![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Kalo taxidi
![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Härligt att höra ifrån dig Lissi och ännu härligare att höra att ni har det bra.
Ha en fortsatt trevlig Kretatripp. |
|
||||
|
||||
![]()
Hvilken herlig start på ferien, Lissi
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja vi har det SÅ bra! Hela dagen strålande sol och 28 grader vid lunchtid. En riktig slappadag, olikt oss att tillbri nga nästan 5 (!) timmar i skugga på stranden ett stenkast från vår terass med avbrott för långlunch på hotellets bar alldeles vid stranden i skön skugga på gräsmattan. Jättegoda " salad Crete" 5 euro. Riktigt matiga! Fast jag gick en lång promenad österut efter stranden när jag blev för rastlös.
![]() Efter terassittning med ett glas vin och Yatzi ( jag leder) så har vi gått de ca 3 km in till stan där vi nu sitter på Petrino och äter goda vegetariska hamburgare och " klyver" ett litet krus vitt ![]() Vädret i morgon ska visst bli mulet men varmt och då blir det Rethymno runt! Inte kan man klaga! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Härligt att ni har det SÅ bra!..
![]() Hur länge skulle ni vara på Kreta? Åker du direkt till Tinos därifrån? |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() Citat:
16 dagar är jag hemma och förhoppningsvis får jag lite jobb då.... Lissi |
|
|||
|
|||
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tror att ni har det precis så härligt som det låter.
![]() Ha fortsatt sköna dagar! / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
I morse var det mulet ,men 25 grader varmt. Perfekt strosaväder tänkte vi. Efter långfrukost där allt man kan önska finns så började vi promenaden in mot Rethymno och precis när vi kom till den gamla hamnen med alla fisktavernorna öppnade sig himlen och det kom ett mäktigt skyfall med tillhörande blixt och dunder. Gatubrunnarna i gränderna kunde inte svälja allt vatten. I en timme satt vi på en creperia och delade en stor crepe. Det var ju inte lunchtid än. Lika snabbt som regnet kom lika snabbt försvann det och himlen var blå en stund. Vi strosade någon timme till drygt i gränderna innan nästa störtskur kom. Då fick det bli fikapaus ! Så kom solen igen! Vi handlade en ny drös olivtvålar och jag köpte en del Korresprodukter på Farmakeio. Så drog vi oss sakta i riktnig hemåt för att leta upp Marias , ett litet ställe på en tvärgata till hamnpromenaden, alldeles runt hörnet vid Petrino....Vi har gått förbi och det har sett så mysigt ut. Mamma lagar maten och sonen serverar. Kanske 10 bord och man får själv kika i grytorna...Jag tog stuffed tomatos och Claes keftefes med potatis...Ingen av oss orkade allt...Detta plus ett glas vin modell större, en flaska vatten och en stor Fix till Claes kostade 16.50€. SÅ GOTT! En stor klase söta druvor kom med notan. När vi sent omsider ätit klart strålade solen från klarblå himmel igen och det var härligt att strosa längs havet hem. Nu har vi badat i havet och jag sitter på terassen med en kopp kaffe....Kvällen blir lugn med en liten promenix i kvarteren häromkring.
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Så härligt ni har det. På Marias åt vi också när vi var där. Vi tog Stifado. Kul att få gå in och välja vad man vill äta. Förra året när vi var där, så skulle den lilla sonen kanske 2 år hjälpa till, han orkade nästan inte lyfta upp vattenflaskan som vi beställt. I år var han inte intresserad av någon servering, nu satt han med en mobiltelefon och spelade, när han inte åkte moped med pappan. Roligt att få återse samma personer. Nästa år får vi se hur stor han blivit. Fortsätt njut som ni börjat. Majken
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Majken, den lille killen körde runt på en liten sparkcykel idag, ut och in , riktigt snitsig!
![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Så härligt ni har det! Vi var på Kreta för bara ett par veckor sedan och fick mersmak. Har kikat lite på det hotell ni bor på o det ligger förnämligt bra. Kanske något för nästa kretaresa. Ha en skön fortsättning på semestern!
|
|
|||
|
|||
![]()
Ha det jätteskönt i "vår" stad.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Redan har tre hela dagar gått....Idag strålande sol och ca 28 grader fram till 15-tiden då det mulnade på. Dagen tillbringades till stor del i skugga på stranden med avbrott för långlunch... Kaffe och god bok på terassen hanns med efter duschen.
Vid 18 promenerade vi längs bilvägen bakom strandpromenaden in till stan som omväxling. Några regnstänk fick vi på oss men inget som alls störde. Vi åt underbart gott på Mesostrati, ett litet ställe alldeles utanför gamla stan vid torget med kyrkan där taxibilarna stannar. Vi åt där senast 2009. Tre stora mezerätter, så mycket att vi faktiskt fick lämna lite...ovanligt för maken i alla fall. Så lite stilla strosande i gränderna i gamla stan. Det finns många alldeles öde och de populära knökfulla med folk.. Vi strosar gärna i de lugna... Så en stilla promenad hem, de ca 45 min vi har från stan. Lite Yatzi på balkongen har vi nu spelat och det är 24 grader nu kl 22.50 grekisk tid. I morgon ska vi äta lunch på Sotos med vännen Yanna. Kalinichta! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Härligt att höra om hur bra ni har det
![]() Hälsa Yanna! Hoppas vi hinner ta en lunch tillsammans medans du är hemma mellan resorna. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lite sent kanske, men hälsa från mig också.
![]() Härligt att höra att ni har det så bra i fina Rethymnon! |
|
|||
|
|||
![]()
Dagen gick fort! Efter nattens regn fejades och torkades det febrilt på hotellområdet inför frukosten. Mörka moln över havet, men de skingrades på förmiddan och min morgonpromenad avnjöts mest i sol. Vi satt ett par timmar i skuggan och läste och vid 13- tiden gick vi i sakta mak inåt stan för att träffa vännen Yanna på Sotos taverna. Sotos har inga smårätter så vi beställde varsin huvudrätt. Innan vi hann blinka hade 2,5 timmar gått!
Hälsningar till Yanna från några av er ska jag framföra nästa gång vi ses, ett par kvällar innan vi åker hem. Då ska jag på grekiskt maner bjuda våra vänner här på födelsedagsmiddag. Vi har bestämt RakiBaRaki och när Claes och jag efter långlunchen gick in till stan och letade efter detta ställe så sprang vi på Git o Calle som vi också skulle bjuda så det blev personlig inbjudan och nu ser vi fram emot en trevlig kväll om dryga veckan... Efter mötet gick Claes och jag runt hela udden nedanför Fortezza och sen in i gränderna igen. Pa det mysiga stället Punch Bowl blev det vätskepaus. Claes vill ju alltid se allsvenskans kalmarmatcher och ett ställe efter vägen hem visar både allsvenska, tippeliga, champions league och "you name it alla ligor" Där stannade vi och efter 50 sek ledde Örebro med 1-0...då gick jag hem och sitter nu ute på altanen... Claes kommer straxt hem och är antingen glad eller ledsen....troligen det senare. KFF har nedförsbacke! Mer har inte hänt.... ![]() ![]() Kalinichta! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Åh Lissi,det låter helt underbart.
Hälsa Yanna om ni ses igen,jag känner henne icke ,men jag saknar hennes uppdateringar om det vanliga livet. Ha det fortsatt gott så roligt och upplyftande att läsa om er resa ![]() Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hälsa Yanna, Calle och Git samt deras katter också från oss!
Birgitta. |
![]() |
|
|