![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Maxos måste ligga precis bredvid taverna Loza då, där jar jag ätit tidigare. Grannen har aldrig haft öppet när jag varit där. Tack för tipset, och även för det i Egiali, jag har aldrig ätit inne i byn där så det behövde jag.
![]() Till klostret med nunnan vandrar du lätt från Katapola, den stig jsg skulle gått dit hade ett ras efter en bit, men den jag skulle ha gått på hemvägen är säkert intakt. |
|
|||
|
|||
![]()
Om du går till Maxos så visar hon gärna filmen The Big Blue om du vill se den igen?..
![]() Kollade på den där i höstas! |
|
||||
|
||||
![]()
Lunchen idag får bli dagens rätt för den var så vansinnigt god och på ett ställe som bara är fantastiskt: tavernan vid Levrosso beach utanför Egiali. Läget vid havet är fantastiskt, vyn mot Egiali och Potamos är underbar, musiken i högtalarna är väl vald och maten är jättegod.
När jag beställde frågade jag om de möjligen hade spenatpajen som jag åt där i höstas och jodå, Du har tur, blev svaret. Dessutom hade de gigantes som jag plötsligt kom på att jag inte fått än så jag beställde en halvportion av det också. Och båda rätterna var bara så vällagade. Spenatpajen med fetaost i, och lagom mjuka stora bönor i jättegod tomatsås med små morotsbitar och lite dill. (Fast jag tror att där var lite bacon också, så är man vegetarian får man nog fråga). Det där är två gamla favoriträtter som kan vara hela skalan från perfekta till trötta och närmast misshandlade. Dessa var väldigt nära tiopoängare båda två. ![]() Obs spenatpajen är INTE stor som landningsbanan på en flygplats, den är bara närmast kameran. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vilken härlig lunch på Levrosso. .ja, där är underbart att sitta håller med!..
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja visst är det ett fantastiskt ställe! Jag frågade om de har öppet på kvällarna också men tyvärr stänger de nog lite tidigt för mig än så länge, det är så lite folk i rörelse än.
I The big blue älskar jag (förstås ![]() ![]() Jag var nere i Agia Anna häromdagen och blev lite glad när jag kikade in i kapellet. I höstas när jag gjorde samma sak var där renrakat på religiösa symboler och det gjorde mig ledsen, för jag tänkte att turismen kanske hade förstört kapellets religiösa betydelse. Men nu var där ikoner, rökelsekar m m som vanligt, så då var det bara lite invändig upprustning i höstas. Det gjorde mig glad. Nu är det jag som har wifiproblem, måste stå i trappan upp till mitt rum för att få signal ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Så bra att de har återställt allting i det lilla kapellet i Agia Anna.. bravo..
![]() Ja, du det där med dålig Wifi kan göra en helt galen ibland... ![]() Internetberoende som jag är.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nej, det verkar inte som vi menar samma taverna i Arkesini. När jag tänker på saken, så minns jag att jag hörde att det fanns två matställen, men bara detta var öppet när vi var där.
Återigen härlig mat och utsikt! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() Igår kväll när jag satt på Mouragio kom en ambulans och stannade på kajen. Den mötte upp en större båt som just la till. En eller två personer lyftes ombord, liksom ett par rullväskor. Det var ett par turister varav minst den ena blivit skadad i en trafikolycka uppe i Chora under kvällen, och som nu skulle vidare till sjukhus. Det var lite otäckt men skönt att se att det fanns resurser med t ex rejäl båttransport när det behövdes. |
|
||||
|
||||
![]()
Ikke at jeg vil stjæle din tråd Inkfish, så bær gerne over med mig, men af terapeutiske grunde vil jeg dele en anden bekymrende oplevelse, jeg havde i går eftermiddag på vej fra Iraklia til Amorgos.
