![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
En rättelse: jag skrev inte "halvsvåra" år...det är inte utifrån min tanke så det behöver du inte ge mig rätt i! Och märk väl...under vilka promisser kom Grekland med i EMU? Fanns det ett just ekonomiskt underlag? Hmm...visst har väl Sverige utlandsskulder...?? På egna ben?? Grekland har redan "förlorat" en generation...en till...hmm vad säger du?
Med tanke på din liknelse om ett "amputerat" ben...i den situationen skulle nog vem som helst vilja ha så mycket kvar av sitt ben som möjligt in i det sista... ...det är fortsatt korruptionen som är det stora problemet... Det är just det problemet Grekland i första hand måste ta itu med... ...och...här handlar det om viljan att ta tillbaka självbestämmanderätten, värdigheten och demokratin... |
|
||||
|
||||
![]()
I princip alla länder har statsskuld (utom möjligen oljeländerna). Det är inget konstigt med det. Problemet är att Greklands skuldberg i förhållande till sitt BNP är abnormt jämfört med ex.vis Sveriges. I det läget funkar det inte, förtroendet tar slut och man får låna till orimliga villkor eller inte alls.
Jag tror att du kanske blandar ihop statsskuld och statsbudget. Rimlig statsskuld är inget problem. Statsbudgeten ska helst vara nära balans över en längre tidsperiod, annars blir det problem. Jämför med Sveriges överskottsmål på 2% (som man nu iofs diskuterar att ändra till 0%). |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Greklands skuldberg i förhållande till BNP hade ökat framöver enligt ditt resonemang...eller? jag ser att du inte svarar på alla mina synpunkter, det behöver du iof inte!! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Så är det i nästan alla inlägg, du har inte kommenterat allt jag skrivit till dig. Men är det nått specifikt du tycker att jag borde svarat på så gör jag gärna det. |
|
||||
|
||||
![]()
Skall visst bli telefonkonferens vid 19 för att se om kan komma överens i sista minuten.Blir nog en spännande kväll det här.
Nu såg jag nåt i nyheterna om att 250 bankfilialer i Pireaus öppna i morgon. |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg har sett gresk-norske Fedon (Lindberg) omtalt her på Kalimera. Dvs. hans matoppskrifter/resepter. I dag har han en kronikk i en nyhetsavis i forbindelse med krisen. Verd å lese, enten man er enig eller ikke i hans synspunkter.
![]() http://www.nrk.no/ytring/hellas-ma-s...elp-1.12434755 |
|
||||
|
||||
![]()
Igår kväll hade nej-sidan en stor manifestation på Syntagma. Ikväll är det ja-sidans tur att ha en stor manifestation på Syntagma. Inga bråk igår kväll, och detsamma verkar det vara ikväll också. Bilder finns på The Guardian.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
EDIT: nu rättade hon sig och skriver så här: "Several readers are kindly pointing out that tonight’s protests can’t match the huge anti-bailout protests of 2011-2012 -- tonight’s merely looks like one of the biggest “pro-bailout” demos. Sorry for the confusion." |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ja jisses!! Vilken "oregerlig" situation!! Allt kan hända!! ...och rörigt är det... ![]() ...inte ens självklart att det kommer att bli någon folkomröstning på söndag... |
|
|||
|
|||
![]()
På söndag em kommer vi till Aten och stannar till måndag kväll. Spännande kan väl säga ...😳😉
|
|
|||
|
|||
![]()
Men lite spännande Pyttan!
Historiskt ögonblick... Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Ja Hahaha man kan kanske göra ett scoop... Påbörja en journalistbana som amatör...
"Mitt i smeten från Sygntagma" 😃 Ska bo på hotel Adonis... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Mitt favorithotell i Aten. Ska bo där 5 nätter i november.
Då bor Du nära Syntagma och händelsernas centrum. Hoppas bara det inte blir kravaller och stenkastningar. Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Himla bra hotel, det blir tredje gången jag återvänder 😃
Och nu har de visst renoverat också! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Han ger en intressant och tänkbar förklaring till varför Tsipras avbröt förhandlingarna och istället utlyste folkomröstning: Citat:
|
![]() |
|
|