Citat:
Ursprungligen postat av pelagia
Helt enig med Malin om at maten i Pigadia ikke kommer opp mot det utvalget man har i Chania.
|
Nej, men det är väl inte att förvänta heller. Chania är ju mycket större än Pigadia, så självklart har man större utbud där. Enbart Chania har tio gånger så många invånare som hela Karpathos, för att inte tala om den enorma skillnaden i turistmängd, så att tala om "klasskillnad" är inte riktigt rättvist.
Själv brukar jag inte leta efter typisk, traditionell "grekisk mat". Lika litet som jag äter svensk husmanskost när jag går ut och äter hemma i Sverige. Kan vara gott emellanåt, men egentligen inte så spännande, egentligen. Husmanskost - både svensk och grekisk - kan jag laga själv.

Min man gillar långkokt get, men jag klarar mig gott utan. Jag föredrar mat med en liten egen twist om jag kan hitta det. Taverna Poseidon ovanför Diakoftis beach har just det; kocken har arbetat på Michelinrestauranger och lagar verkligen sin egen, helt fantastiska mat. Hotell Parasoll har också fantastiska, speciella rätter. Nya smaksensationer, sånt man inte kan hitta någon annanstans gillar jag.
Vissa restauranger går vi till för att ägarna är gamla, goda vänner till oss. Där har vi givna favoriter som vi vet alltid är goda och vällagade. Men det har givetvis tagit några år för oss att hitta till favoriterna; inget man gör på en vecka, direkt.

Och trots att vi var nere i fyra veckor i år, hann vi ändå inte runt till alla våra favoritställen.

Och en gammal favorit visade sig inte på sin bästa sida alls, så jag blev riktigt besviken. Sånt kan också hända.
Karin