![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Som alltid efter ca10 dagar infaller för oss en slags trötthet, då vi tar en hemmakväll med mat på terass/ balkong. Så var det ikväll.
Efter att ha gått nästan 11 km totalt in i Rethymnos hamn, gränder och även utanför stan och tillbaks, med fina intryck och lunch på Stellas Kitchen och antikfynd i en antikhandel för Claes och CDinköp av mig( Manos Hadjidakis), så har vi, efter att ha kommit hem vid halv femtiden, blivit sittande på balkongen med plockmat , yatzispel och korsord....och lite surfande förstås. Det har varit halvmulet hela dagen med kraftiga vindar och röd flagg. Havets dån är underbart att lyssna på. Våra nya svenska rumsgrannar drog på egen radio med dansbandsmusik på hög volym, som helt överröstade allt annat inklusive havsmusiken och när jag vänligt bad dem dra ner eller lyssna inomhus så var det inte populärt... Fast jag tycker att man har rätt att kräva hyfsad hänsyn så känner man sig gnällig. Men, nu ÄR jag ju tant, så det bjuder jag på! ![]() Jag har ju,efter 6 resor till Chaniaområdet och två resor tidigare hit till Rethymno varit helt övertygad om att jag gillar Chania bättre än Rethymno, men nu, tredje gången här så måste jag erkänna att Rethymno växer...här finns så mycket mer än gamla stan..precis som överallt, men människor är så vänliga och det är lätt att hitta och allt är nära...Nu i slutet av säsongen är det riktigt trevligt ...att sen hotellet är jättebra gör ju inte saken sämre, men nästa kretaresa kommer att gå direkt till Ierapetra... ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Är du tant..... ![]() Att kräva "hyfs & hänsyn " är inte åldersreleterat ! Jag är lika "gnällig" när dyligt inträffar ! / Tom |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Bra där Lissi ![]() Vanligt folkvett och hyfs måste en få kräva av rumsgrannar,så nära inpå varann som man bor. Monica ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Idag har vi ånyo haft en så fin dag. Trots strålande sol redan på morgonen beslöt vi oss för att skippa badande och istället bege oss via huvudvägen in i de nyare delarna av Rethymno för att få se mer av det grekiska vardagslivet bortom Gamla stan. Vi strosade i sakta mak och vek av lite här och där uppåt höjden utanför stan, vi passerade kafeneion fulla med resonerande män, konditorier med lika många resonerande kvinnor, flera skolor, fiskaffärer, slaktare mfl. Paleontologiska museet gick vi förbi, men vi beslutade oss för att inte gå in. Så småningom kom vi till stadsparken, en liten oas, med betoning på liten. Men sen förra gången vi var där har ett väldigt mysigt cafe öppnat och det var nästan fullt...bara greker som det lät...espresso freddo svalkade gott och toaletterna var fina! Sen gick vi vidare och kom så småningom såklart ändå in i de mysiga gränderna där vardagslivet också pågår. Vi är faktiskt förvånade över hur få turister som tar sig bortom de fyra-fem centrala kända gatorna. Det finns så otroligt många fina ställen "bortom"
Jag har ju hittills gillat Chania bättre än Rethymno, men blir mer och mer glad i denna lilla stad. Så otroligt goa, trevliga människor, väldigt god mat överallt och alla tavernaägare och kypare är så himla trevliga....inte påträngande alls....Vi är helnöjda!!!! När vi kom hem så badade vi i havet och nu är det siesta i skugga....Dryga milen har vi gått... I morgon vet vi inte programmet mer än att vi ska bjuda vännerna Yanna, Git och Calle på RakiBaRaki på kvällen. På onsdag ska jag åka lilla tåget några timmar på en bytur till några småbyar runtom här som vi inte hann till med bilen. Dagarna går fort!!!!!! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Så trevligt det låter Lissi!
Tycker också mycket om Rethymno. Har dock utforskat staden alldeles för lite men nu ska jag snart bli passionär så då hoppas jag på att kunna komma dit och vara där lite längre perioder. ha det fortsatt bra båda två! //maji ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Så underbart ni har det.. dina skriverier gör mig nyfiken på Rethymno..
