![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Håper dette er ironi, lost in translation. For å på alvor sammenligne grekerne med barn er, vel sorry, j*vla rasistisk. Dette dreier seg om en (eventuell) stemmeavgivning som skal avgjøre om grekerne skal være eller ikke være medlem i EU\ EMU. Det tilsvarende for nordmenn er våre to folkeavstemninger som avgjorde om Norge skulle melde seg inn i EU. Vi stemte nei. Var vi også barn som avgjorde landets skjebne? |
|
|||
|
|||
![]()
Att utlysa en folkomröstning i elfte timmen känns faktiskt fegt, desperat o opportunististiskt. Den borde i så fall ha varit i god tid innan 30 juni. Det känns tyvärr som om Tsipras går på tomgång just nu och mer eller mindre har gett upp. Följ gärna Carl Bildt på Twitter för sakliga ( cyniska?) kommentarer. Hoppas verkligen att det grekiska folket står ut med sin situation och vid nästa val faktiskt väljer en representation som kan ta dom ur detta ekonomiska helvete!
Max W |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Admirala; fortfarande ironi ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja det vart ju spännande idag, det som jag fattat det är följande nu; Det blir ingen förlängning av stödet, varken på kort sikt (avvaktande omröstningen) eller på längre, det finns heller inget färdigt förslag grekerna kan rösta ja elle nej till den 5e och det var Grekerna som valde att avbryta förhandlingarna, så det man får se nu om inget händer är dels om bankerna öppnar på måndag, om ECB förlänger bankstödet (vilket ju skulle vara konstigt som det är nu iom att på onsdag om inget händer så går Grekland bankrutt,) eller om något mirakel inträffar i sista stund, spänningen forsätter...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nu har ju Tsipras bara att svara enligt de löften han vann valet på eller???
Lissi - också fågelholk. Men jag har bokat 3 veckor till Tinos i höst. Dracmer eller euro??? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jo men om de tycker de hade svårt med åtstramningar innan vad får de då nu om inget avtal blir av alls? Pengarna tar ju helt enkelt slut och låna pengar kommer de ju ha svårare än en återvändande lyxfällan deltagare att få göra ... så ja skulle nog snarare säga att han sviker vad han lovat om detta inte löses, Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag, som har jobbat mellan 7.00 till 21.00 ikväll har ännu inte hunnit uppdatera mig i allt som står på Guardian (f.ö en väldigt bra tidning).
Jag fattar inte en sak; Har Eurogruppen absolut definitivt tvärsäkert nu sagt nej till fler stödlån eller kan detta ändras innan den 30 ifall Syriza ändrar sig? Angående folkomröstningen. Det verkar i nyhetsflödet från andra tidningar som att en sådan ändå kommer att hållas, trots att eurogruppen sagt nej till fortsatta lån. Men vad är i sådana fall poängen med en sådan då? (Fast kanske har jag missuppfattat något där har bara hunnit ögna igenom allt mycket snabbt.) F.ö i en demokrati håller man folkomröstningar i stora frågor. Kärnkraft, EU etc. Vad är det som är så underligt med en folkomröstning angående stödpaketet och dess besparingskrav som faktiskt påverkar det grekiska folket (framför allt arbetar och nu alltmer även medelklassen på ett mycket direkt sätt. Eurogruppen ställde ju inte sitt sista ultimatum förrän igår? |
|
|||
|
|||
![]()
Nej man har som jag förstår det sagt att dörren fortfarande står öppen för Grekland att acceptera förslagen och avsluta förhandlingarna som de lämmnade, man har egentligen bara sagt att stödpaketen löper ut på Tisdag om inget händer samt att man sagt nej till at avvakta en folkomröstning, vilket verkar vara det enda egentliga beslut som fattats idag.
Jag förstår inte poängen med omröstningen heller längre trots jag följt detta hela dagen, anant än som en taktik från syriszas sida som nu slagit bakut, alternativt att Tsipiras inte har nog makt att gå med på förslagen pga motsättningar i det egna partiet. |
|
|||
|
|||
![]()
Vad skulle EU (Europa och Sverige) vinna på att "slänga ut" Grekland? Detta undrar jag.Sen undrar jag hur mycket vi svenskar förlorar - eller har förlorat-eller hur de grekiska skulderna påverkar oss rent ekonomiskt.Har försökt googla på alla möjliga sätt,men inte hittat något.Detta apropå några inlägg här på Kalimera OCH också sedan några år vanliga raljerande och ibland rent elaka åsikter om "lata greker och tidiga pensioner" bla bla.
