Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-14, 12:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Jag håller fullständigt med Lissi också.
Men har man ständigt värk i ena foten och har lite svårt att gå, vad gör man då?
Jag älskar att simma så fort vattnet är över 10 grader, men kan inte göra det nu när jag har svårigheter att komma upp. Är väldigt sorgsen över det.

Vi älskar också Grekland och vi kan inte tänka oss från att undvara detta härliga land, där man får så mycket lokala kontakter. Därför har vi anpassat oss efter våra skröpligheter. Jag läser, löser mängder med sudoku och korsord samt stickar. Arne har sina e-låneböcker, 8 stycken per månad, som har ofta är försjunken i. Så vi trivs verkligen med våran tillvaro.
Birgitta, från en taverna på Amorgos
Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 13:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag håller fullständigt med Lissi också.
Men har man ständigt värk i ena foten och har lite svårt att gå, vad gör man då?
Jag älskar att simma så fort vattnet är över 10 grader, men kan inte göra det nu när jag har svårigheter att komma upp. Är väldigt sorgsen över det.

Vi älskar också Grekland och vi kan inte tänka oss från att undvara detta härliga land, där man får så mycket lokala kontakter. Därför har vi anpassat oss efter våra skröpligheter. Jag läser, löser mängder med sudoku och korsord samt stickar. Arne har sina e-låneböcker, 8 stycken per månad, som har ofta är försjunken i. Så vi trivs verkligen med våran tillvaro.
Birgitta, från en taverna på Amorgos
Men Birgitta, det var detta "raljerande" över "solpressare" som jag reagerade på INGET annat. Arne VET ju faktiskt inte vad dessa gör hela dagen på stranden Jag förstår väl till fullo att man anpassar sig efter sin förmåga och vi alla här vet ju hur ni njuter av era resor!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 16:46
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men Birgitta, det var detta "raljerande" över "solpressare" som jag reagerade på INGET annat.

Lissi
Det är få trådar som jag upplever mera läsvärda än just Arnes och Birgittas. Det som gör att jag läser dem med stort intresse och nästan alltid med många glada skratt, ja det är just att de är så personliga och "raljerande". Det är ju det som gör att det är så kul att läsa.

Jag ler och skrattar gott ibland, när jag läser om era menyval (som förvisso är fjärran ifrån mina egna, utan att jag störs av det), om er dygnsrytm (som är fjärran ifrån min egen utan att jag störs av det), om era resor med "rysansvärda" farkoster (som definitivt är helt annat än min kärlek till havet), och just därför är det så underhållande att läsa era rapporter.

Detta är inget "försvarsinlägg" eftersom det finns det inget behov av, utan bara en stilla vädjan, "keep swinging" och fortsätt att "raljera". Jag ser med intresse fram emot fortsatta rapporter om mina jämlikar, de där "solpressarna".

Förresten, en stilla fråga. Vi har länge haft intresse av ett besök på Amorgos. Men en detalj som lite har bekymrat oss är total? avsaknad av solsängar. Vi känner behov av det m a a allmän åldersskröplighet. Finns det numera tillgång till sådant på någon strand på Amorgos?

Ha det fortsatt gott!
Masse
Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 17:50
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Förresten, en stilla fråga. Vi har länge haft intresse av ett besök på Amorgos. Men en detalj som lite har bekymrat oss är total? avsaknad av solsängar. Vi känner behov av det m a a allmän åldersskröplighet. Finns det numera tillgång till sådant på någon strand på Amorgos?
Ha det fortsatt gott!
Masse
Oppe nordpå i øens anden havneby Aegiali findes der en rigtig god og stor sandstrand, hvor der også findes solsenge.
God fornøjelse med planlægning af næste års rejse til Amorgos
Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 18:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Tack Susie! Det gör ju tillvaron genast mycket enklare.
Då har vi på nästa års "Längtar-till-lista" inte bara Karpathos och Tilos utan även Amorgos! Härligt!!

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 18:53
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Tack Susie! Det gör ju tillvaron genast mycket enklare.
Då har vi på nästa års "Längtar-till-lista" inte bara Karpathos och Tilos utan även Amorgos! Härligt!!

Masse
Men då bör ni åka när det är säsong.. jag var ju där både i försäsong och eftersäsong i fjol(8 veckor totalt) såg inga solsängar.. men vissa hotell i Egiali nära stranden har säkert till utlåning om man är gäst på hotellet.
Jag älskar ju klippbad och det finns det gott om på Amorgos...

