgos.Jag ÄLSKAR Plakes,men som du skriver,kan det vara lite tufft att ta sig upp,bl.a annat finns det rejält med sjöborrar där.I september ska jag ta med badskor och då blir det andra bullar!!
Svara med citat
Gammal 2015-05-19, 11:41

Måndag-tisdag 18-19 maj

Dagen efter rapport.. måndagen började strålande med solsken och 25 grader varmt, svag vind, helt ljuvligt!

Idag måndag tog jag det lugnt på fm, behövde inhandla diverse i matbutiken bla vatten, dricker mycket nu när det är så varmt och vatten ska även med på mina vandringar.

Idag ville jag gå ner mot Kastro och gå vägen till vänster mot Panagia Poulati och sen gå ner den lilla stigen till den lilla ensliga badplatsen som jag hört så mycket om..

Knallade iväg med ryggan packad med vätska och lite fika, en öl måste alltid med, smakar underbart när man tagit sig ett dopp..

Det tog mig 30 minuter ner mot KASTRO även idag.. på vägen mot Panagia Poulati ser Kastro så här när jag vänder mig om..

Efter 20 minuter var jag framme vid den fina kyrkan Panagia Poulati...

Den lilla stigen ner mot klippbadet hittade jag direkt.. lättorienterad som jag är... .

En så vacker och lummig stig ner, där vassen växte högt längs kanterna...

Vilken underbart vacker plats som en liten lagun med kristallklart vatten, en snorklares dröm, sen klippformationerna helt fantastiska vilken miljö..

Här var dock inte folktomt 4 st var där när jag kom ner, så de bästa platserna var upptagna om man vill ha lite skugga, finns inte så mycket plats där nere, men jag hittade en mysig klippskreva att relaxa vid.. sen fort i havet och det var helt underbart, vilket rent och klart vatten.. här stannade jag hela eftermiddagen och bara njöt,fler folk kom och gick.. sammanlagt 10 pers så inte är stället OKÄNT precis... fransmännen dominerar här på Sifnos och tyskar..några svenskar har jag ännu inte stött på.

Vid fem-snåret packade jag ihop och drog mig en aning motvilligt till Kastro, väl där hittade jag tavernan ASTRO, vilket ställe så genuint grekisk och vilken underbar ägarinna,så vänlig och pratig..

Utsikten även den fantastisk, ägaren Maria (märks man är i Grekland, alla heter Maria..min städerska heter Maria, min hotellägare heter också Maria, lätt att komma ihåg dock)....
en mycket trevlig pratstund med henne om allt mellan himmel och jord, hon och hennes familj är ju åretruntboende så hon hade mycket att berätta.

Vi började prata om kyrkor, som är så dominerande på Sifnos och fick nu veta exakt antal vilket är 365 st..wow....det tar ett tag att besöka alla dem..

Maten var god och riklig, åt pasta med tomatsås mmmm...den var god, med ost och lök i.

Maria påminde mig om den stora festivalen som äger rum imorgon i Chrisopigi, klockan 18.00 börjar det och bussarna kör t/r fram till midnatt, så jag kommer hem..

Denna fest är mycket stor och känd över hela Grekland, berättar hon vidare.. prästen kommer från Aten med båt till Kamares och sen vidare transport till Chrisopigi för att inviga festivalen..det är mycket stort på Sifnos och detta får du INTE missa uppmanade hon, det kommer folk från hela Grekland för att deltaga i festligheterna.. det bjuds på mat och dryck och musik och dans... helt underbart.. vilken tur att jag är på Sifnos just nu.. ..

Har aldrig tidigare varit på en så STOR fest i Grekland.. det blir nog en upplevelse för livet!

Astro måste jag gå och äta på fler gånger, vilket trevligt ställe!

Vid 7 tiden strosade jag den långa backen hem mot Apollonia, väl där kikade jag lite i de små butikerna och mös i de trånga gränderna.. härligt att vara i Grekland i försäsong, allting ska ställas i ordning inför säsongen, det målas, snickras och fejas runt varje knut man passerar, alla är förväntansfulla och GLADA... så är känslan just nu på SIFNOS.

När jag kom hem till "mitt" hus(ja, så känns det, för jag bor här helt själv)... satt min lilla misse och väntade på mig..

Idag Tisdag blir en lugn dag, blir nog inget bad idag, känner mig lite matt efter alla vandringar och långa tider i solen...
Blir väl en tavernasittning senare förstås...

Återkommer sen efter den STORA FESTEN...

Sunny, direkt från Sifnos.
Svara med citat
Gammal 2015-05-19, 13:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Pingsten är en stor helg i Grekland så det lär komma många greker till Sifnos inför den helgen. Infaller sista helgen i maj.

Eva
Svara med citat
Gammal 2015-05-19, 13:44

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Pingsten är en stor helg i Grekland så det lär komma många greker till Sifnos inför den helgen. Infaller sista helgen i maj.

Eva
Ok, tack för att du påminde mig om det, ja då är jag fortfarande här..så bra!.. 😃
Svara med citat
Gammal 2015-05-19, 14:37
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Vilken underbart vacker plats som en liten lagun med kristallklart vatten, en snorklares dröm, sen klippformationerna helt fantastiska vilken miljö.
Kul att du gick ner till denna lilla oas. Det är som du skriver ett paradis om man gillar att snorkla. Att du skulle gilla Astro visste jag, det måste var en av öns bästa tavernor, och vilken rogivande utsikt!

Det finns inte 365 kyrkor på Sifnos, och inte på någon annan ö heller. Det är en myt som många öar lyfter fram, att det ska finnas en kyrka för varje dag på året.

Ha det så himla kul på festen! Jag har varit på fest vid kyrkan Stavros i Faros, och det var alldeles fantastiskt, och denna lär bli ännu bättre. Ser fram emot att höra hur det var.
Svara med citat
Gammal 2015-05-19, 14:44
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Tusen takk, igjen, Sunny, for deilige skildringer og bilder fra Sifnos

- jeg n y t e r

Ha det fortsatt kjempefint

Sifnos er en av de a l l e r fineste øyene vi har besøkt
Svara med citat
Gammal 2015-05-19, 14:45

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Det finns inte 365 kyrkor på Sifnos, och inte på någon annan ö heller. Det är en myt som många öar lyfter fram, att det ska finnas en kyrka för varje dag på året
OK, gick jag på den lätte.....fast runt 200 finns det säkert om man räknar de mindre kapellen också, för bara man vänder sig om så finns det en kyrka i stort sett överallt!..

Ja, jag återkommer efter festen med en rapport.. känner mig exalterad!..
Svara med citat
Gammal 2015-05-19, 14:50

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Tusen takk, igjen, Sunny, for deilige skildringer og bilder fra Sifnos

- jeg n y t e r

Ha det fortsatt kjempefint

Tack, Kari.. visst är den väl helt underbar!!..
Svara med citat
Gammal 2015-05-19, 14:50
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Och den enda ö där vi har träffats.
Svara med citat
Gammal 2015-05-19, 15:03
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Och den enda ö där vi har träffats.
Svara med citat
Gammal 2015-05-19, 17:11
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Ser väldigt vackert ut och på Astro skulle jag väldigt gärna sitta.

Ha en riktigt rolig fest!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-05-19, 19:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Underbart Sunny! Tack för SÅ fina bilder och skildringar. Blir Du kvar på Sifnos eller orkar Du ladda om till ny ö?

Själva badade vi också idag...tog buss till havet. Nu längtar jag bad och naturvandringar efter alla stadsvandringar. Sista dan här i T i morgon.Vi är så nöjda.

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:22.