![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack för trevliga kommentarer!
Idag var det lugnt, men det är just det som man aldrig vet. Igår hade vi måndagsträff med livliga diskussioner och jag kunde rapportera att golvläggaren och målaren har fått betalt, tack ni som lämnat bidrag! Det blir väldigt livligt på de här mötena, en stor del skratt, en stor del allvar. Lite vin och några kakor skickas runt, alla pratar i mun på varandra, ändå får man det sagt som är viktigt. Vi tolkar till engelska för våra utländska volontärer. Igår kom en amerikansk kille som är fotograf, han har varit i alla möjliga länder som har med migrationsströmmarna att göra, och han var klart imponerad av den positiva stämningen i vår (relativt lilla) grupp. Dagens insats: köpte grejer till toan men hittade ingen spegel. Flugsmällor och skärbräda kom jag i allafall över, liksom underkläder. Varje gång man är till lokalen ser man vad som fattas. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Abi, utan donerade pengar blir det inte mycket vi kan göra. Jag upprepar: den som kan och vill bidra kan sända PM till mig.
|
|
||||
|
||||
![]()
En vecka till har dragit iväg. Massor av regn, dock inga katastrofala följder som på andra håll. - För folk utan tak över huvudet är det förstås katastrof, hemlösa och medellösa, må det vara flyktingar eller andra som har ramlat ur ramarna. Även om det är någorlunda varmt här, jämfört med nordligare områden, ryser jag vid tanken att inte ha mitt sköna hem.
I morgon ska vi ha veckoträff igen, rapportera hur veckan varit, dryfta vad som ska göras, allmänt tokprat, pep-talk som alla behöver. Jag är så glad att ha fått så många trevliga vänner. Om någon har för avsikt att ställa upp för flyktingarna finns det mycket att göra på alla nivåer, inte minst i Norden! Jag läser vad vänner gör! Språkkurser, lagar mat med nykomna, välkomnar till de tillfälliga boendena, så fint att få veta att allt inte är misär och tragedi som i tidningarnas rubriker. Samma här, en mängd människor gör en mängd små insatser utan åthävor, "athóryvo" det betyder "utan oljud" som vännen Georgos uttryckte det. Efter långt tänkande ger jag här mitt kontonummer i Ethniki för den som skulle vilja bidra med en slant. Efter att först ha gett fel IBAN till några kommer här den riktiga adressen. Kontot används uteslutande till Supportgruppen och jag redovisar till dem veckovis. Ingen annan hanterar kontanter. Monika Pizania 366/501 391 - 77 IBAN GR 1001 1036 6000 0036 6501 39177 SWIFT ETHNGRAA |
|
|||
|
|||
![]()
Monica, nu försöker jag skicka en slant, men då måste jag ange din address... Och den har jag ju inte :-(
|
|
||||
|
||||
![]()
Dagens måttliga utgift från det här kontot: Långa virkesstänger vad det nu heter, skruv och vinkejärn som monterades så att pallar nu finns som hyllor på hela ena sidan av förrådet. Dit ska vi sätta de lådor med sorterade kläder som inte just nu behövs.
Ofantliga mängder av gåvor har kommit de senaste dagarna, aktualiserat av haverierna med drunknade barn och vuxna. Supportgrupppen gjorde ett jättejobb, somliga är kvar än, och sorterade otroliga mängder av kläder och filtar och babyselar och väskor...kartonger märkta "sommarkläder, småbarn", "skor st 42", ja,ni fattar. Just nu behövs inte mer av sånt. Vi har också fått blöjor och konserver, torrskaffning av olika slag, lakan och handdukar. Pengar är förstås välkomna men just nu har vi en fin summa att vara förståndiga med. Volontärer från olika länder är otroligt välkomna och stimulerande för supportgruppen. |
![]() |
|
|