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-09-14 klockan 18:59.
Svara med citat
Gammal 2015-09-15, 16:49
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Oppe nordpå i øens anden havneby Aegiali findes der en rigtig god og stor sandstrand, hvor der også findes solsenge.
God fornøjelse med planlægning af næste års rejse til Amorgos
Vi är i Aegiali nu och här finns inga solsängar på själva stranden. Däremot finns det på ett hotell (eller om det var en restaurang) alldeles ovan stranden, såg jag idag.

Maria
Svara med citat
Gammal 2015-09-15, 17:09

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Vi är i Aegiali nu och här finns inga solsängar på själva stranden. Däremot finns det på ett hotell (eller om det var en restaurang) alldeles ovan stranden, såg jag idag.

Maria
Precis som jag upplevde det när jag var där!.

Hur trivs ni på Amorgos?
Visst är det en vacker ö?
Vart bor ni?

Sunny, som längtar ner...
Svara med citat
Gammal 2015-09-16, 14:00
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Precis som jag upplevde det när jag var där!.

Hur trivs ni på Amorgos?
Visst är det en vacker ö?
Vart bor ni?

Sunny, som längtar ner...
Vi trivs jättebra här på Amorgos, det är så vackert här! Tyvärr är det ganska mulet här i Egiali, hade tänkt ha ett par dagars strandliv här, men det blev bara ett litet snabbt dopp i går eftermiddag. Även idag har solen gömt sig bakom molnen som kommer in över bergen.

Vi bor på Nostos som ligger ganska högt uppe i byn, fina studios och bra läge, men inte riktigt den utsikten jag hade önskat mig, ett hotell framför skymmer det mesta. Men vi trivs väldigt bra ändå och imorgon flyttar vi till Katapola!

Maria
Svara med citat
Gammal 2015-09-16, 15:33

Citat:
Vi trivs jättebra här på Amorgos, det är så vackert här! Tyvärr är det ganska mulet här i Egiali, hade tänkt ha ett par dagars strandliv här, men det blev bara ett litet snabbt dopp i går eftermiddag. Även idag har solen gömt sig bakom molnen som kommer in över bergen.

Vi bor på Nostos som ligger ganska högt uppe i byn, fina studios och bra läge, men inte riktigt den utsikten jag hade önskat mig, ett hotell framför skymmer det mesta. Men vi trivs väldigt bra ändå och imorgon flyttar vi till Katapola!

Maria
Låter bra Maria.. så det blev inte Mikes hotell då? Var det fullbokat?

Ni missar väl inte Chora, Agia Anna och det pampiga klostret Chosoviotissa på klippan.. när ni ska flytta till Katapola!!
Det känns som ett måste när man är på Amorgos!!..

Ha, det fortsatt fint och det önskar jag även Arne&Birgitta förstås!!..
Svara med citat
Gammal 2015-09-16, 16:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg

Ni missar väl inte Chora, Agia Anna och det pampiga klostret Chosoviotissa på klippan.. när ni ska flytta till Katapola!!
Det känns som ett måste när man är på Amorgos!!..

Ha, det fortsatt fint och det önskar jag även Arne&Birgitta förstås!!..
Håller helt med. Klostret med omginingar är fantastiskt och Chora en av övärldens finaste.

Eva
Svara med citat
Gammal 2015-09-15, 19:59
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:

Maria
Jeg ved ikke, hvornår højsæsonen starter i Aegiali, men den 10. juni i år var der i alt fald solsenge på stranden, som I ser her ved træerne

Svara med citat
Gammal 2015-09-15, 20:03

Härlig bild Susie..ja då hade jag åkt hem... men Amorgos är i vilket fall som helst inte känt för att vara solstolarnas paradis... ..

Tack o lov för det!!!..
Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 18:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Visst finns det solsängar. T ex på Kalotarissa längst söderut. Hittade ingen egen lämplig bild, men så här såg det ut i somras (förutom pippin). Det fanns t om en servering.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 18:55

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Visst finns det solsängar. T ex på Kalotarissa längst söderut.

/Netwolf
När jag var där var det heldött..säkert mysigare när allt är öppet..
Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 15:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Birgitta jag har för mig att en av stränderna är ganska badvänlig även för dåliga fötter även om det inte är som i Egiali. Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:14.