![]() Någon gång ska jag väl dit också! Fortsätt och njut.. det gör jag och det vet du ju!!.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, vi njuter och även av Dina rapporter som är så fina med bilder. Mina bilder kommer sen, hemifrån. Kram!!
|
|
|||
|
|||
![]()
Dom ser jag fram emot.. kram tillbaka!..
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tack Lissi för ännu en hälsning. |
|
||||
|
||||
![]()
Spännande! Jag har aldrig åkt småtågen på Kreta, men har förstått att det är en bra sätt att se sig om utan att själv köra. Ser fram emot att höra vilken tur du ska göra.
|
|
|||
|
|||
![]()
Strålande sol även denna dag! Efter den supergoda frukosten som alltid har variationer, så begav oss Claes och jag längs vägen österut några km. Bla tittade vi in på campingområdet som var förvånande välbelagt. Det var rätt mycket trafik på vägen och himla varmt, så vi vek efter ca tre km av ner mot stranden . Vi gick sen lika många km med fötterna i vattenbrynet tillbaks till hotellet. En lagom motionsrunda. Efter en förmiddagsfika vid poolen som vi har alldeles utanför dörren på baksidan så blev vi kvar där, då det var mer skugga än vid havet. Ett dopp blev det också, även om jag annars inte gillar pool.
Vi var alldeles ensamma så det var lugnt och skönt. Efter en greksallad i hotellets fina strandservering med havet nära, så har jag suttit och läst...Nu känner jag mig lite rastlös och " mätt" på charterlivet så hemresan på sena torsdagskvällen känns alldeles helt ok!! Längtar efter barn/barnbarn! ![]() ...och snart åker jag ju igen. Det kanske är därför hemresan känns så helt ok... Om ett par timmar träffar vi Git, Calle och Yanna på RakiBaRaki. Det ska bli kul att få bjuda dem på mat. Git o Calle har vi ju varit hemma hos flera gånger förut. Jag ska framföra alla hälsningar ni bett om.... I morgon är en ny dag ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Jag önskar er alla en riktigt trevlig kväll. Och är naturligtvis väldigt nyfiken på RakiBaraki.
![]() ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hur hade ni det?
|
|
|||
|
|||
![]()
Janne,
Kvällen var så himla trevlig! Jag blev överraskad med fina presenter också. Väldigt mysigt ställe och kvällen var underbart skön. Vi satt i gränden på andra sidan rakt igenom från entren. Vi åt många olika smårätter med lite annorlunda knorr, drack vin några karaffer, och sen kom mer vin på huset samt en kanna raki och kakor... Som alltid i trevligt sällskap gick tiden väldigt fort och klockan var nog nästan midnatt när vi skildes åt. Sen promenerade Claes och jag hem de ca 4 km vi har till hotellet och vi gick förbi stationen med tufftufftåget där jag ville se resrutten idag. Jag tyckte dock att det var för lite program och alldeles för kort tid anslaget för turen(2 timmar)..Det skulle mest bli att köra igenom tre byar...jag vil, ju stanna i byar och promenera, så jag brydde mig inte om att åka idag. Det blir ytterligare en tur per fot i ännu för oss osedda delar av Rethymno, väster om stan idag... Sen ska vi ikväll börja packa och försöka få med inköpt olivolja,tvålar, antikfynd, rakomeloflaskor,CD, presenter, mm som vi köpt. DET blir en tuff utmaning!!! ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Man kan inte ha annat än trevligt med detta sällskap.
Nu är denna resa snart slut och du får åka hem och packa om. Hösten har kommit hit, tror även nere hos er i Kalmar. Vi har haft frost 2 nätter i rad. Men det är ljuvligt soligt och färgglatt i träden, så ni blir nog inte besvikna! Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Härligt att ni hade det bra på RakiBaRaki!
![]() ![]() Tack för alla fina rapporter och ha en bra hemresa! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Ha nu en fin sista kväll, och en trevlig resa hem i morgon. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ni får ha en fin resa hem imorgon, TACK för rapporter..
![]() Ser fram emot bilderna sen! Men snart ska du ju iväg igen till fina Grekland!. ![]() Sunny, som skulle kunna stanna kvar for ever..LOVE GREECE.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Lissi!
Hoppas att du och Claes får en fin avslutning på Rethymno-resan. Ha en fin resa hem och stort tack för dina rapporter. Masse |
![]() |
|
|