Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-11, 09:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Det blir nog ett "stöd"paket, ja. Och Grekland får fortsätta svälta sig ur depressionen. Känns sådär, i alla fall i min mage, även om jag inte kan säga att alternativet skulle ha varit bättre.

Svenska ekonomer på båda sidor verkar rätt eniga om att det inte är klang och jubel, i den här artikeln på svt igår: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ek...t-en-katastrof Vänsterekonomen de Vylder säger till och med att det är en katastrof.

Dock hoppas jag att bankkontrollen släpps SNART efter det avtal som många tror kommer nu, den ställer till det utav helvete både för folk och för ekonomin.

En sak jag undrar dock: har det sagts något om hur de 50 miljarderna ska användas? Jag har en känsla av att regeringen och trojkan är oeniga där och att det kan finnas villkor förknippade även där.
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 09:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

"Norske kommentatorer behandler Hellas som et barn", er overskriften på en artikkel i Dagbladet i dag, skrevet av Sindre Stranden Tollefsen (Mastergrad i retorikk)

Og det er nettopp det retoriske Tollefsen skriver om:

"Det er gjennom valg av ord det avsløres hvilke egenskaper vi tillegg andre mennesker."

Han viser med eksempler hvilken ovenfra-og-nedad-retorikk som dominerer den norske (og internasjonale) pressen, og sammenholder det med den amerikanske lingvisten George Lakoffs arbeid, som har etablert begrepene «tøff far» og «kjærlige foreldre», som en motsetning.

"For den harde far vil mennesker kun oppføre seg moralsk under overvåking av, og løftet om trusselen og belønning fra en autoritær farsfigur, agenter eller organer fra regjeringen eller religion. I denne modellen må mennesker formes gjennom korrigering.
Sentralt står en sterk tro på disiplin gjennom kontroll og lydighet til en hierarkisk autoritet. Kontrasten er de myke foreldrene. Her handler det om å respektere individuell autonomi. De sentrale verdiene er medfølelse, tilgivelse, rettferdighet, frihet og likeverd."

Når man overfører dette på hva som er skrevet om krisen i Hellas på Kalimera, ser vi helt klare paralleller. Her finnes både "tøffe fedre" og "kjærlige foreldre". Og det er jo tydelig at vi ikke alltid snakker samme språk (og da mener jeg ikke norsk/svensk). Og jeg merker at jeg får piggene ut med en gang "far" skriver, samtidig som jeg ser "far" reagerer negativt når vi "kjærlige foreldre" skriver.

http://ipad.dagbladet.no/2015/07/12/...llas/40070861/
Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 09:36
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

[quote=AndersK;368357]O

Svara med citat
Gammal 2015-07-11, 09:55
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

.....beklagar ett konstigt avklipp i ett stycke och en halvdan kopiering av annan....

Tidigare tillämpades - enligt uppgift - 90 % till avbetalning av lån. Mitt grundtips är att nivån kommer att leva vidare. Hur relationen mellan trojkan och regeringen i verkligheten kommer att utveckla sig, är svårt att sia om. Helt klart är att Grekland hitintills inte varit helt nöjda. Det troligaste är väl att det även i denna del finns överenskommelser syftade till att undvika att detalj inte ska fälla helheten. Liksom i vårt vardagliga liv.

En av de absolut största utmaningarna som regeringen har framför sig är att få tillstånd en fungerande administration av all offentlig verksamhet. Detta blir inte lätt! Det kommer inte att fungera med kopiera föredömet Sverige eller för den skull Nordeuropas administrativa doktrin om ett starkt samhälle, tradition och rutin. Det handlar nog mer att hämta brottstycken ur och skapa nytt.

I det sammanhanget kanske man ska se tillsättandet av högre tjänster. Jag förstår inte utifrån mina begränsningar, men ur ett annat perspektiv så..... Ungefär som med USA - världens mest framstående demokrati - som byter ut allt vid skifte av president. Kanske har det något att göra med att effektivt kunna styra ett land...

Jag tror att Grekland kommer att överraska många av oss åt det positiva hållet och givetvis förfasa en del.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:05.