Blandt passagerne var 7-8 engelsktalende kvinder. Da vi nåede Koufonissi, så nogle af disse kvinder, at 2 af deres veninder var gået af færgen og var nået helt op til de ventende værelsesudlejeres busser. De tilbageværende prøvede at råbe dem an, for det var åbenbart meningen, at alle skulle til Amorgos. Det lykkedes dem ikke at få kontakt til dem, hvorfor et par stykker også løb i land for at få dem tilbage til båden. Da de fik indhentet dem, og som jeg gætter, fik dem forklaret, at de var stået af på den forkerte ø, var det åbenbart for meget for en af "afstikkerne", som faldt om med et epileptisk anfald. Meget skræmmende. Det endte med at båden sejlede uden de på kajen tilbageblivende. Jeg tænker hele tiden på, hvordan det er gået? Naturligvis håber jeg, at personen kom over anfaldet uden komplikationer, og at alt er gået godt, så de forhåbentlig "bare" har fået en uventet overnatning på Koufonissi. Er der nogen af jer, der er på øen og ved om det endte lykkeligt? |
|
||||
|
||||
![]()
Vilken märklig händelse! Fick hon med sig sitt bagage, såg du det? Om hon har epilepsi tar hon ju säkert medicin dagligen som är nödvändig för henne. Hoppas sällskapet kommer tillsammans igen på Amorgos, förbindelsen är ju tät hit från Koufonissi.
|
|
||||
|
||||
![]()
LaRose - nu har jag koll på tavernaläget i Arkesini. Jag har varit vid Mouros och badat (det är väder!) och på hemvägen åkte jag ner till Arkesini.
Nu såg jag Liostasi, som jag aldrig sett förut. Och den ligger lite bakom en ny, stor taverna som heter Marouso - det verkar alltså vara "min" Marouso som stängt sitt lilla ställe och byggt nytt en bit bort. Tror jag såg den även i höstas. Hur en så liten by ska klara två stora tavernor förstår jag nog inte, men det är väl bara att önska båda lycka till ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Härligt, Inkfish! Började nästan tvivla på mitt eget minne, fast jag egentligen var säker. Så då var det ditt lilla Marouso som var stängt när vi var där sent på säsongen och så har det byggts ett nytt större, som inte fanns när vi var där? Min tolkning av vår senaste teori. Kanske Janne kan bekräfta så småningom?
Så skönt för dig att slippa frysa! Att göra det i Grekland är värre än någon annanstans, tycker jag. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är inte säker på att Janne varit där efter mig. När Marouso stängde det lilla och byggde nytt vet jag inte. Tror jag åt på det lilla senast 2009, sedan fanns det stora 2014 när jag kom tillbaka. Men det verkar ju inte ha funnits 2013 när du var här, för du hade sett det, det ligger så nära Liostasi. Så det stora öppnade nog förra året.
Det är svalt i vinden och i vattnet var det 20 grader idag. Men jämfört med hur det har varit de senaste två veckorna är det underbart! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jeg håber virkelig, at hun kom over det og snart kan fortsætte sin ferie på den påtænkte ø. I øvrigt skal du have mange tak for dine berettelser her fra Amorgos. Dejligt at høre, at du endelig igen efter etsi-ketsi vejr har haft en fantastik dag ![]() Også tusind tak for din udførlige spiseguide. Nu ved jeg, hvilken taverna, det måske er en god idé at undvige ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja man får hoppas att det går väl. Det låter bara så konstigt redan från början, att gå av på fel ö. I synnerhet som andra i sällskapet inte gör det. Fast jag tror att ett ep-anfall kan börja just med en sån där konstig grej.
Tack för fin respons! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jättefint att du säger det där om kvalitén som kan variera också på samma ställe. Vår erfarenhet var, att det överallt där vi åt på Amorgos var utsökt mat. Det vore verkligen synd att döma ut något ställe (eftersom det kan bli stora konsekvenser, då många läser här), och det har du ju inte heller gjort.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, jag vill inte sänka hårt arbetande människor. Och många gillar dem ju. Finsmakarna som jag skrev om tidigare, som går på lyxkrogar hemma, de kommer hit nästa vecka. Och Mythos blir förmodligen första stället de går till för jag minns deras lyriska sms därifrån första gången de var på Amorgos.
Nu sitter jag på Capetan Dimos men pastarätten med kyckling, grädde och cointreau som jag nyss ätit ser bara tråkig ut på bild. Den var dessutom inte lika vass som den med räkorna häromkvällen. Istället får det bli en bild från tidigare idag, då tavernan ovanför Mouros äntligen öppnade för säsongen. Jag lyckas sällan pricka den, antingen är jag här för tidigt på säsongen eller för sent. Men idag öppnade den så jag tog en yoghurt med honung och en frappé och fick lov att smyga ner i det stängda kaféet där utsikten över branten är ännu häftigare. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
|
|