Jag förstår ju självklart att den grekiska ekonomin,korruptionen mm har varit alldeles förkastlig i många år.MEN vad skulle hända OM man avskrev alla skulder? Skulle inte det vara bättre än att fortsätta jaga det grekiska folket? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ibland känns det nästan som det handlar om rena principer bara. Om du har lånat av mig så ska jag ha tillbaka av dig. Man lånar inte om man inte kan betala tillbaks, nu ska de minsann få lära sin läxa osv. Då kommer en princip från mig; Man SPARKAR inte på den som redan ligger. Senast redigerad av Thira den 2015-06-28 klockan 00:03. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Å andra sidan så tycker jag man kan ana en rätt nedlåtande attityd mot grekerna på flera håll i denna tråd. Men detta tog priset och går nog inte att ens jämföra med något annat i den!!! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Eller... det kanske inte är tillåtet att kritisera Grekland eller greker över huvud taget... ![]() /kimmen |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
går in på person eller om man diskuterar en företeelse. Ifall du menar din och min lilla diskussion om skatter i denna tråd så kan jag säga att det är inte den jag åsyftar ovan. Minns den inte nu i detalj heller faktiskt, inte utan att läsa våra inlägg. Annars kan man ju säga att när man förutsätter att grekerna är ett skattefuskande folk utan att ta reda på fakta om vilka det är som faktiskt skattefuskar också är en skillnad. Att man prutar ned rummen (trots att man VET att Grekland just nu är i ett utsatt läge ekonomiskt) och sen klagar över att det inte betalats skatt bara för att man inte fått ett maskinskrivet kvitto eller kunnat betala med kort. (Men bra ska man ha det och så billigt som möjligt ska man komma undan.) Att de sätter sprätt på sina pensioner och har skyhöga sådana utan att ta reda på VAD i pensionskostnaderna för landet som gör att de är så höga etc är rätt nedlåtande bara i sig. Alltså rent generellt då menar jag. Men bara det faktum på att man inte litar på att grekerna skulle veta sitt eget bästa, kunna styra sitt land på ett bra sätt osv är nedlåtande i högsta grad. Och Kimmen, jag syftar inte på dig nu. Och jag kan säga att jag är förvånad. Här på Kalimera så vimlar det av folk som reser till Grekland regelbundet. Många har nära grekiska vänner eller rentav bor i Grekland. Många av oss känner till den grekiska kulturen mer än väl och mer än många andra som inte reser dit så ofta. Och ändå...tja...Och jodå jag inser att jag nu gör mig ovän med säkert 50% av Kalimeras skribenter men då får det vara så. Jag tycker det är riktigt illa!!! Senast redigerad av Thira den 2015-06-28 klockan 01:05. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag undrar fortfarande; Vet någon VAD eller hur mycket det skulle kosta oss skattebetalare(Gud,så jag HATAR detta ord),nåja, finns det några siffror på detta?
Jag frågar, eftersom folkständigt tjatar om det! "Ska VI betala deras skulder"? Oj, så hemskt tänker jag och HUR mycket kan det tänkas bli(ironi). |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Och tillägger att en konsekvens av dina iaktagelser visar på vår dubbelmoral. För at inte tala om det som är ännu värre: Moraliserandet. När man inte har som utgångspunkt att vilja förstå och respektera, då moraliserar man. Det vet jag av egen erfarenhet... Vi ska inte försöka komma undan så billigt som möjligt på vår resa till Grekand. Inte pruta. Vi ska hjälpa Grekland som äkta vänner vi är? Visst... |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Thira;366543]
Annars kan man ju säga att när man förutsätter att grekerna är ett skattefuskande folk utan att ta reda på fakta om vilka det är som faktiskt skattefuskar också är en skillnad. Att man prutar ned rummen (trots att man VET att Grekland just nu är i ett utsatt läge ekonomiskt) och sen klagar över att det inte betalats skatt bara för att man inte fått ett maskinskrivet kvitto eller kunnat betala med kort. (Men bra ska man ha det och så billigt som möjligt ska man komma undan.) Att de sätter sprätt på sina pensioner och har skyhöga sådana utan att ta reda på VAD i pensionskostnaderna för landet som gör att de är så höga etc är rätt nedlåtande bara i sig. Så sant ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag kritiserar Grekland för att de sökte och fick medlemskap, deras agerande i EU. Jag kritiserar herrarna norröver så sabla mycket mer för att de godkände Greklands ansökan om medlemskap. (Jag tror jag vet att medlemskapet innebär både skyldigheter och rättigheter, definierat av historia och aktuell situation.) Om jag nu bara kritiserar Grekland för dess medlemskapet begår jag ett fel utan först kritisera resten av EU. I det ögonblicket är min kritik av Grekland orättfärdig. Först ska vi knipa vi de stora bovarna/nomeklaturan, sedan de mindre enligt en demokratisk princip. Om alla är bovar får man inte mest och först hänga ut småbuset. Då misstänker jag att man har dolda motiv. Var det till någon hjälp? |
|
||||
|
||||
![]()
Att det har gått så här en uppvisning i monstruös galenskap från långivarnas sida. Det säger inte vem som helst utan Nobelpristagaren i ekonomi Paul Krugman i en krönika i NY Times.
Han tycker att Tsipras gjort rätt, av två skäl: * vinner regeringens nej har de fått demokratisk legitimitet * väljarna tvingas välja mellan åtstramningar och att vara kvar i euron. Hittills har de inte velat ha åtstramningar men behålla euron. http://mobile.nytimes.com/blogs/krug...&_r=0&referrer Nu ligger jag visserligen back på pga ett migränanfall, men jag förstår inte vad de ska rösta om? Det låter ju på Dijsselbloem som att när stödprogrammet löper ut den 30 så löper det ut, "erbjudandet" kvarstår inte. De sa ju nej till förlängning över folkomröstningen. Det har funnits konspirationsteorier under veckan som gått ut på dels att trojkan är orubblig för att välta en vänsterregering och få en mer förhandlingsvillig regering i Grekland, dels att Grekland är orubbligt för att straffa ut sig ur euron. Jag börjar undra om någon av det kanske stämmer. Ser också att det var Gyllene gryning som röstade igenom folkomröstningen tillsammans med regeringskoalitionen. Senast redigerad av inkfish den 2015-06-28 klockan 08:35. |
![]() |
|
|