![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, jag hann snorkla ett tag emellan också. Men redan då var det igenmulet så det var allt kallt
![]() Maten var dessutom dyr. Fetan kostade 5.70 och salladen 6 €. Det är väl häftigt för en sallad utan feta även om den var större än den ser ut på bilden och hade både fina oliver och kapris. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack snälla Monica, för receptet!
Den här tavernan ERATO, som flera skrivit om... var tusan låg den? Fattar inte att den kan ha undgått mig under min långa vistelse på Amorgos hösten -13. Var låg den i förhållande till Kapetan Dimos t ex? Var sitter du så nära vattnet förresten Inkfish, och intar din lunch? |
|
||||
|
||||
![]()
Men gud så klantigt, jag skrev inte var det var ... Bra att du såg det! Det var Vizentsos i Xilokeratidi.
Erato var den italienska restaurangen som låg näst längst ut av alla ställen på Katapolasidan, alltså det andra stället förutom Kapetan Dimos där man kunde få en pizza. Ägt av en italiensk kvinna och en man från Aten, och döpt efter dottern i familjen. Mc med sidovagn brukade stå utanför. Musikbar inomhus. |
|
|||
|
|||
![]()
Låg Erato nära Mouragio, menar du? Fanns den 2013?
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, den fanns. Längre bort ändå, ända borta vid de sista fiskebåtarna längst ut. Där låg två ställen vägg i vägg (fast utan vägg då
![]() Här: http://www.tripadvisor.com/LocationP..._Cyclades.html |
|
|||
|
|||
![]()
Aha, så bra med bilden! Nu förstår jag. Och minns svagt. Vi var aldrig där och åt. Tyvärr, får man ju säga nu då.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Men huuuur har jag kunnat missa den där kycklingrätten?! Vill ha nuuu! Hoppas på nästa lördag. Skickar en beställning till Skiathos
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Härliga bilder inkfish! Kan säga att jag blir frestad trots att jag nu befinner mig på Kreta. Hade jag vetat att det fanns så få tavernor här i Agii Apostoli/Crissi Akti, hade jag bokat någon annanstans. Inte ett enda gyros-hak ...
![]() Vi har tagit bussen till Platanias där vi hittade en bra taverna, samt en mycket bra i Agia Marina. I morgon - sista dagen - blir det Chania, och där det fins det många tavernor. Gäller bara att hitta en bra ... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bistro Karamel i Xilokeratidi har bara varit ett ställe där jag fotograferat stolarna och sedan gått förbi. Det har sett lite för chict ut för mig, de har spelat musik som varit lite för arty. Det kan räcka för att jag hellre ska välja ett annat ställe.
Men idag bestämde jag mig för att testa det ändå. Och den där lunchen blev en de bästa på mycket länge. ![]() Detta är en kall sallad på linser och konfiterad citron, underbart god. Och grillad halloumi. Vinet är retsina som var förädlad på något vis, hur vet jag inte. Och det var gott men jag kan inte säga om det var märkvärdigt, jag är inte vinkännare. ![]() Den här lunchen skulle jag kunna äta varje dag, både här och hemma ![]() Senast redigerad av inkfish den 2015-05-27 klockan 18:31. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack så mycket för receptet, Monica C!
![]() Och Inkfish, detta är en härlig tråd. Jag blir ALDRIG trött på bilder på grekisk mat. ![]() ![]() Ha det fortsatt GOTT! / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det såg riktigt gott ut Ink..
![]() Där på Karamel käkade jag också i fjol en god fiskrätt, så mysigt att sitta där! 😀 Sunny som just käkat en urgod pizza på Anthoussas taverna... ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Igår kväll låg jag och irriterade mig på att jag inte protesterade mot den där fetan. Det borde jag förstås ha gjort - men jag har svårt för det. Killen som serverade var dessutom så himla gullig. Men istället blev den nog spiken i kistan för mina besök på Vizentzos, jag har ätit många luncher och middagar där under åren och det har varit väldigt ojämnt. Karamel där jag var idag ligger ju alldeles intill. Och jag väntar på att min favorit från förra året, Diosmarini som också ligger i Xilokeratidi, ska öppna. Citat:
![]() Jag överväger att gå på Captain Dimos ikväll men pizza mäktar jag nog inte med, linser är märkligt mättande ... Får se vad de har i övrigt ikväll. Eller så hamnar jag nån annanstans ![]() |
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Citat:
![]() Citat:
Citat:
Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är två franska kvinnor som driver det, jag pratade med den ena av dem, hon/de har bott här i 17 år.
Linssalladen var en av dagens specialer, en annan var ett långkok på get som bordsgrannarna åt. De valde ris till och det syntes att det var vitt fluffigt ris, som basmati eller jasmin. Så de har lite ambitioner på det stället och jag ska helt klart gå dit fler gånger. Nu sitter jag på Captain Dimos och har lyckats pressa ner hälften av en ugnsbakad spaghetti med köttfärs och svamp. Det regnade igen för en stund sedan och en man som gick förbi sa att det var Saharasand i regnet även ikväll. Hoppas det inte stämde. En kvinna som passerade sa att Naxos varit vitt av hagel imorse, men det lät nog lite överdrivet. Enligt de prognoser jag sett ska det dock vara dåligt väder i två dagar nu, innan det vänder. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Outi |
|
|||
|
|||
![]()
OJ, då vad du äter Ink..
![]() ![]() Ett vällagat mål mat om dagen räcker för mig... sen något lättare mellanmål som youghart eller frukt. Jag missunnar dig inte... njut du!.. ![]() ![]() Sunny, som är mer än mätt efter en stor pizza ikväll.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vet Sunny, jag önskar att jag klarade mig på ett lagat mål om dagen.
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har nyss ätit kyckling i citronsås på Sofias här på Tilos, underbart gott, med den riktiga potatisen. Tusen tack för recept på det! Hemma räcker ett lagat mål mat per dag även för mig men i Grekland blir det alltid två mål per dag, annars missar man ju så mycket. Till lunch ofta grekisk sallad, tsatsiki, omelett eller korv. Till middag ofta kvällens erbjudande här på Tilos, jag vet inte vad som är bäst, frukost, lunch, eftermiddagsfika eller middagen, allt är på topp. Måste snart ha en pizza på Oasis, brukar bli efter några dagar, men man blir ju så mätt.
ElisabethK |
![]() |
|
|